یکی از اماکن پایتخت به نام کیارستمی  نامگذاری خواهد شد

رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران از نامگذاری یکی از اماکن پایتخت به نام عباس کیارستمی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از بلدیه، رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران گفت: قطعا مکانی مناسب در تهران را به نام استاد کیارستمی نامگذاری خواهیم کرد و به زودی، این پیشنهاد از سوی کمیته هنری به کمیسیون نام‌گذاری شورا ارائه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سه روز است که عباس کیارستمی هنرمند مشهور ایرانی از دنیا رفته است، اما هر چه از زمان رفتن او می‌گذرد، اهمیت و بزرگی او در دنیای هنر، بیش‌تر برای مردم و حتی آنها که او را خوب نمی‌شناختند، آشکار می‌شود و این پرسش‌ به میان می‌آید که برای ثبت نام یک چهره مشهور بر خیابان یا معبری در پایتخت، چه چیزی جز اهمیت تاریخی آن فرد، مهم است؟

عباس کیارستمی، متولد یکی از محله‌های قدیمی شمال شهر تهران است، در تهران درس خوانده، در تهران بزرگ شده و اولین فیلم‌هایش را در این شهر و درباره این شهر ساخته است. جز آثار کوتاه کانونی‌اش، فیلم بلند گزارش، و فیلم‌هایی چون مشق شب، کلوزآپ همه در تهران و درباره رفتار آدم‌ها در این شهر ساخته شده‌اند و البته همان‌طور که می‌دانیم بسیاری دیگر از آثارش، متولد شهرهای شمالی کشور و یا شهرهای خارج از ایران‌اند. کیارستمی البته یک چهره‌ جهانی است.

از شرق دور، تا اروپای شرقی، تا غرب اروپا و آمریکای شمالی تا آفریقای جنوبی و ... همه او را می‌شناسند چرا که این هنرمند، علاوه بر این که در این جغرافیای گسترده مورد توجه قرار گرفته و برنده جوایز مختلفی شده، درباره همه آنها و در همه آن زیست‌بوم فیلم ساخته است... آیا هنرمند شاخصی به نام عباس کیارستمی که بیش از سه دهه است، عمدتا نام فرهنگ و هنر ایران را در دنیا، به نام او می‌شناسند، شایسته این نیست تا برای آشنایی آیندگان، روی خیابان یا مکان مهمی در پایتخت کشور، ثبت شود؟

در تهران، نام بزرگانی از فرهنگ ایرانی، از حافظ، سعدی، مولوی و ... تا پروین اعتصامی، بهار، شهریار بر خیابان‌ها نقش بسته است. اما آیا نام عباس کیارستمی که به اهمیت تاریخی منحصر به فردی برای این مرز و بوم دست یافته، بر معبر یا خیابانی در تهران ثبت خواهد شد؟

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با بلدیه، درگذشت این سینماگر بزرگ را تسلیت می‌گوید و در این باره، اینگونه اظهار نظر می‌کند: «کیارستمی از عزیزان و بزرگان فرهنگ و هنر ایران بود و اگر شورای شهر تهران نسبت به این واقعه تلخ واکنشی نشان نداده، به این دلیل بوده که این موضوع در تعطیلات اتفاق افتاده است. او می‌گوید: قطعا مکانی مناسب در تهران را به نام استاد کیارستمی نامگذاری خواهیم کرد.»

مختاباد درباره این که این مکان مناسب معبری از شهر تهران است یا یک بنا، می‌گوید: « تهران شهری بزرگ است که هر گاه بزرگان‌ش فوت می‌کنند مکانی را به یادگار به نام آن بزرگان نام‌گذاری می‌کنند. این موضوع باید در شورا مورد بحث قرار گیرد که به زودی این کار انجام خواهد شد. این که مکان یا خیابان است هنوز مشخص نیست اما نظر فردی من آن است که نباید نام خیابان‌ها را برای نام‌گذاری شخصیت‌های فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی، عوض کنیم. باید مکانی به نام این چهره‌های بزرگ نام‌گذاری شود که وضعیت‌شان در گذر زمان ثابت بمانند.»

او در پاسخ به این پیشنهاد بلدیه که معبری در نزدیک‌ترین نقطه به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نام این استاد سینما نام‌گذاری شود گفت؛ حتما مکان انتخابی مکانی خوب و ماندگار است و به زودی، این پیشنهاد از سوی کمیته هنری به کمیسیون نام‌گذاری شورا ارائه خواهد شد.

20103

کد خبر: 659858

وب گردی

وب گردی