انتقاد دوباره نظام پرستاری به فیش‌های حقوقی در وزارت بهداشت/ماجرای کتک خوردن دو پرستار در بابل و تهران

قائم مقام سازمان نظام پرستاری از بی‌توجهی وزارت بهداشت به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از 9 سال انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد شریفی‌مقدم در نشست خبری که درباره قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برگزار شد، با اشاره به گذشت 10 سال از تصویب این قانون و اجرا نشدن آن، گفت: طی این مدت تمام اقدامات کارشناسی لازم برای این قانون انجام شده است، اما متاسفانه در تمام دوره‌های وزارت بهداشت عزمی برای اجرای آن وجود نداشته است.

او افزود: در آخرین نشست مشترک ما با دبیرخانه شورای عالی بیمه قرار بود بسته‌های خدمتی و تعرفه‌گذاری تهیه شوند، اما با این وجود دبیرخانه اعلام کرد که باید نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت به ما اعلام شود. وزارت بهداشت نیز تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را نوعی تبعیض خواند و گفت: طرح تحول نظام سلامت که چند هزار میلیارد تومان از منابع مختلف بابت آن هزینه می‌شود، تصویب شد، اما قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری همچنان اجرایی نشده است.

کتک خوردن دو پرستار در بابل و تهران

شریفی‌مقدم در ادامه به کتک خوردن دو پرستار در شهرهای بابل و تهران اشاره و ادعا کرد: در 20 روز گذشته دو تن از همکاران پرستار ما در بابل توسط یک متخصص قلب و در بیمارستان شهدای تجریش تهران توسط یک رزیدنت جراحی کتک خوردند. در فضای علمی، آموزشی و درمانی دور از شان است که به پرستاران هتاکی شود. تا امروز سابقه نداشته‌است یک پرستار، کسی را کتک بزند، اما بیش از 90 درصد آنها در شش ماهه اول کاری خود، با خشونت روبرو می‌شوند.

او اضافه کرد: ما به مسوولان پیام داده‌ایم که حداقل از پرستاران عذرخواهی کنند، اما آنها حاضر به این کار نیستند. حتی با عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری که برای شنیدن مشکلات پرستاران به بیمارستان‌ها می‌رود، برخورد می‌شود. این موضوع یک هشدار است و اگر برخوردی صورت نگیرد، باید منتظر عواقب آن باشیم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه این نشست ضمن اشاره به افشا شدن فیش‌های حقوقی نجومی گفت: وزیر بهداشت به معاون پشتیبانی خود برای بررسی تخلفات احتمالی و برخورد با افرادی که به آنها پرداخت غیرقانونی صورت گرفته، دستور داده است، اما در سال 93 و در خلال اجرای طرح تحول نظام سلامت که ظاهرا به نفع مردم بود، تحت عنوان واقعی کردن تعرفه‌ها، این موارد سه برابر شد و در مصوبه‌ای اجازه پرداخت‌های 700 تا یک میلیارد تومانی به افرادی که شرایط آن را داشته باشند داده شد.

او ضمن انتقاد از پاسخ وزارت بهداشت به موضوع افشای فیش‌های حقوقی مدعی شد: چرا یک متخصص زنان در یک شهر مرزی باید ماهیانه 250 میلیون تومان دریافت کند؛ در حالی که 90 درصد این خدمات توسط ماما ارائه می‌شود.

اطلاعات سازمان بازرسی دقیق نیست

قائم مقام سازمان نظام پرستاری پایان دادن ماجرای فیش‌های حقوقی را نادرست خواند و گفت: در حال حاضر بحث فیش‌های حقوقی روی میز چند مدیر بانکی متمرکز شده است، اما به نظر می‌رسد اطلاعاتی که به سازمان بازرسی داده می‌شود، دقیق نیست. ما بیمارستانی می‌شناسیم که چندین مورد پرداخت بالای 100 میلیون تومان دارد اما به سازمان بازرسی اطلاع داده است که پرداخت بالای 7 میلیون تومان نداشته است.

