69 قتل در بهار 95 / وقتی جنایت‌های خانوادگی و ناموسی، شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کردند 

بررسی اخبار قتل در سه ماهه نخست امسال نشان از آن دارد که بیشتر جنایت ها یا در فضای خانواده رخ داده و یا توسط یکی از اعضای خانواده رقم خورده است. این در حالی است که پس از قتل های خانوادگی، این نزاع است که عاملی برای وقوع جنایت شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، بهار1395 در حالی سپری شد که رسانه ها دستکم 69 فقره قتل را رصد کرده و درباره آن اطلاع رسانی کردند. بررسی این 69 فقره قتل نشان از آن دارد که سهم قتل های خانوادگی در پرونده جنایات قابل تامل است.

این در حالی است که در این مدت 20 فقره از قتل هایی که مطبوعات و رسانه ها آن را منتشر کردند خانوادگی، 25 فقره از قتل ها ناشی از وقوع نزاع، 7 فقره کودک کشی و یک فقره نیز کشته شدن جنین گزارش شده است.

آنچه در قالب عدد و رقم قتل های سه ماهه بهار عنوان شد صرفا حاصل بررسی قتل هایی است که دررسانه ها منتشر شده بود. 69 فقره قتلی که در این گزارش مرور شده است در خبرگزاری های خبرآنلاین، ایرنا و روزنامه های ایران، خراسان و همشهری منتشر شده بود.

جنایاتی که شبکه های اجتماعی را تسخیر کردند

بررسی قتل هایی که در بهار1395 روی داده نشان می دهد ماجراهایی در کشور رقم خورده که توانسته سهم قابل توجهی از توجه شبکه های اجتماعی را به خود بخواند. نمونه آن ماجرای قتل «ستایش» در ورامین بود. قتل این دختر افغان به دست یک نوجوان 16 ساله واکنش های مختلفی در پی داشت. رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده حاصل حساسیت هایی است که در پی توجه شبکه های اجتماعی به ویژه با تمرکز بر تبعه افغان بودن مقتول ایجاد شد.

در خانواده های ایرانی چه رخ داده؟

بررسی قتل های که در رسانه ها منتشر شده و شما در 59 ردیف جدول آنها را می توانید مرور کنید همگی ذهن را به سوی این پرسش سوق می دهد؛ برای خانواده های ایرانی چه اتفاقی افتاده است که سهمی حدود 30 درصد از جنایات کشور را به خود اختصاص داده است.

قتل از جمله جرایمی است که آمار سیاه ندارد. در واقع به ازای هر یک جسد شما یک پرونده قتل خواهید داشت و شاید برهمین اساس هم بتوان بررسی این جرم را نبض دقیقی از جامعه تلقی کرد. سردار مسعود منفرد، جانشین رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی کشور نیز در بهار گذشته به این نکته اشاره کرد که 86 درصد از پرونده های قتل توسط پلیس کشف و برای رسیدگی به دستگاه قضایی سپرده می شود.

وقتی سردار محمدرضا مقیمی، فرمانده پلیس آگاهی کشور نیز تاکید کرد که 31 درصد از جرایم جنایی سال 1394 توسط بستگان مقتولان رقم خورده ترسیم آنچه در بهار امسال با همین کیفیت رخ داده ساده تر شده است.

شاید بهتر باشد آنچه در سه ماهه نخست امسال در قالب جرم «قتل» در کشور روی داده و رسانه ها منتشرش کرده اند را با این نگاه دنبال کنیم که کدام وقایع در خانواده ها رخ داده است.

به همین دلیل مهمترین اتفاقاتی که در خانواده های ایرانی منجر به قتل شده را در ادامه می خوانید؛

اندیمشک و یک خانواده کشی

نام اندیمشک در بهار امسال دستکم سه بار در اخبار جنایی برده شد. نخست زمانی که قوم و خویش زنی به دلیل همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شده بود با خانواده شوهر این زن درگیر شدند و در پی آن یک تن کشته و 11تن دیگر مجروح شدند. بار دوم قتل دانشجویی 18 ساله به دست یک جوان دیگر نام این شهر را به صدر اخبار جنایی کشاند. خانواده این دانشجو در خردادماه و در پی صدور حکم اعدام، پای چوبه دار رضایت دادند. اما مهمترین اتفاقی که در اندیمشک روی داد و کمتر به آن اشاره شد سومین خبری از قتل بود که نام این شهر را به صفحه حوادث کشاند.

ماجرا مربوط به کشف اجساد یک خانواده سه نفره بود. پزشکی قانونی اعلام کرد اجساد سه روز بعد از وقوع قتل کشف شده است. اما خبر محدود به همین گزارش شد و جزییات بیشتری منتشر نشد. واقعیت این بود که اعضای این خانواده سه نفره توسط فرد دیگری به قتل نرسیده بودند. شواهد نشان می داد مرد خانواده که یک نظامی بوده، در پی بیماری فرزندش و عدم همکاری نهاد مربوط اقدام به قتل همسر و فرزند خود کرده و سپس به زندگی خود نیز پایان داده است.

