52 تماس تلفنی مرتبط با خودکشی در سه ماهه سال95/مردم از هر نقطه از کشور می‌توانندبا خط 1480 تماس بگیرند

مدیرکل دفتر امور سلامت روان سازمان بهزیستی کشور از ۵۲ تماس تلفنی مرتبط با خودکشی در سه ماهه سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا، مهدی میرمحمدصادقی درباره خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ با بیان اینکه این سامانه از سال ۱۳۷۲ توسط سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شده و خدمات زیادی را ارائه داده است، گفت: مردم از هر نقطه از کشور می‌توانند با این خط تماس گرفته و از خدمات تخصصی مددکار یا روان‌شناس با مدرک کار‌شناسی ارشد و دکتری استفاده کنند.

او با اظهار تاسف از اینکه با این خط تماس‌های زیادی گرفته می‌شود که به دلیل کمبود پرسنل و تجهیزات مشاوره توان پاسخگویی به تمامی آن‌ها را نداریم، ادامه داد: در سال گذشته ۶۰۲ هزار تماس تلفنی را پاسخ دادیم، اما متاسفانه نتوانستیم به ۷۱۷ هزار تماس تلفنی خدمات مشاوره ارائه دهیم.

میرمحمدصادقی با تاکید بر استراتژیک بودن مشاوره تلفنی در جهت کمک به برنامه‌ریزی اجتماعی افزود: وقتی به ۶۰۲ هزار تماس تلفنی مشاوره می‌دهیم؛ متوجه می‌شویم که این تعداد در چه موضوعاتی نیاز به کمک دارند به بیان دیگر این خط نوعی سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل دفتر امور سلامت روان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: ریاست سازمان بهزیستی نیز متوجه جایگاه استراتژیک این سامانه شده و توسعه این خط را جزو اولویت‌های پیشگیری در سازمان بهزیستی طی سال ۹۵ قرار داده است.

او با اشاره به حضور تلفن‌های هوشمند در عرصه ارتباطات که به شبکه‌های مجازی متصل است، افزود: اگر نتوانیم با استفاده از این تلفن‌ها به ارائه مشاوره بپردازیم باز هم کار ما ناتمام می‌ماند، لذا یکی از بخش‌های مهم توسعه مشاوره تلفنی، توسعه مشاوره‌های مجازی است و ضروری است؛ همزمان با توسعه مشاوره تلفنی به مشاوره‌های مجازی نیز ورود کنیم.

این روان‌شناس با اشاره به تماس افرادی که قصد خودکشی دارند با خط مشاوره تلفنی بهزیستی، گفت: ما تلاش می‌کنیم، چنین افرادی را منصرف کرده و به او کمک کنیم. در مواقع اضطراری نیز این افراد را به خط مداخله در بحران سازمان بهزیستی یا پلیس متصل می‌کنیم.

میرمحمدصادقی افزود: در سال ۹۴؛ ۲۴۶ مورد، در سال ۹۳؛ ۳۳۲ مورد، در سال ۹۲؛ ۳۵۴ مورد و در سه ماه سال ۹۵، ۵۲ تماس تلفنی با خط ۱۴۸۰ توسط افرادی که قصد خودکشی داشتند؛ صورت گرفته است.

او در ادامه دلیل کاهش تماس‌های تلفنی با این خط توسط افراد دارای انگیزه خودکشی را عدم توجه به این خط توسط افراد مذکور دانست و افزود: ما به دلیل کمبود پرسنل و تجهیزات، تبلیغات زیادی درباره این خط انجام نداده‌ایم که شاید این مسئله نیز در کاهش تماس‌های مرتبط با خودکشی موثر باشد.

مدیرکل دفتر امور سلامت روان سازمان بهزیستی کشور تماس‌های مرتبط با همسرآزاری را از دیگر تماس‌های گرفته شده با این خط عنوان کرد و افزود: بیشترین تماس‌های ما در سال ۹۴ مربوط به افراد مبتلا به اختلالات خلقی و نیز در ارتباط با کودکان و نوجوانان بوده‌ است.

