معاون وزیر بهداشت خبر داد؛ هیچ رشته ای در آزمون دستیاری محدودیت پذیرش ندارد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در آزمون دستیاری سال ۹۵ در هیچ رشته ای محدودیت پذیرش جنسیت و سقف سنی اعلام نمی شود و ظرفیت پذیرش به حدود ۳۴۰۰ نفر رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دکتر باقر لاریجانی با اعلام این خبر گفت: چهل و سومین دوره پذیرش دستیار تخصصی در رشته های بالینی پزشکی با رویکردی جدید به ارتقای آموزش تخصصی علوم پزشکی کشور برگزار شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان جزئیات چهل و سومین دوره پذیرش دستیار تخصصی در رشته های بالینی پزشکی گفت: در راستای برنامه های تحول آموزش علوم پزشکی این دوره از آزمون ها به نحوی برنامه ریزی شد که زمینه های ورود افرادی با سطح بالاتر دانش و مهارت را به این دوره فراهم آورد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و اهمیت آموزش تخصصی و فوق تخصصی در این برنامه ها گفت: یکی از محورهایی که در این برنامه ها مورد توجه قرار گرفته بحث ارتقای آزمون ها در کلیه مقاطع خصوصا تحصیلات تکمیلی است.

دکتر لاریجانی گفت: در همین راستا برنامه ریزی های متعددی درخصوص برگزاری آزمون های دوره های تخصصی و فوق تخصصی صورت گرفت و در شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز مورد تصویب قرار گرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: هدف از کلیه برنامه های تحول در پذیرش آموزش دستیار ارتقای سطح آزمون ها و بالطبع آن ورود افراد با مهارت و دانش بالاتر به دوره های تخصصی و فوق تخصصی است.

او گفت: برمبنای همین مصوبات در چهل و سومین دوره پذیرش دستیار تخصصی در رشته های بالینی پزشکی موفقیت در آزمون سنجش صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی و پایان کارورزی برای فارغ التحصیلان بعد از بهمن ماه ۱۳۹۴ جزء شرایط لازم برای پذیرش دستیاران بود و تائید صلاحیت و رفتار حرفه ای توسط دانشگاه محل تحصیل نیز از جمله شرایطی بود که در پذیرش داوطلبان مورد توجه قرار گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه در هیچ رشته ای محدودیت پذیرش جنسی و سقف سنی پذیرش نداشتیم افزود: انتخاب رشته در ۱۰ رشته انجام خواهد شد و داوطلبان می توانند این ۱۰ رشته را در تمام دانشگاههایی که در رشته مذکور دانشجو می پذیرند انتخاب کنند و محدودیتی در انتخاب رشته محل ندارند.

او با بیان اینکه در این دوره ظرفیت پذیرش به حدود ۳۴۰۰ نفر رسیده و نسبت به سال پیش حدود ۳۰۰ نفر افزایش در ظرفیت پذیرش کل داشته ایم، گفت: پذیرش جدیدی در قالب پزشک پژوهشگر با رعایت مفاد آیین نامه مربوطه ایجاد شده و مراکز تحقیقاتی دانشگاههایی که این پذیرش را دارند در سایت سنجش مشخص شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: دروس آزمون به پنج زیر گروه تقسیم شده اند که زیر گروه جراحی ماژور شامل دروس جراحی عمومی، زنان، زیر گروه داخلی شامل داخلی و قلب و اپیدمیولوژی بالینی مرتبط، زیر گروه کودکان شامل کودکان بهداشت و عفونی و اپیدمیولوژی بالینی مرتبط است.

او گفت: همچنین زیر گروه مینور۱ شامل ارتوپدی گوش و حلق بینی، اورولوژی، چشم و اپیدمیولوژی و آمار و پوست و زیر گروه مینور ۲ شامل آسیب شناسی، رادیولوژی، فارماکولوژی، نورولوژی، روانپزشکی و اخلاق پزشکی است. جدول توزیع سوالات نیز متناسب با حجم درس و کاربرد محتوای درس در دوره پزشکی عمومی تنظیم شد.

لاریجانی درباره نحوه محاسبه نمره کل آزمون گفت: در تمام دنیا سوابق تحصیلی از عوامل مهم پذیرش در دانشگاهها است. در آزمون این دوره به منظور ارتقای پذیرش افراد پذیرفته شده ترتیبی اتخاذ شده تا ۱۰ درصد نمره کل پذیرش دستیار با استفاده از نمره پیش کارورزی تراز شده و ۵ درصد برمبنای معدل تراز شده کل دوره پزشکی عمومی محاسبه شود.

او افزود: البته قابل ذکر است این تاثیر به دو شرط صورت می گیرد. اولا خود داوطلب باید اعلام تمایل کند که می خواهد این ۱۵ درصد در نمره کل وی در نظر گرفته شود و ثانیا پس از بررسی مرکز سنجش مشخص شود این اعمال برای وی تاثیر مثبت دارد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در صورت وجود این شرایط، نمره آزمون کتبی متمرکز کشوری با در نظر گرفتن نمره تراز برای سوالات دروس گروه بندی شده در پنج زیر گروهی که ذکر شد و تولید نمره تراز نهایی با ۸۵ درصد تاثیر برای محاسبه نمره کل ، منظور خواهد شد و در غیر این صورت ۱۰۰ درصد نمره کل بر اساس نمره تراز شده آزمون پذیرش محاسبه می شود.

او گفت: بر اساس روش نمره دهی و تراز سازی نمرات براساس روش های علم آمار و سنجش (Measuerment) که مقررات کلی آزمون های ملی است، تراز معدل ضروریست. چرا که اگر به معدل دانشجویان در دانشگاههای مختلف توجه شود سطح آن یکسان نیست.

لاریجانی گفت: تراز معدل روشی علمی است که به کمک نمره آزمون دستیاری انجام می شود و تراز معدل اثر سطح متفاوت دانشگاه در معدل را خنثی می کند.

او گفت: سالها است که در وزارت علوم معدل تراز شده کارشناسی دانشجویان از دانشگاههای مختلف در دوره کارشناسی ارشد با تاثیر قطعی به میزان ۲۰ درصد ودر دوره های دکتری هر دو معدل کارشناسی و ارشد به میزان ۲۰ درصد، تاثیر قطعی دارد. معدل داوطلبان در دوره پزشکی عمومی براساس روش های علمی تراز می شود، و تنها ۵ درصد موثر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در این دوره از آزمون دستیاری ۱۴ هزار و ۹۵ نفر ثبت نام کردند که ۷ هزار و ۲۱۰ نفر زن و ۶ هزار و ۸۸۵ نفر مرد بودند. آزمون در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد و در بازه زمانی دو روزه به اعتراضات رسیدگی شد.

لاریجانی با بیان اینکه جای خوشبختی است که اعلام کنیم در این دوره علی رغم وجود برخی مصوبات از قبیل پذیرش با سهمیه مناطق محروم، سهمیه آزاد کاهش نیافته، اعلام کرد: کارنامه علمی داوطلبان در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۵ بر روی سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور قرار گرفت و جمعا ۶۹۷۳ نفر مجاز به انتخاب محل شدند که ۳۹۶۷ نفر زن و ۳۰۰۶ نفر مرد بودند.

20104

کد خبر: 660357

وب گردی

وب گردی