شرایط پذیرش دانشجویان خارجی و ایرانی مقیم خارج از کشور در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، شرایط خود برای پذیرش و تحصیل دانشجویان خارجی و ایرانی مقیم خارج از کشور را تسهیل کرده است.

محمدجواد آخوندی: جذب دانشجویان خارجی، یکی از سیاستهای اصلی دانشگاههای معتبر جهان است و می‌تواند به نتایج مثبتی برای دانشگاه منجر شود. پس از توافق هسته ای نه تنها بازارهای ایران می رود تا پذیرای سرمایه گذاری و حضور شرکت های خارجی باشد بلکه دانشگاه های کشور نیز از دوران پسابرجام بی نصیب نمی مانند. در همین رابطه هم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است «ارتباطات بین‌المللی دانشگاه ها رقابت ایجاد می‌کند و باعث تقویت دانشگاه‌ها می‌شود.»

دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مستمر در کنفرانس های دی‌۸ و آسایهل عزم خود را برای جذب دانشجوی خارجی و شرکت در جوامع علمی بین المللی نشان داده است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد شورای تخصصی مدیریت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در مناطق آزاد اولین گام های اصولی خود در این زمینه را محکم برداشته است.

برخورد دانشگاه های معتبر دنیا با جذب دانشجوی خارجی چگونه است؟

در شرایطی که دانشگاه های اروپایی و امریکایی بهترین امکانات رفاهی و آموزشی را برای جذب هر چه بیشتر استعدادهای دیگر کشورها ارائه می کنند باید دید دانشگاه های کشور از چه جذابیت هایی برای جذب دانشجویان خارجی در رقابت با دیگر کشورها می توانند برخوردار باشند. علاوه بر این طبق نظر کارشناسان یکی از مسائلی که در جذب دانشجویان خارجی باید به آن توجه شود، هدف از جذب دانشجویان خارجی است. در شرایطی که عده یی جذب دانشجویان خارجی را محلی برای درآمدزایی می بینند از نظر عده ای دیگر جذب این نیروها در بازار کار میتواند با ارزش آفرینی دوچندانی برای کشور همراه باشد. علاوه بر این در شرایطی که درحال حاضر بیشتر دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در کشور متعلق به کشورهای همسایه از قبیل افغانستان، عراق و سوریه هستند به نظر باید در سال های آینده در راستای دیپلماسی علمی سهم دانشجویان اروپایی و امریکایی در جمعیت دانشجویان غیرایرانی کشور افزایش یابد.

هدف از جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه

جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور می تواند ثمرات خوبی در پی داشته باشد که از جمله این ثمرات می توان به افزایش اعتبار بین المللی دانشگاه های کشور، استفاده از نخبگان این دانشجویان در فرایند توسعه کشور، اثرگذاری در آنان به عنوان مدیران، متخصصان، کارآفرینان و پژوهشگران آتی جوامع و در نتیجه اثرگذاری بر جامعه متبوع آنان به عنوان نمایندگان ایران، استفاده شهریه تحصیلی این دانشجویانبه عنوان یکی از منابع تأمین مالی دانشگاه و استانداردسازی دانشگاه های کشور با توجه به حضور این دانشجویان نام برد.

میزان جذب دانشجو در وزارت علوم

وزارت علوم در دولت تدبیر و امید، سعی دارد با راهکارهایی زمینه افزایش جذب دانشجویان خارجی در کشور را فراهم کند.

صمد حاج‌جباری، مدیرکل اموردانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد اهداف پذیرش دانشجویان غیرایرانی گفته است: یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت علوم در این زمینه ترویج فرهنگ و زبان فارسی است و هنگامی که این دانشجویان برای تحصیل به ایران می‌آیند، باید زبان فارسی را فرا بگیرند. همین باعث آشنایی با فرهنگ و رسوم ایران می‌شود. این افراد با فرهنگ ما آشنا شده و توانمندی کشور ایران را می‌بینند، هنگامی که به کشور خود بازمی‌گردند به صورت غیرمستقیم سفیر فرهنگی ایران در کشورهای خود می‌شوند.

این در حالی است که طبق اعلام وزارت علوم درحال حاضر نزدیک به 21هزار دانشجوی خارجی از 47 کشور در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند.

راهبردهای کشورهای رقیب ایران برای جذب دانشجوی خارجی

به گزارش ایسکانیوز؛ برخی کشورهای دانشجو پذیر جهان در این زمینه دارای تجارب ارزشمندی هستند. در استرالیا به منظور تشویق دانشجویان به شرکت در طرح های مبادله دانشجویان بین المللی طرحی حت عنوان "سفر به فرهنگ های دیگر" تسوط دانشگاه ملبورن در دست اجراست.

در نیوزلند فشار تقاضا برای پذیرش دانشجی خارجی موجب تعیین سهمیه برای دانشگاه ها شده است. یافته های یک مطالعه در این کشور نشان داد اگرچه دانشاه های دولتی نیوزلند از اهمیت نقش دانشجویان بین المللی در جریان درآمدزایی و بین المللی کردن موسساتشان آگاهی دارند، کنترل تعداد دانشجویان بین المللی و در نظر گرفتن اهداف دیگر را نیز حایز اهمیت می دانند.

