محمود کلاری: کیارستمی پر از وقایع عجیب و غریب بود

محمود کلاری، فیلمبردار با سابقه سینمایی درباره عباس کیارستمی گفت: کیارستمی حقیقتا در دنیا بسیار بزرگتر از آن است که ما در ایران درباره او صبت می کنیم.

محمود کلاری، که شب گذشته در برنامه تلویزیونی «صدبرگ» حاضر شده بود، درباره عباس کارستمی گفت: کیارستمی حقیقتا در دنیا بسیار بزرگتر از آن است که ما در ایران درباره او صبت می کنیم.
او ادامه داد: زمانی که با او در خارج از ایران همکاری می کردم، از نزدیک شاهد بودم که جایگاه کیارستمی در دنیا کجاست، هر روز که به سمت محل فیلمبرداری می رفتیم، شاید حدود ٢٥٠ نفر در ایستگاه قطار منتظر بودند تا کیارستمی به آنها امضا بدهد و یا با او عکس بگیرند.
کلاری افزود: کیارستمی جایگاه بسیار ویژه ای در دنیا داشت همانگونه که ساتیا جیت رای فیلمسار معتبر هندی در جهان معروف است، سینمای ایران خوشبختانه از طریق کیارستمی معرفی می شود به این دلیل می گویم خوشبختانه چون شاعرانگی در فیلم هایش موج می زند و چهره خوبی از ایران در دنیا به جای گذاشته است درواقع ما را آنجوری در دنیا می بینند که در سینمای کیارستمی بود.

او یادآور شد: ساده کردن سینما توسط کیارستمی برعکس آنچه گفته می شود در جهت ساخت فیلم ارزان نبود، او هرگز مشکل تهیه کننده نداشت بلکه تلاش کرد تا سینما را به خود سینما و از نقطه نظر خودش بشناساند، او یک جور سادگی را در اجرا دنبال می کرد.

کلاری ادامه داد: عباس کیارستمی درک عمیقی داشت از این موضوع که واقعیت می توانست به مخاطب شکلی از غیرواقعی بودن منتقل کند. و همیشه می گفت آنچه که به مخاطب ارائه می شود باید باورپذیر باشد.

او افزود: برای شناخت کیارستمی باید از طریق خودش به شناختش رسید. آموخته های او از سینما از زندگی اش آمده بود ، چون دوره سختی را در کودکی و سربازی اش گذردانده بود، کیارستمی پر از وقایع عجیب و غریب بود که با هوش و درک مثال زدنی اش آنها را منتقل می کرد. این جنس فیلمسازی او منحصر به فرد بود و موقعیت منحصر به فرد او در جهان از همین نوع نگاهش نشات می گیرد.

گفتنی است؛ برنامه تلویزیونی «صدبرگ» که از شبکه چهار سیما پخش می شود برنامه شب گذشته، 21 تیرماه خود را به عباس کیارستمی اختصاص داد.

503502

کد خبر: 661129

وب گردی

وب گردی