وجود 2 میلیون  و 500 هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور /کاهش ۶.۵ درصدی ازدواج و افزایش ۵ درصدی طلاق در کشور

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با اشاره به کاهش ۶.۵ درصدی ازدواج و افزایش ۵ درصدی طلاق در کشور گفت: تنها راه کاهش طلاق ارائه آموزش ازدواج به جوانان است که ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر ناصر صبحی در نشست هم اندیشی مراکز مشاوره و روانشناسی با اشاره به لزوم تمدید مجوز مراکز مشاوره افزود: به صورت جدی پیگیر توسعه مراکز مشاوره ازدواج هستیم و در حال حاضر نامه تمدید موقت سه ماهه مراکز مشاوره تحت پوشش وزارت ورزش و جوانان آماده شده است.

او ادامه داد: مراکزی که از سازمان ملی جوانان سابق مجوز فعالیت دارند یک فرصت سه ماهه در اختیار دارند تا مدارک مورد نیاز را به دفتر ازدواج ارائه دهند تا بتوانیم مجوز فعالیتی از سازمان نظام روانشناسی برای آنها اخذ کنیم.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با بیان اینکه در کشور ۲۷۸ محله حاشیه نشین وجود دارد، تاکید کرد: در این محلات آسیب های اجتماعی فراوانی وجود دارد که مراکز مشاوره و روانشناسی می توانند برای رفع آنها اقداماتی انجام دهند.

۲.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور

صبحی با اشاره به وجود ۱۱ تا ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق حاشیه ای شهرها گفت: تهران حدود یک تا سه میلیون حاشیه نشین دارد به طوری که جمعیت حاشیه نشین تهران از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است. همچنین ۲.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که بیشتر آنها در اثر طلاق و گسست خانواده شکل گرفته است.

او گفت: بر اساس آمار رسمی کشور ۱.۵ میلیون نفر معتاد در سراسر کشور وجود دارد که این تنها آمار معتادان حرفه ای است و اگر آمار افراد دارای سوءمصرف مواد مخدر یا افرادی که مصرف اتفاقی، درمانی یا تفننی دارند را به آن اضافه کنیم باید بگوییم که ۸ میلیون نفر در کشور درگیر مواد مخدر هستند.

۳۶ درصد ازدواج ها به طلاق منجر می شود

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده گفت: از سال ۱۳۹۰ تا به امروز شیب نمودار ازدواج در کشور روز به روز پایین آمده است و آمار ازدواج نسبت به سال گذشته ۶.۵ درصد کاهش دارد. این در حالی است که ۳۶ درصد ازدواج ها به طلاق منجر می شود و آمار طلاق در کشور با یک شیب افزایشی ۵.۳ درصدی همراه است.

صبحی ادامه داد: در ۵ سال گذشته شاهد کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق هستیم و با توجه به اینکه پیک طلاق در سال نخست زندگی است مراکز مشاوره ازدواج باید نقش محوری خود را در استحکام خانوادگی و کاهش طلاق ایفا کند.

او بر اساس پژوهش های دانشگاهی برای کاهش طلاق راهی جز پیشگیری نداریم و مهمترین عامل در پیشگیری آموزش سبک زندگی صحیح است. بسیاری از جوانان از اهداف اساسی تشکیل خانواده، مراحل و ملاک های انتخاب همسر، مهارت های زندگی مثل مقابله با مشکلات و همچنین مواجهه با چالش ها آشنایی ندارند بنابراین برای نخستین بار در کشور تصمیم گرفته شد طرح ملی آموزش های پیش از ازدواج برای زوجین به مرحله اجرا درآید.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده تاکید کرد: ۷۵۰ هزار زوج معادل یک و نیم میلیون جوان در این طرح آموزش های پیش از ازدواج را فرامی گیرند بر همین اساس محتوای آموزشی آماده شده و در حال برنامه ریزی اساسی هستیم اما تا زمانی که همه دستگاه ها پای کار نیایند این طرح اجرایی نخواهد شد.

صبحی گفت: بر اساس تعرفه های سال ۹۵ سازمان نظام روانشناسی اجرای طرح مشاوره رایگان ازدواج برای یک و نیم میلیون جوان ایرانی بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که با تکیه بر بودجه معاونت ساماندهی جوانان باید ۳۰ سال برای اجرای این طرح صبر کنیم، پس مشارکت دستگاه ها در این طرح الزامی است.

او ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی موظف است به صورت ویژه به پرونده های دفاتر مشاوره ازدواج رسیدگی کند زیرا برخی از این مراکز هم وزارت ورزش و هم از سازمان نظام روانشناسی مجوز دارند اما برخی تنها مجوز سازمان ملی جوانان را دارند و گروهی دیگر بدون هیچ مجوزی فعالیت می کنند که از نظر ما حتی مراکزی که روانشناس هم نیستند می توانند با به کارگیری مشاوران و روانشناسان به عنوان مشاور فنی در دفاتر خود مجوز سازمان نظام روانشناسی را اخذ کنند.

صبحی تاکید کرد: از نظر ما همه مراکزی که از سازمان ملی جوانان وقت مجوز دارند، معتبر هستند.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با اشاره به قانون تسهیل ازدواج که از سال ۱۳۸۴ اجرای آن معطل مانده است، گفت: ماده ۸ این قانون و ضرورت ارائه آموزش های پیش از ازدواج با کمک مراکز مشاوره تاکید دارد که ما با تکیه بر مراکز مشاوره در حال فعال کردن این ماده از قانون هستیم. همچنین سند سلامت جوانان که از سوی وزارت بهداشت آماده شده ۸ محور دارد که دو محور آن به عنوان تشکیل خانواده و سلامت باروری به طور مستقیم به دفتر ازدواج مربوط می شود که برای آن برنامه ویژه ای داریم.

105105

کد خبر: 660987

وب گردی

وب گردی