قتل عام خانواده همسر در گیلانغرب و عنبرآباد

قتل عام خانواده همسر سابق توسط داماد یکی از اخباری بود که ایرنا منتشر کرد و کمتر رسانه های مکتوب به بررسی و واکاوی آن پرداختند. این داماد در روستایی به نام « سوخور رشید» از توابع حیدریه در گیلانغرب همسر سابق، پدر و مادر همسر سابق خود را کشت و دو برادر همسر سابق خود را نیز مجروح کرد.

ماجرای قتل های خانوادگی نمونه دیگری نیز داشت. قتل زن و مرد جوانی در عنبرآباد کرمان توسط پدر دختر نمونه دیگری از این نوع قتل ها بود. به گفته اهالی عنبرآباد به خبرنگار خبرآنلاین، ماجرای این قتل یک ماجرای ناموسی است. گویا پدر دختر به همراه دامادش در استان هرمزگان کار می کردند که داماد متوجه ارتباط همسرش با مردی از اهالی عنبرآباد می شود. همین موضوع را به پدرهمسرش اطلاع داده و در نهایت پدردختر، دختر خود و فردی که با او در ارتباط بوده رابه قتل رسانده است.

قتل دو فرزند برای انتقام از شوهر

شاید عنوان «قتل دو فرزند برای انتقام از شوهر» عنوان کوتاهی برای یک جنایت باشد و نتواند عمق بستری که در آن یک زن جوان به سمت جنایت سوق یافته را نشان دهد. ماجرا مربوط به آخرین روز اردیبهشت 95 است. زنی 23 - 24 ساله در کنگان پس از قتل دو پسر 8ماهه و 2ساله اش سعی داشت با بریدن رگ خود به زندگی اش پایان دهد که نجات یافت. این مادرجوان که گفته می شود دانشجوی رشته مهندسی آی.تی است از مدتی قبل با شوهرش برسر نحوه رفتارهای او مشکل داشت. به گفته اهالی «خمینی آباد» کنگان، این مرد هیچ مشکلی از قبیل استفاده از مواد مخدر و نظایر آن نداشته است.
اما آنچه بیش از هر چیز دیگری همسرش را آزار می داده «رفیق بازی»های شوهرش بوده، به گونه ای که گفته می شود این مردجوان گاه حتی شب ها هم به خانه بازنمی گشته و نزد دوستانش می مانده است. در آخرین روزهای اردیبهشت قرار بود سفری به شیراز داشته باشند و در کمال ناباوری مرد جوان دو دوست خود را نیز برای رفتن به سفر دعوت کرده بود.
مادرجوان خطاب به همسرش گفت: من بچه شیر می دهم و حالا در تمام طول سفر معذب خواهم بود. چرا این دو دوستت را دعوت کرده ای؟» همین موضوع سبب شد تا این زن جوان و دوفرزندش در کنگان بمانند. شوهر این زن نیز بدون توجه به اعتراض همسرش به سفر رفت. حتی به این موضوع توجه نکرد که همسرش چندبار گفت سر خودم و بچه ها بلایی می آورم تا راحت شویم.

خرداد پر حادثه و مردی که از مادرش انتقام گرفت

بررسی اخبار جنایی نشان می دهد در خردادماه 95 اخبار دستکم 22 فقره قتل در رسانه ها منتشر شده است. خردادماه به چند روز تعطیل در همان ابتدا آغاز شد. در فاصله قبل و بعد این تعطیلی ها جنایاتی رخ داد که یکی از آنها جای تامل بسیار دارد. «افشین» عامل این قتل عام خانوادگی چنین جنایتی را ناشی از طلاق غیابی مادرش عنوان کرده و برای همین او را مستوجب قتل دانسته است.

در این ماجرا که در نخستین روز از خرداد روی داد «افشین» 22 ساله به همراه برادرخوانده اش «حمزه»، داماد و پسرعمویش به خانه مادرش در شهرک شهید باهنر مشهد رفت و مادرش را به همراه دو خواهر ناتنی اش با ضربات تبر و چاقو به قتل رساند. «نغمه» و «نجمه» 6 و 3 ساله نیز قربانیان نقشه ای بودند که سه پسر 20 تا 22 ساله کشیده بودند. «نغمه» وقتی همسایه ها از ماجرا با خبر شدند هنوز زنده بود اما در بیمارستان به دلیل شدت جراحات جان باخت. «احمد» 23 ساله، «حمزه» 21 ساله، «سهراب» 22 ساله به ترتیب داماد، برادرخوانده و پسرعموی «افشین» بودند.

دوجنایت برسر تقسیم آب

نگاهی به قتل هایی که در پی نزاع روی داده نکته ای را در مورد قتل های بهار95 برجسته می کند. دو فقره از قتل های بهار درپی نزاعی رخ داده که ریشه در بحران آب دارد. یک قتل در چادگان در استان اصفهان و یک قتل در شوش در استان خوزستان. گرچه استان خوزستان منابع آب کافی دارد اما اصفهان درگیر مسئله آب است.