هم اکنون بیشتر کشور های جهان به خصوص کشور های در حال توسعه چون مالزی، ترکیه، سنگاپور، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و... برنامه های مدون و بلند پروازانه ای برای توسعه جذب دانشجویان خارجی تدارک دیده اند. به طوری‌که دولت سنگاپور به عنوان یک راهبرد، برای تحقق هدف بلند مدت سال 2015 برای جذب استعداد های درخشان به دانشگاه ها یارانه پرداخت می کنند.

اما راهبرد امارات تبدیل شدن به قطب علمی و فرهنگی در خاورمیانه است. در این کشور فستیوال سالانه متفکرین خاورمانه با هدف توعه بین المللی شدن برگزارمی شود. مرکزیت اجرای این طرح با حمایت دانشگاه ام ای تی، استنفورد و تحت مدیریت کلان انگلیسی هاست. اماراتی ها برای پیشبرد اهداف خود همچنین اقدام به احداث قریه المعرفه کردند که هم اکنون حدود 30 هزار دانشجو جذب کرده اند.

برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی برای یکه تازی در جذب دانشجوی خارجی

حسین ابراهیمی سرپرست اداره کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی درباره شرایط جذب دانشجوی در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به ایسکانیوز گفت: پذیرش دانشجویان غیرایرانی خارج از کشور و ایرانی خارج از کشور از سه راه انجام می شود.

او در تشریح این موارد می گوید: متقاضیان در ابتدا وارد سامانه اداره کل بین الملل با آدرس imtl.lau.ir خواهند شد. به محض ورود به این آدرس، شرایط و نحوه ثبت نام به راحتی قابل دسترس است. متقاضیان باید اطلاعات درخواستی را وارد کنند. اطلاعات موجود در این سامانه هم به زبان فارسی برای فارسی زبانان و هم به زبان های دیگر مانند آلمانی، انگلیسی و... برای متقاضیان آماده شده است.

مدیر کل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: پس از اینکه مراحل ثبت پایان یافت، این مدارک در کمیته بررسی مدارک بررسی می شود و در صورت پذیرفته شدن، متقاضی بدون آزمون در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می تواند تحصیل کند. این اطلاع متقاضی هم به صورت مکاتبه با ایمیل با متقاضی انجام می شود.

او ادامه داد: مورد بعد برای ایرانیان خارج از کشور است که می خواهند زبان فارسی را در دانشگاه بیاموزنداست. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره آموزش و نشر زبان و ادبیات فارسی، این سامانه را فعال کردیم تا علاقه مندان به آموزش زبان فارسی بازهم بدون کنکور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند. این متقاضیان هم پس از تایید مدارک می توانند از مهرماه سال جاری تحصیل خود را در دانشگاه آزاد شروع کنند.

ابراهیمی افزود: تنها تفاوتی که این دانشجویان دارند، در اینم موضوع است که کلاس حضوری برای این دانشجویان برگزار نمی شود و از طریق واحد الکترونیک کلاس های خود را برگزار می کنند. پس از اتمام کلاس ها در کشور های ایتالیا، آلمان، روسیه، امارات متحده عربی، لبنان، افغانستان، انگلستان، عمان، مجارستان و کانادا امتحانات به صورت حضوری برگزار می شود. البته اگر فردی امکان برگزاری امتحان در این کشورها را ندارد، می تواند با انتخاب گزینه دسیگر کشور ها شرایط خود را اعلام کند. ما هم در این صورت که تعداد افراد به حد نصاب برسد می توانیم در کشوری که متقاضیان اعلام کرده اند، این امتحان را با تاسیس دفتر برگزار کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: مزیت این اتفاق این است که کلیه کلاس ها به زبان فارسی برگزار خواهد شد و واحد الکترونیک میزبان خواهد شود. مدرک این دوره تحصیلی هم از سوی واحد تهران مرکزی صادر می شود که کاملا رسمی و معتبر است خواهد بود. شهریه این دانشجویان هم به خاطر اینکه شرایطشان با دانشجویان داخلی یکسان است، هیچ افزایشی نخواهد داشت و شهریه داخل کشور یکسان است.

او در ادامه گفت: مرحله سوم پذیرش با شرایط برون مرزی، برای واحدهای بین الملل و برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی است.

ادامه داد: برای این واحد ها و مراکز آزمون اختصاصی برزگار می شود. شرایط ثبت نام در این واحد ها هم برای متقاضیان کارشناسی ارشد و دکتری در سامانه Azmoon.org تعریف شده است. متقاضیان با مراجعه به این سامانه می توانند شرایط لازم برای شرکت در آزمون این دوره را بررسی کنند. آزمون این دوره هم 22 مرداد ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

او در پایان درباره شرایط بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این موضوع براساس قراردادهای همکاری دانشگاه آزاد با کشورهای خارجی صورت می گیرد. به طور مثال دانشگاه آزاد با افغانستان قرارداد دارد و براین اساس تعدادی از دانشجویان با هزینه دانشگاه در این کشور می توانند تحصیل کنند و شرایط پذیرش هم برای آن ها راحت تر می شود.

20101

کد خبر: 660815

وب گردی

وب گردی