طرح ترافیکی منطقه ۱۲ اجرا نشده، شکست خورد/پایان سردرگمی در بهارستان

پنج روز هرج‌ومرج، سردرگمی، اعتراض و انتقاد کافی بود تا شهرداری تهران از خیر اصلاح ترافیکی در منطقه میدان بهارستان و خیابان‌های اطراف بگذرد و اجرای آن را به رفع ایرادهای این طرح منوط کند.

شهرداری منطقه ١٢ تهران قرار بود «با نگاه انسان‌محور به ترافیک و ارتقای کیفیت زندگی» جهت خیابان‌های این منطقه را اصلاح کند تا راه برای ساختن پیاده‌راه بیشتر در اطراف بازار و باغ سپهسالار و امثال آن بازتر شود.
اما شهرداری در این طرح خود گویا حساب اصلی‌ترین قسمت ماجرا را نکرده بود و آن هم همراهی مردم بود. اهالی این منطقه و دیگر مردمی که راهشان به خیابان‌های مجاهدین اسلام، ناطقی، ابن‌سینا و اجانلو می‌رسید چند روز پیش و در میانه تعطیلات عید فطر متوجه شدند راهی که همیشه می‌رفته‌اند و جهت این خیابان‌ها تغییر کرده است. در تعطیلات سه‌روزه اوضاع کمی بهتر بود و خلوتی خیابان‌ها اجازه داد شهرداری به موفقیت طرحش امیدوار باشد اما صبح روز شنبه که مردم برای رفتن به سر کارهای خود وارد این خیابان‌ها شدند، آشوب واقعی شروع شد. همان‌طور که عابد ملکی، شهردار منطقه ١٢ پیش‌بینی کرده بود روز شنبه «بخشی از مسافران این منطقه به‌دلیل ناآشنا بودن با مسیرهای جدید دچار مشکلات ترافیکی» شدند. البته آنچه ملکی پیش‌بینی کرده بود، خفیف‌تر از آنچه بود که در واقعیت اتفاق افتاد. آنچه شاهدان عینی در گفت‌وگو با «شهروند» توصیف کردند، کمی بیشتر از یک مشکل ترافیکی بود. شلوغی و آشفتگی خیابان‌های اطراف این منطقه به‌قدری شد که شهرداری از اساس اجرای طرح را تا اطلاع ثانوی فراموش کرد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره توقف این طرح به خبرگزاری مهر گفته که این طرح تا رفع ایرادها به حالت تعلیق درآمده و مسیر خیابان‌ها به همان حالت اولیه بازگشته است. سردار تیمور حسینی دلیل این موضوع را «ایرادهای این طرح» دانسته و اعلام کرده پس از اصلاح مجدد درباره «اجرای این طرح تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی» می‌شود. مراد مرادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس دلایل توقف اجرای این طرح را انتقال بار ترافیک در طرح جدید از خیابان شریانی درجه دو اصلی به خیابان شریانی فرعی عنوان کرده و گفته ظرفیت معبر محلی و فرعی موجود در طرح جدید، ظرفیت جذب ترافیک موجود در معبر را نداشت. بر همین اساس با توجه به بررسی‌های میدانی و مطالعاتی و ارزیابی بار ترافیک در ٤ روز از اجرای آن و مشکلاتی که اجرای این طرح برای اهالی منطقه ایجاد کرده بود، وضع این منطقه به حالت قبل از اجرای طرح بازگشت.
برخی اعضای شورای شهر تهران هم در کنار پلیس از منتقدان شیوه اجرای این طرح بودند. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر در روز یکشنبه هم گفته بود که بهتر است قبل از هر اقدام ترافیکی «انطباق آن با طرح جامع ترافیک بررسی شود نه آن‌که بار ترافیکی را از منطقه‌ای به منطقه دیگر» وارد کنند. شاکری تأکید کرده بود که شورای شهر با اجرای این طرح مخالف نیست اما «اجرای این قبیل اقدامات باید با مطالعه و بررسی تاثیرات آن بر کل شبکه حمل‌ونقل تهران و به‌ویژه محلات و مناطق مجاور باشد.» او همچنین نکته مهم برای «انجام درست کار درست» را اطلاع‌رسانی قبلی و کافی به ذینفعان اصلی هر طرح شهری عنوان کرده و گفته بود زمانی کار درست انجام می‌شود که مردم در جریان قرار گیرند و مشارکت کنند. شاکری همچنین از بررسی این طرح در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران خبر داده و گفته که اشکالات این طرح در جلسه این کمیسیون مطرح و قرار بر این شده تا چند روز آینده و آخر هفته اشکالات این طرح برطرف شود. او به خبرگزاری مهر گفته که شورای شهر تهران تذکرات لازم را به شهرداری منطقه ۱۲ برای اصلاح ترافیکی داده است که در صورت ادامه این طرح، مشکلات موجود برطرف شود، چراکه درحال حاضر بار ترافیکی به دلیل حذف سفرهای آموزشی کاهش داشته و در ابتدای مهرماه بر بار ترافیکی افزوده می‌شود و باید پیش‌بینی این مشکلات را نیز کرد. این طرح که با هدف انضباط شهری اجرا شده بود درنهایت به‌حدی بی‌انضباطی ایجاد کرد که شهرداری را به این نتیجه رساند که نمی‌توان یک‌روزه و بدون اطلاع‌رسانی دقیق، مطالعه میدانی و نظرسنجی روند زندگی مردم را تغییر داد و اجرای این نوع طرح‌ها با طرح‌های عمرانی بدون مطالعه کمی تفاوت دارد.

105105

کد خبر: 661136

وب گردی

وب گردی