چگونه افتخارات بین‌المللی روباتیک دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی می شود؟/ گفتگو با رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: تا کنون 46 شرکت دانش بینان در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین راه اندازی شده است که بسیاری از آنها ماحصل گروه های علمی هستند که وارد مسابقات شده اند و خوشبختانه توانسته اند کارهای مفیدی انجام دهند و محصولات علمی خوبی از جمله اپلیکیشن ها، نرم افزارهای بازی، اپلیکیشن های کاربردی و سخت افزار بسازند.

دکتر مرتضی موسی خانی در گفت و گو با ایسکانیوز به ارائه گزارشی از مسابقات جهانی ربوکاپ پرداخت.

او گفت: بیستمین دوره مسابقه جهانی ربوکاپ 2016 در شهر لایپزیک در کشور آلمان برگزار شد. در این دوره از مسابقات تیم های بسیار قدرتمندی از سراسر جهان از جمله کشور کانادا، انگلیس، هلند، فرانسه، ژاپن، چین و بسیاری از کشورهای پیشرو شرکت کرده بودند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین افزود: خوشبختانه تیم های کشور ما از جمله تیم های قدرتمند دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره از مسابقات شرکت کردند. تیم های جمهوری اسلامی ایرانی در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی توانست 14 مقام و تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز توانست 6 مقام را از آن خود کند. خوشبختانه کاروان جمهوری اسلامی ایران این دوره نیز دستاوردهای خوبی داشت.

رییس کمیته ملی رباتیک آزاد ایران با بیان اینکه این گونه مسابقات دستاوردهای پژوهشی خوبی برای صاحبان صنعت دارد گفت: سخت افزارها و نرم افزارهایی که برای اولین بار به صورت نوآورانه طراحی می شوند قطعا می تواند برای صاحبان صنایع موثر و مفید باشد.

او یکی از رسالت های واحدهای صنعتی را کمک به توسعه دانش و تحقیقات در کشور دانست و گفت: کمپانی های بزرگی مانند زیمنس که در علم رباتیک بسیار پیشرو هستند اسپانسرهای اصلی این دوره از مسابقات بودند که بخش اعظمی از هزینه مسابقات را پرداخت کردند.

موسی خانی افزود: کشورهایی به عنوان اسپانسر در مسابقات حضور داشتند و با صاحبان اندیشه و محصولات نو آورانه تعامل می کردند، قراردادهای تحقیقاتی می بستند و پروژه سفارش می دادند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد سازمان های صنعتی در کشور ما نیز در حال تغییر است گفت: سازمان های صنعتی برای بقا به سوی بین المللی شدن گام بر می دارند و روزی خواهد شد که کمپانی های ایرانی مانند دیجیکالا نیز بین المللی شوند.

او ادامه داد: گرچه صاحبان صنعت ما دیر وارد این موضوع شده اند ولی امروزه این زنگ خطر برایشان به صدا در آمده است که اگر بخواهند در دنیای جهانی شدن و بین المللی شدن حضور داشته باشند باید بهره وری بالایی داشته باشند. بهره وری بالا یعنی به کار گیری دانش و تکنولوژی است تا بتواند بهره وری نیروی انسانی را افزایش دهد.

رییس کمیته ربوکاپ آزاد گفت: مقام معظم رهبری 2 سال پیش با تاکید بر تولید کالاهای داخلی بیان کردند که باید کالاها ایرانی به حدی از کیفیت برسد که در منطقه رقابت کند. این رهنمود متکی به این است که بازار کشور نیم درصد بازار جهانی باشد. ما اگر بخواهیم در این نیم درصد بازار باقی بمانیم قطعا بیشتر شرکت های ما ورشکست می شوند. بنابراین نیاز به تکنولوژی های جدید داریم.

او ادامه داد: تکنولوژی های روز و تولیدات انبوه برای بازارهای محدودی مثل جامعه ایران کافی نیست و درمان کننده آن ورود به بحث دانش بنیان است.

موسی خانی بیان کرد: اگر بخواهیم در بحث اقتصاد مقاومتی به بیانات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم باید قطعا رویکرد ما دانش محور و دانش پایه باشد. حضور در این مسابقات هم به بهبود دانش کمک می کند و هم می توانیم حمایت صنایع را بدست آورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: امروز فضای بسیار خوبی در حمایت از این گونه تحقیقات و شرکت دانش بنیان حاکم است و معاونت علم و فناوری و صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از این رهگذر حمایت جدی به عمل می آورد.

او افزود: در شرایطی که دولت و دانشگاه ها در تنگناهای مالی قرار دارند می توان گفت که از پژوهش چیزی کم نشده است.

موسی خانی ببان کرد: تا کنون 46 شرکت دانش بینان در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین راه اندازی شده است که بسیاری از آنها ماحصل گروه های علمی هستند که وارد مسابقات شده اند و خوشبختانه توانسته اند کارهای مفیدی انجام دهند و محصولات علمی خوبی از جمله اپلیکیشن ها، نرم افزارهای بازی، اپلیکیشن های کاربردی و سخت افزار بسازند.

موسی خانی در رابطه با اهمیت دانشگاه ها بیان کرد: نیروهایی که تربیت شده اند امروز در بسیاری از صنایع حضور پررنگی دارند این همان نقش و کاربردی است که دانشگاه ها برای جامعه باید داشته باشند.

رئیس کمیته ربوکاپ آزاد در ادامه گفت: اگر دانشگاه ها ماموریت خود را به درستی انجام دهند و به آن جامع عمل بپوشانند قطعا سرنوشت جامعه به دست آنها تعیین می شود. این رسالت ماست که انسانهای شایسته ای را تربیت کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی نیز این موضوع را در رسالت خود دیده و برای تحقق آن تلاش می کند.

20104

کد خبر: 660389

وب گردی

وب گردی