برخورد با فروشندگان غیرمجاز سیگار از اول مرداد

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات اعلام کرد: طرح کنترل فروش و توزیع دخانیات با وقفه‌ یک ماهه، از اول مرداد اجرا می‌شود و بر اساس آن فقط سه صنف سوپرمارکت‌ها، خواربار فروشان و سقط فروشان مجاز به عرضه سیگار هستند.

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغر رمزی در جمع خبرنگارن با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی فروش و توزیع مواد دخانی گفت: شرایط فروش خرد محصولات دخانی به سراسر کشور ابلاغ شده اما تا کنون زمان اجرای این طرح دو مرحله تمدید شد که علت آن احتمال آشنا نبودن واحدهای خرده فروشی با سامانه‌های الکترونیکی بود.

وی در ادامه با بیان این که استقبال خوبی از فراخوان ها برای ثبت‌نام و دریافت پروانه در این طرح وجود نداشت، عنوان کرد: در مرحله اول شاهد این بودین که ثبت‌نام ها خیلی قابل توجه نبود. در ادامه با اطلاع رسانی که صورت گرفت چند بار تذکر داده شد ولی در نهایت در مرحله بعد، از قانون انحصار دخانیات استفاده کردیم که به واسطه آن می توانیم مجوز تولید، توزیع، واردات و هر مجوز دیگری که در حوزه دخانیت داده شده را باطل کنیم.

توسل به قانون انحصار دخانیات

رمزی ادامه داد: بر اساس قانون انحصار دخانیات به تولیدکنندگان و وارد کنندگان ابلاغ شد که اگر توزیع کنندگان طرف قرارداد آنها که استانی و شرکتی هستند، سیگارها را تحویل خرده فروشانی دهند که پروانه خرده فروشی ندارد، مجوز آن توزیع کننده باطل خواهد شد و این باعث می‌شود که تولید کننده و واردکننده در فشار قرار بگیرند، چرا که سیستم توزیع آنها با ابطال مجوز توزیع کننده طرف قرارداد مختل می شود.

وی در ادامه با اشاره به سه اتحادیه ای که واحدهای تحت پوش‌شان می توانند پروانه خرده فروشی سیگار دریافت کنند، گفت: سه اتحادیه بیشتر نمی توانند از این پروانه استفاده کنند که این اتحادیه ها شامل، اتحادیه سوپرمارکت ها، خواربار فروشان و سقط فروشان می شود و واحدهای تحت پوشش آنها می توانند با ثبت نام در سیستم ایرانیان اصناف از پروانه های خرده فروشی محصولات دخانی با رعایت شرایط بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ضمن فراخوان مجدد در خصوص مراجعه واحدهای صنفی و ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف برای کسب پروانه خرده فروشی تا قبل از مرداد ماه اظهار کرد: سامانه بر خط ایرانیان اصناف به شکلی طراحی شده است که خرده فروش می تواند ظرف یک روز اطلاعات خود را در سامانه وارد و همان روز هم به اتحادیه مربوطه مراجه کند و پروانه خرده فروشی را اخذ کند.

وی افزود: از اول مرداد خرده فروشی غیر مجاز و توزیع به خرده فروشان بدون پروانه به واسطه قانون مبارزه با قاچاق و قانون انحصار دخانیات قاچاق و به موجب برخی قوانین توزیع خارج از شبکه تلقی می‌گردد.

601/401

کد خبر: 661051

وب گردی

وب گردی