عقب‌ماندگی ۴۰ ساله در درمان سوختگی/مرگ روزانه ۱۰ بیمار سوخته در کشور

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته، هزینه درمان هر یک درصد سوختگی را دو تا پنج میلیون تومان عنوان کرد و گفت: سوختگی مشکلی ملی است که تنها راه حل آن، پیشگیری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمد جواد فاطمی گفت: این انجمن براساس پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ها و نظرات راهبردی برای حمایت از بیماران سوختگی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه می‌کند.

او ضمن اشاره به دیدار اعضای هیات موسس این انجمن با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص رفع مشکلات و کمبودهای بیمارانی که دچار سوختگی می‌شوند، گفت: در این دیدار، استفاده از تجربیات متخصصان و انجمن‌های مرتبط یکی از راه‌های ترسیم دورنمایی بهتر در جهت رسیدگی به بیماران سوختگی عنوان شد تا این تجربیات پس از بحث و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سیاست کلی و سند بالادستی تصویب شود. بر همین اساس انجمن در نظر دارد از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظرات و تجربیات خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه کند .

او با بیان اینکه حداقل آمار ایران در سوختگی هشت برابر متوسط جهانی است، ادامه داد: سالانه ۲۰۰ هزار نفر در کشور می‌سوزند که ۳۰ هزار نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و ۳۰۰۰ نفر نیز بر اثر سوختگی فوت می‌کنند؛ این رقم یعنی به طور متوسط هر روز ۱۰ نفر دچار چنین مرگی می‌شوند.

رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته، از عقب ماندن درمان سوختگی در ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه، حدود ۴۰ سال عقب هستیم؛ چرا که میزان مرگ و میر ما در ایران معادل سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ در کشورهای توسعه یافته است.

فاطمی با بیان اینکه پرستاران نیز تمایلی به کار کردن در بیمارستان‌های سوختگی ندارند، گفت: هر یک درصد سوختگی به دو تا پنج میلیون تومان هزینه احتیاج دارد و این یعنی اغلب بیماران، بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند. متاسفانه بیشتر این افراد، ‌ جزو طبقه کم درآمد کشور هستند که به این مصیبت گرفتار می‌شوند و قدرت تامین هزینه معالجه را نیز ندارند.

او غیر استاندار بودن لوازم پخت‌وپز، عدم وجود سیستم اطفای حریق در مکان‌های مسکونی، تجاری و اداری را از علل سوختگی در کشور برشمرد و افزود: متاسفانه بیشتر سوختگی‌ها نصیب قشر فقیر و ضعیف جامعه می‌شود، چون آنها توانایی لازم برای استاندارد کردن وسایل منزل، وسایل پخت و پز و سیستم‌های گرمایشی خود را ندارند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته، سوختگی را یک "مشکل ملی" توصیف کرد که تنها راه حل آن، پیشگیری است و سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی مانند سازمان ملی استاندارد، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نیز شهرداری‌ها در این زمینه نقش اساسی دارند.

به گفته او آموزش و پرورش و صدا و سیما نیز می‌توانند در آموزش همگانی در خصوص پیشگیری از آن نقش اساسی داشته باشند .

20106

کد خبر: 660880

وب گردی

وب گردی