کمالوندی خبر داد: گسترش همکاری ایران با فرانسوی ها در پروژه جهانی ایتر/ارائه پیش نویس قرارداد بازطراحی راکتور اراک به چینی ها

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از همکاری مشترک و تفاهم کلی با فرانسوی ها در ارتباط با پروژه جهانی گداخت هسته ای معروف به «ایتر» خبر داد و گفت: قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار انرژی گداخت به صورت آزمایشی به میزان پانصد مگاوات برق انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز، بهروز کمالوندی در پاسخ به این سوال که پس از سفر ریاست و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به فرانسه چه تصمیماتی در زمینه توافق فرانسه و ایران در گداخت هسته ای انجام گرفت؟ گفت: مسئولان ایران در ارتباط با پروژه جهانی گداخت هسته ای معروف به ایتر با فرانسه به همکاری مشترک و تفاهم کلی رسیدند.
وی افزود: این طرح از 10 سال پیش آغاز و قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار انرژی گداخت به صورت آزمایشی به میزان پانصد مگاوات برق انجام شود و تا سال 2040 نخستین راکتور مدل پانصد مگاواتی به بهره برداری خواهد رسید.
کمالوندی تصریح کرد: مشارکت دانشمندان ایرانی در این طرح جهانی مطرح شده و همچنین پیشنهاد همکاری با ایران در بخش نیروی انسانی ارائه شد.
وی تأکید کرد: ایران همکاری خود را با «ایتر» گسترش می دهد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات ایران و چین درخصوص بازطراحی راکتور آب سنگین اراک گفت: مذاکره بر سر این مساله که چه بخش هایی را چین با همکاری کشورهای 1+5 و به چه نحوی انجام دهند و چه بخش هایی را ایران بر عهده بگیرد، انجام شد.
وی با بیان این که بر سر مبانی حقوقی کار مذاکراتی صورت گرفت، افزود: پیش نویسی درباره مباحث مربوط به بازطراحی راکتور اراک میان ایران و طرف چینی با همراهی 1+5 آماده شده و به طرف چینی ارائه شد که در حال بررسی است.
وی در پایان تأکید کرد: بخش هایی از بازطراحی اراک که بر عهده ایران بوده در حال انجام است.

201/201

کد خبر: 661033

وب گردی

وب گردی