شریفی‌مقدم با بیان اینکه بیشتر اعضای هیات علمی متخصصان در وزارت بهداشت پرداخت‌های متعارف و چند ده میلیون تومانی دارند، ادامه داد: در حال حاضر در وزارت بهداشت بحث این پرداخت‌ها کوچک شده است. به این معنی که یا گزارشات رسیده واقعی نیست یا اینکه خود وزارتخانه پرداخت‌های بالای 100 میلیون تومان را کوچک می‌داند. آنچه به دیوان محاسبات گزارش شده، واقعی نیست.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری به بند هشتم گزارش معاون اول ریاست جمهوری به رییس جمهور در خصوص فیش‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به صورت مستقیم و غیرمستقیم منابع هنگفتی به سیستم وزارت بهداشت وارد می‌شود. بحث تحقیق و تفحص منابع این طرح نیز در مجلس مطرح شده که ما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

شریفی‌مقدم پرداخت‌های فعلی در ایران و همچنین میزان اختلاف درآمد را بی‌سابقه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با توجه به عزم ملی و تاکید مقام معظم رهبری، این موضوع برطرف شود و ما شاهد یک نظام پرداخت جدید باشیم. بحث سیاسی نیست، صنفی است. این موضع را نیز سال‌ها است که فریاد می‌زنیم اما در این دوره وزارت بهداشت پیچیده‌تر شده است. در ابتدای کار نیز از وزارت بهداشت حمایت کرده‌ایم اما اختلاف در دریافت‌ها بسیار فاحش شده‌ است.

رفتار با پرستاران سلبی است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری از نحوه برخورد با پرستاران بعد از انقلاب و همچنین تهدید و اخراج انتقاد کرد و گفت: پرستاران بعد از انقلاب با اخراج، تهدید و رفتار نادرست روبه‌رو شده‌اند، اما این دوره از وزارت بهداشت با رفتار سلبی با پرستاران برخورد کرده است. پذیرش دانشجوی پرستاری در این دوره سه برابر شد و وزارت بهداشت تلاش کرد که بازار کار را از نیروی پرستاری اشباع کند. مشکل کمبود نیرو در زمینه پزشک نیز وجود دارد. در حالی که 20 هزار پزشک عمومی بیکار داریم اما چرا شرایط تحصیل در مقاطع تخصصی برای آنها تسهیل نمی‌شود، علت آن مسائلی است که پشت پرده وجود دارد.

در ادامه این نشست، علی محمد آدابی، رییس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در سال 73 طرحی تحت عنوان نظام نوین اداره امور بیمارستان‌ها به صورت پایلوت به اجرا و در سال 86 در سراسر کشور انجام شد تا پیش از آن اختلاف درآمد پزشک و پرستار کمتر از دو برابر بود، اما پس از اجرای این طرح به 5 تا 10 برابر رسید.

او ادامه داد: در تیر سال 86 قانونی در مجلس به تصویب رسید که به سبب آن پرستاران در کنار دریافت حقوق از حق‌الزحمه اقدامات بهره‌مند می‌شدند اما بیش از 9 سال از تصویب این قانون می‌گذرد و هنوز اجرایی نشده است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اداره بازرسی نمی‌تواند اطلاعات درستی به دست آورد. قانون منع مداخله کارکنان در معاملات دولتی وجود دارد اما در وزارت بهداشت معامله تجهیزات پیشرفته و سنگین توسط برخی پزشکان متخصص قبضه شده است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: اگر تفاوت میان درآمدها هفت درصد باشد، همه احساس رضایت می‌کنند. در حال حاضر در شرایط حساسی قرار داریم.

آدابی ادامه روند کتک خوردن و مورد خشونت قرار گرفتن پرستاران از جانب پزشکان را منجر به برخورد متقابل از سوی این صنف دانست و گفت: ما به هیچ وجه به جامعه شریف پزشکی توهین نمی‌کنیم، اما گروهی پشت این لباس پنهان شده که به آبروی نظام ضربه می‌زنند.

20106

کد خبر: 660605

وب گردی

وب گردی