میرمحمدصادقی با اشاره به وجود کتابچه تشخیص در خط مشاوره تلفنی گفت: در این کتابچه راهنما به دو موضوع مشکلات و اختلالات اشاره شده است که مشکلات، مسائلی را شامل می‌شود که در حد بیماری نیستند؛ اما در اختلال، تماس‌گیرنده تشخیص روانپزشکی دریافت می‌کند.

او افزود: در حوزه مشکلات، بیشترین تماس‌ها مربوط به مشکلات بین فردی به ویژه در حوزه ارتباط با همسر و فرزند بوده است. همچنین مشاوره قبل از ازدواج نیز از موضوعاتی بوده که درخصوص آن‌ها با این خط تماس گرفته شده است.

این روان‌شناس با بیان اینکه بیشترین تماس‌ها از شهر تهران گرفته شده، اما تعداد آن نسبت به جمعیت شهر زیاد نیست، ادامه داد: یزد، قم و اصفهان استان‌هایی هستند که به نسبت جمعیت شهر بیشترین تماس‌گیرنده را در سال گذشته داشته‌اند.

مدیرکل دفتر امور سلامت روان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در سیستان و بلوچستان در حال فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی در جهت تماس با خط مشاوره تلفنی هستیم.

او درباره دلیل گران بودن هزینه مشاوره در کشور گفت: مشاوره‌های روان‌شناسی ۴۵ دقیقه از وقت یک متخصص ارشد یا دکتری را می‌گیرد، این در حالی است که ویزیت یک پزشک اغلب طی ۵ دقیقه تمام می‌شود، اما روان‌شناس به گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای نیاز دارد.

میرمحمدصادقی با تاکید بر لزوم ورود بیمه به حوزه سلامت روان و اختصاص بخشی از بودجه طرح تحول سلامت به این حوزه گفت: سلامت روان بحثی اجتماعی و پزشکی است با مختل شدن سلامت روان فرد به بیماری‌های روان‌تنی دچار شده و ممکن است به دلیل استرس دچار بیماری جسمی شود.

او اضافه کرد: سلامت روان بر سلامت جسم و سلامت اجتماع اثر می‌گذارد، لذا دولت باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری پیشگیرانه است و می‌تواند؛ هزینه بیماری‌های جسمی و آسیب‌های اجتماعی ما را کاهش دهد.

مدیرکل دفتر امور سلامت روان سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی نیز به افرادی که نمی‌توانند؛ هزینه سنگین مشاوره را بپردازند، کمک‌هایی ارائه کرده به این ترتیب که نام مرکزمشاوره مورد نظر مراجعه را اخذ کرده و به فرد یارابرگ می‌دهد و سپس با رئیس مرکز مورد نظر صحبت کرده و اعلام می‌کند که مقدار مشخصی از هزینه مشاوره فرد را پرداخت خواهد کرد.

میرمحمدصادقی افزود: اعتبار این یارانه در سال ۹۴، ۳میلیارد تومان بوده است، اما باید سعی کنیم در سال جاری این مبلغ را افزایش دهیم.

او ورود خیریه‌ها به این عرصه را ضروری خواند و افزود: متاسفانه حوزه مشاوره در جامعه ما پدیده‌ای لوکس به شمار می‌رود.

این روان‌شناس در ادامه با بیان اینکه روان‌شناسان افراد قابل مذاکره‌ای هستند، توصیه کرد که مراجعه‌کنندگان پس از پایان اولین جلسه مشاوره، مشکل هزینه‌ای خود را با درمانگر در میان بگذارند، زیرا معمولاً روان‌شناسان در این زمینه با مراجعان همکاری می‌کنند.

20106

کد خبر: 659637

وب گردی

وب گردی