حضور جدی وزارت بهداشت در رسیدگی به پرونده "کیارستمی"

وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره نظر دیوان محاسبات در زمینه حقوق‌ مدیران وزارت بهداشت، آخرین وضعیت بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی را نیز تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه همایش بین‌المللی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با حضور در جمع خبرنگاران درباره بررسی حقوق‌ مدیران و پرسنل وزارت بهداشت در دیوان محاسبات، گفت: خوشبختانه در این زمینه اعلام شد که وزارت بهداشت در حوزه مدیرانش از بحث اضافه دریافتی یا اضافه برداشتی مبراست، البته ما نسبت به این موضوع اطمینان داشتیم اما اعلام نظر دادستان برای جامعه آرامش بخش است.

وزارت بهداشت تابع قانون است

او افزود: در بحث حقوق در وزارت بهداشت نیز به موضوع کارانه و حق العلاج اشاره کردند که آن هم قانونی است؛ اگرچه ممکن است عده‌ای آن را قبول نداشته باشند. بنابراین اگر قانون اصلاح شود وزارت بهداشت تابع قانون است. در حال حاضر حقوق ما در وزارت بهداشت برای یک متخصص جراح مغز که تازه فارغ التحصیل می‌شود حداکثر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و برای پزشکی که ۳۰ سال خدمت کرده ۸ میلیون تومان است.

هاشمی با بیان اینکه البته از مسیر دیگری هم دریافتی‌ها وجود دارند که قابل توجه است، ادامه داد: باید توجه کرد که این قانون از ۲۱ سال گذشته در دولت‌ها و مجالس مختلف تایید و اجرایی شده است و بر اساس آن بیمارستان‌ها باید خودگردان باشند و دولت برای اداره بیمارستان‌ها پولی به جز حقوق بخشی از پرسنل ما پرداخت نمی‌کند و بیمارستان‌ها در قالب خودگردانی خدمات ارائه می‌دهند و پولش را از بیمه و مردم دریافت می‌کنند.

وزیر بهداشت همچنین ادامه داد: بنابراین از همان ۲۱ سال گذشته قرار شده که هر کس به هر نسبت که ویزیت یا عمل جراحی بیشتری انجام دهد، به او حق العلاج دهند. مثلا اگر کسی به میزان ۱۰۰ میلیون کار می‌کند ۳۰ میلیون حق‌العلاج دریافت می‌کند که البته مالیات هم از آن کسر می‌شود. بنابراین در این دولت اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده، به جز اینکه ما در این دوره یک مالیات مضاعف هم برای حق‌العلاج قرار دادیم و اعلام کردیم که اگر میزان پرداختی از یک سقفی بیشتر باشد، بیش از ۹۰ درصد از کارکردشان کسر می‌شود.

او با بیان اینکه امیدواریم آنچه که خیر و صلاح کشور بوده و آرزوی کسانی که جمهوری اسلامی ایران را برپا کرده‌اند، در کشور رخ دهد، گفت: بر این اساس امیدواریم فرهنگ شفاف سازی در کشور نهادینه شود و در عین حال از ابزارهایی مانند افشاگری استفاده نشود؛ مگر با حکم قانون و جایی که دستگاه قضائی به قضاوت رسید و حکمی صادر کرد و اجازه انتشار آن را هم داد. بنابراین باید توجه کرد که افشاگری ابزار خوبی نیست به ویژه اگر کسی در قبال آن مورد ظلم واقع شود.

حضور جدی وزارت بهداشت در رسیدگی به پرونده "کیارستمی"

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی گفت: در زمینه پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی سازمان نظام پزشکی ورود پیدا کرده و حتما آن را بررسی کرده و به اطلاع عموم می‌رساند. در عین حال از خانواده آقای کیارستمی درخواست کردیم که در این رسیدگی با ما همراهی کند. بنابراین وزارت بهداشت حضوری جدی در این رسیدگی خواهد داشت، اما وظیفه ذاتی و قانونی در این زمینه بر عهده سازمان نظام پزشکی است.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه همایش پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر نیز گفت: برنامه امروز یک جلسه کاری با حضور روسای دانشگاه‌ها، معاونین وزارت بهداشت و یک تیم ۱۲ نفره از سازمان بهداشت جهانی است و درباره سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر که به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذا رسیده و مورد حمایت رئیس دولت و مجلس است، بحث می‌شود و قرار است که این سند اجرایی شود که البته کار دشواری است؛ چرا که باید در سطح زندگی مردم، تحرک آنها و هم در زمینه تغذیه مردم تغییر رفتار صورت گیرد و مردم باید به مهم‌ترین عواملی که باعث مرگ‌شان می‌شود توجه کنند.

او افزود: در این زمینه وزارت بهداشت برنامه وسیعی را در سراسر کشور دارد و در طول دو سال گذشته زیرساخت‌هایی ایجاد شده که بسیار ارزشمند هستند و برنامه‌های ما نیز در این حوزه به تدریج اعلام می‌شوند.

20106

کد خبر: 660539

وب گردی

وب گردی