سرمایه گذاری خارجی در کشور منوط به بازگشت سرمایه های ایرانی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم جذب سرمایه های خارجی گفت: باید شرایطی فراهم کرد تا سرمایه گذاران خارجی به کشور بیایند، اما قبل از آن باید شرائط برای بازگشت سرمایه های ایرانی فراهم شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شانا، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیشب (شنبه، ١٩ تیرماه) در مراسم روز ملی صنعت گفت: اگر صنایع به امر تحقیق و توسعه بی توجه باشند از وضع خوبی برخوردار نخواهند بود.

وی افزود: با وجود آن که شاید دانشگاه با فعالیت صنعت چندان آشنا نباشد، اما ارتباط این دو باید با هم بیش از گذشته باشد تا بتوان در بازارهای جهانی حضور مناسبی پیدا کرد.

نعمت زاده با اشاره به چالشهای پیش روی صنعت کشور تصریح کرد: چالشهای موجود را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد، چالشهای محیط بیرونی که ناشی از خود صنعت هستند که از جمله آن چالشهای محیط بیرونی صنایع، تحریمها و گسستگی جامعه بین‌الملل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، چالش دیگر بخش صنعت را نرخ ارز برشمرد و عنوان کرد: اصلاح نرخ ارز با جدیت دنبال خواهد شد و دولت متعهد است نرخ ارز را منطقی کرده و به سمت تک نرخی شدن سوق دهد.

وی، پایین بودن نرخ سود سرمایه گذاری صنعتی را یکی از دیگر چالشهای این بخش برشمرد و گفت: پایین بودن این نرخ سود به گونه‌ای است که سال گذشته نرخ سود سرمایه گذاری این بخش با ٢٥ درصد رشد منفی مواجه شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به اصلاح محدودیتهای دسترسی به بازارهای خارجی در اثر رفع تحریمها اشاره و تصریح کرد: باید فشار مالیاتی و فشار تامین اجتماعی به بخش صنعت کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه های خارجی عنوان کرد: باید شرایطی فراهم کرد تا سرمایه گذاران خارجی به کشور بیایند، اما قبل از آن باید شرائط برای بازگشت سرمایه های ایرانی فراهم شود.

نعمت زاده به برخی اقدامهای مدیران مناطق آزاد برای جذب سرمایه گذاران وارداتی اشاره کرد و ادامه داد: این روند باید به جذب سرمایه گذاری صنعتی تغییر کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود کالاهای قاچاق در کشور اشاره کرد و گفت: باید این کالاها طبق دستور مقام معظم رهبری منهدم شوند و معتقدم کالای قاچاق را باید آتش زد.

وی از امضای بیش از ٣٥ تفاهمنامه بانکهای ایرانی در پسابرجام با بانکهای خارجی خبر داد و تاکید کرد: تاکنون ٢١٥ مورد توافقنامه سرمایه گذاری به امضا رسیده است.

نعمت زاده به وضع تجارت ایران و کره اشاره کرد و افزود: در ملاقاتهایی که با مقامهای کره‌ای داشته‌ام بارها به آنها اعلام کرده‌ام که ایران دیگر یک بازار صرف برای کالاهای آنها نیست و باید برای این که در بازار ایران بمانند نسبت به سرمایه گذاری و انتقال فناوری اقدام کنند.

607/602

کد خبر: 660606

وب گردی

وب گردی