مصباحی مقدم: اقدام دولت برای  مهار تورم کارشناسانه بود/ضرورت استفاده از ظرفیت های داخلی کشور

نماینده دوره هفتم ،هشتم، نهم مجلس گفت : قدمی که دولت روحانی برای مهار تورم برداشت درست و کارشناسانه صورت گرفت و به صورت نسبى به نتیجه رسیده است.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در باره اینکه دولت باید در زمینه مسائل اقتصادی چه مسائلی را در نظر گیرد،گفت: دولتمردان باید همت خود را به فعال کردن ظرفیت‌های داخلی اختصاص دهند لذا ما در داخل کشور ظرفیت بالایی برای رشد و شکوفایی اقتصاد داریم و در حدود 80 درصد اقتصاد ما متکی به ظرفیت داخلی است و کمتر از 20 درصد از اقتصاد ما وابسته به روابط اقتصادی ما با کشورهای دیگر است.

او ادامه داد :این 80 درصد باید مورد توجه جدی قرار گیرد و آن 20 درصد باقی مانده نباید راهنمای ما در مورد تصمیم گیری ها باشد .

عضو جامعه روحانیت مبار رویکرد دولت را در حل مشکلات اقتصادی در طول سه سال گذشته از طریق مناسبات خارجی بوده مناسب ندانست و گفت: دولت سه سال را سپری کرد بدون اینکه دست آورد چشمگیری را در حل مشکلات اقتصادی داشته باشد و از این جهت تاکید و توصیه من این است که به ظرفیت‌های تولید داخلی توجه کنیم و ظرفیت نخبگى جوانان را که بخش بسیاری از آنان بیکارند را با کارآفرینی در بین جوانان توسعه دهیم و با توجه به واردات حدود 50 میلیارد دلاری که صورت می‌گیرد،تلاش کنیم بخش مهمی از این واردات را در داخل تولید کنیم .

او با بیان اینکه از منابع طبیعی به ویژه در بخش کشاورزی و انرژی استفاده کافى نمی‌کنیم، تصریح کرد: این امکان وجود دارد که در بخش کشاورزی علاوه بر تامین نیاز کشور نیازمندی کشورهاى متعددی از اطراف خود را نیز تامین کنیم لذا .کشاورزان و باغداران نمونه ای داریم که اگر از الگوی کار آنها استفاده شود میتوانیم امنیت غذایی خود را در سطح بالایی تامین کنیم .

نماینده مجلس نهم با تاکید بر اینکه الگوی تولید میوه بسیار درخشان است، افزود: اگر این الگو را بتوایم به سایر باغداران انتقال دهیم محصولی که تولید شده امکان صادرات را برای کشور ما بیشتر میکند و اکنون تقاضای روسیه تقاضای بسیار بالایی است و 250 میلیون جمعیت متقاضی محصولات زراعی و باغی ما هستند .اگر بتوانیم بخش مهمی از این تقاضا را پاسخ دهیم درآمد بالایی برای کشوربه وجود می آید.

او در ادامه گفت :رویکرد دولت به سمت احیاء روستاها و محور قرار گرفتن توسعه روستایی مورد توصیه و تاکید است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در بخش انرژی نیازمند استفاده بهینه از انرژی هستیم گفت:مصرف انرژی در ایران 4 برابر میانگین جهانی است و باید تدبیری اندیشید که مصرف انرژی مدیریت و کاهش یابد و نیازمند تغییراتی در روش های مصرف و قیمت انرژى هستیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: با توجه به اینکه دولت اولویت خود را در زمینه کنترل تورم قرار داده بنابراین نسبت به قیمت انرژی محافظه کاری می کند و تصورش این است که با بالارفتن قیمت انرژی تورم افزایش می یابد. اما با بالارفتن قیمت انرژی تورم ناشی از هزینه خواهیم داشت نه چیز دیگری و اگر قیمت انرژی را بالا ببریم به گونه ای که اثر بخش در مقدار مصرف تولید کننده و مصرف کننده باشد موثر خواهد بود،، تولید کنندگان ما از روش‌های تولیدی استفاده می کنند که خیلی انرژی بر است و اصلاح روش ها نیازمند به اصلاح ساختارها و اصلاح فن اوری است .

او افزود: اگر دولت همت خود را در راستای تکیه بر تولید و کاهش مصرف انرژی بگمارد به طور یقین صرفه جویی در مقیاس بسیار بزرگ خواهیم داشت که درآمد هنگفتی را برای کشور به وجود می آورد .

مصباحی مقدم با اشاره به عملکرد اقتصادی روحانی گفت:قدمی که دولت روحانی برای مهار تورم برداشت درست و کارشناسانه صورت گرفت و به صورت نسبى به نتیجه رسیده است،اما در زمینه خروج از رکود چندان مثبت عمل نکرد. دولت تا حدودی رویکرد تقویت اقتصاد درونی کشور را دنبال کرد که این روند جواب خواهد داد لذا با توجه به تصمیمات اقتصادی اخیر دولت می توان امیدوار بود که در سال پایانی این دوره ریاست جمهوری مشکل رکود تا حدودی حل شود. اما با این وجود حرکت دولت کند است و آنچنان که شایسته است روی این مسئله تاکید نمی شودتا نتایج آن برای مردم چشم گیر باشد ، چرا که اکنون در بخش تولیدات صنعتی همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم .

203/201

کد خبر: 660700

وب گردی

وب گردی