رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد:  راه اندازی مجلات علمی در حوزه علوم انسانی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تجهیز دانشگاه‌ها، مراکز رشد و آزمایشگاه‌های دانشگاهی به همراه فعال‌تر کردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های علمی دانشمندان علوم انسانی از مهم ترین الزامات افزایش شتاب رشد علمی  کشور است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، حمید میرزاده، ضمن بیان این مطلب افزود: خوشبختانه با وجود اسناد بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند نقشه جامع علمی کشور و اسناد ذیل این سند مهم، ساز و کارهای مناسب برای رشد و توسعه علمی کشور پیش‌بینی شده و آنچه با وجود این زمینه لازم است، پشتیبانی اجرایی از این راهبردها و راهکارها است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی دیگر از الزامات افزایش شتاب رشد علمی کشور، افزایش پژوهش‌های علمی و به تبع آن نگارش مقالات دارای قابلیت انتشار در مجلات معتبر علمی بین المللی دارای ضریب نفوذ (impact factor) است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، همچنین با اشاره به سهم اندک علوم انسانی کشور در سطح و میزان تولیدات علمی کشور، گفت: برای داشتن شتاب در رشد علمی همه رشته‌های علمی باید به صورت متوازن رشد داشته باشند ولی در این زمینه متاسفانه در رشته‌های علوم انسانی تحرک قابل ملاحظه‌ای نداریم.

وی افزود: برای جبران این معضل به نظر می‌رسد راه اندازی چند مجله معتبر علمی بین المللی در حوزه علوم انسانی که زبان فارسی نیز یکی از زبان‌‌های نگارش مقاله در این مجلات باشد، الزامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توجه به این موضوع که علوم انسانی بیش از 40 درصد از آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده است، اگر در این زمینه کار مناسبی صورت نگیرد زحمات و تلاش‌های نظام آموزش عالی کشور به هدر خواهد رفت.

دکتر میرزاده با اشاره به مقالات منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی گفت: هم در آی.اس.آی و هم در اسکوپوس، بیشتر مقالاتی که از کشورمان نمایه می‌شود به علوم فنی و مهندسی مربوط است و عملا علوم انسانی در این زمینه چندان جایگاهی ندارد.

10101

کد خبر: 660672

وب گردی

وب گردی