۲ ماهواره دانشجویی تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شود

رئیس سازمان فضای ایران از برنامه ریزی برای پرتاب دو ماهواره مخابراتی و سنجشی تا پایان امسال خبر داد و گفت: قرارداد پرتاب این ماهواره ها نهایی شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محسن بهرامی امروز سه شنبه در نشست خبری از پایان طراحی و ساخت ماهواره «ناهید ۱»، «آت ست» و ماهواره «دوستی» خبر داد و گفت: تا پایان امسال یکی از ماهواره های «ناهید ۱» و یا «آت ست» به عنوان ماهواره های مخابراتی و همچنین ماهواره دوستی به عنوان ماهواره سنجشی به فضا پرتاب خواهد شد.

او با بیان اینکه ماهواره آت ست ماهواره دانشگاه امیرکبیر، ماهواره ناهید یک مربوط به دانشگاه علم و صنعت و ماهواره دوستی مربوط به دانشگاه شریف است، اضافه کرد: در همین حال پروژه ماهواره «پارس» که یک ماهواره سنجشی است در دست تولید و ساخت داریم.

بهرامی با اشاره به اینکه پرتاب ماهواره های بومی مخابراتی و سنجشی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد، گفت: هفته آینده قرارداد پرتاب ماهواره ناهید ۱ با پرتابگر داخلی امضا می شود.

بهرامی همچنین از ساخت ماهواره ناهید ۲ خبر داد و گفت: قرارداد ساخت این ماهواره نیز تا یک ماه آینده با پژوهشگاه فضایی ایران به امضا خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه این ماهواره ها به صورت دانشجویی است، گفت: تا رسیدن به ماهواره ملی این ماهواره ها را برای تست های عملیاتی به فضا پرتاب می کنیم.

رئیس سازمان فضایی همچنین در مورد خرید ماهواره های خارجی گفت: از چند کشور سفارش ماهواره عملیاتی را داریم و از آنجایی که دسترسی به ماهواره مخابراتی ملی ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می برد فعلا ناچاریم ماهواره های خارجی را برای پروژه های عملیاتی خریداری کنیم.

اعزام انسان به فضا متوقف نشد

رئیس سازمان فضایی در مورد آخرین وضعیت پروژه اعزام انسان به فضا با انتقاد از عملکرد شورای عالی عتف گفت: این طرح از سوی شورای عالی عتف مطرح شده و ما نسبت به این موضوع انتقاد داریم چرا که این موضوع باید در شورای عالی فضایی مورد برنامه ریزی قرار می گرفت و مطرح می شد اما متاسفانه پروژه اعزام انسان به فضا از سوی شورای عالی عتف مطرح شد اما با این حال ما پروژه را متوقف نکردیم و آن را به زودی در شورای عالی فضایی مورد پیگیری قرار می دهیم تا در نهایت بتوانیم برای آن برنامه ریزی کرده و زمان بندی مشخص کنیم.

تلسکوپ سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه به ایران می آید

رئیس سازمان فضایی ایران از انتقال تلسکوپ فضایی سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) به ایران خبر داد و گفت: این تلسکوپ تا شهریور در مرکز فضایی ماهدشت نصب خواهد شد.

او ادامه داد: تا پیش از این کشورهای پاکستان و پرو موفق به نصب تلسکوپ فضایی اپسکو شده بودند که هم اکنون ایران با توجه به مشارکت و همکاری هایی که با اپسکو دارد موفق شده مقدمات انتقال این تلسکوپ را به ایران فراهم کند.

بهرامی در مورد ماموریت رصدخانه فضایی در مرکز فضایی ماهدشت البرز گفت: رصد اجرام و بررسی ماهواره هایی که در فضا از بین می روند از جمله ماموریت های این رصدخانه است.

بازدید هیات ایرانی از ماهواره بلوکه شده «مصباح»

بهرامی در مورد آخرین وضعیت ماهواره بلوکه شده «مصباح» که هم اکنون در کشور ایتالیا قرار دارد گفت: روند مذاکرات برای بازپس گیری این ماهواره به خوبی پیش می رود و از ما دعوت شده که در قالب هیاتی از آخرین وضعیت این ماهواره در ایتالیا بازدید کنیم.

او با تاکید بر اینکه با وجود گذشت چند سال از ساخت این ماهواره همچنان معتقدیم «مصباح» قابلیت پرتاب دارد، گفت: با این وجود باید برای پرتاب این ماهواره بررسی های بیشتری صورت گیرد تا ببینیم آیا پرتاب آن مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد آخرین وضعیت پایگاه فضایی چابهار نیز گفت:این پروژه در برنامه سازمان فضایی ایران قرار دارد اما به دلیل آنکه پروژه ای عظیم است ساخت و تاسیس آن نیازمند زمان بسیاری است با این وجود ما تقاضا داریم مطالعات آن را آغاز کنیم اما تاکنون فاز مطالعاتی این طرح آغاز نشده است و برنامه ریزی برای آن ادامه دارد.

20104

کد خبر: 661174

وب گردی

وب گردی