ردیف

تاریخ انتشار

شرح ماجرا

موضوع

مقتول

مکان وقوع

1

2فروردین95

یک جوان در حسین آباد جیرفت به قتل رسید

نزاع

مرد

حسین آباد جیرفت

2

6فروردین95

درگیری داماد و برادرزن به قتل برادرزن منجر شد. هر دو 30 ساله بودند.

نزاع

مرد

خوشابر رضوانشهر

3

6فروردین95

نزاع جمعی منجر به کشته شدن یک نفر و جراحت 4 تن دیگر شد

نزاع

مرد

جنت مکان

دزفول

4

7فروردین95

عموی 44 ساله برادرزاده 18 ساله خود رابه ضرب گلوله اسلجه شکاری کشت

نزاع-خانوادگی

مرد

بندردیلم

5

7فروردین95

مردی با بریدن گلوی همسر29ساله اش او رابه قتل رساند

خانوادگی

همسرکشی

زن

تهران

6

9فروردین95

مرگ مشکوک دختر 24 ساله ای به نام مژگان در بیمارستان با موضوع مصرف بیش از حد شیشه برای رسیدگی در دستور رسیدگی قرار گرفت

مرگ مشکوک

زن

تهران

7

10فروردین95

پسری 30ساله به ضرب چاقو در ناحیه سینه به قتل رسید

نزاع

مرد

تهران

8

10فروردین95

کشف جسد یک مرد 50 ساله معمایی جنایی را پیش روی قاضی مدیرروستا، بازپرس جنایی تهران قرار داد

نامشخص

مرد

تهران

9

10فروردین95

غلامرضا 20 ساله با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید

نزاع

مرد

تهران

10

11فروردین95

مرد ی 69ساله به قتل رسید و متهم به قتل او علت را اختلافات شخصی بیان کرد

اختلافات شخصی

مرد

عسلویه

11

12فروردین95

پلیس در محدوده بیمارستان بعثت در تعقیب یک دزد قمه کش اقدام به تیراندازی کرد که دزد در حال فرار کشته شد

تعقیب پلیس

مرد

تهران

12

18فروردین95

دختری5/5ساله به نام ستایش به دست پسر همسایه ربوده و به قتل رسید

در حال بررسی

زن

ورامین

13

19فروردین95

مردی با اسلحه کلاشینکف همسر سابق و پدر و مادر او را به قتل رساند و 2 برادر او را نیز مجروح کرد

خانوادگی

2زن و یک مرد

سوخور رشید حیدریه گیلانغرب

14

21فروردین95

مهدی درستی عضو شورای شهر رامجرد از توابع مرودشت به ضربه چاقو اراذل و اوباش به قتل رسید

نامشخص

مرد

مرودشت

15

22فروردین95

خانمی 40 تا 45 ساله که منشی دهیار کهگدان زند ملایر بود توسط دهیار که دایی او بوده به ضرب گلوله به قتل رسید. ضارب سپس با شلیک گلوله خودکشی کرد.

اختلاف مالی بر سرپرداخت دستمزد

خانوادگی

زن

ملایر

16

23فروردین95

مردی 26 ساله به دلیل عدم پرداخت دستمزد توسط صاحب کارش این مرد 47 ساله را به قتل رساند.

اختلاف مالی بر سر پرداخت دستمزد

مرد

مرودشت

17

23فروردین95

زنی 32 ساله به نام شهرزاد مردی 33 ساله به نام شهرام که با او در ارتباط بود را با وارد کردن ضربه چاقو به گلو به قتل رساند. متهم مدعی شد مقتول می خواست در خانه اش شیشه مصرف کند که همین باعث درگیری میان آن دو شده بود.

نزاع

خانوادگی

مرد

تهران

18

27فروردین95

پسری 25 ساله در گل زرد نهاوند به ضرب گلوله به قتل رسید

نامشخص

مرد

نهاوند

19

29فروردین95

دختری 6 ساله به نام ستایش توسط مردی 43 ساله که می خواست زیورآلات او را بدزدد روبده و به قتل رسید.

سرقت

زن

نی ریز

20

30فروردین95

نزاع میان یکی از طوایف ساکن در اندیمشک بر سر مواد مخدر منجر به کشته شدن یک مرد و مجروح شدن 11 تن دیگر شد

نزاع

مرد

اندیمشک

21

اول اردیبهشت95

مردی 33 ساله که مدعی است شیشه مصرف کرده بود زنی 29 ساله که باردار بوده را به قتل رساند

همسرکشی

زن

خمین

22

اول اردیبهشت95

دادستان اندیمشک از قتل پسری 18 ساله که در این شهر دانشجو بوده به دست فردی 28 ساله خبر داد.

نزاع

مرد

اندیمشک

23

3اردیبهشت95

مردی 55 ساله در کوهبنان به ضرب گلوله اسلحه شکاری توسط پسر 20 ساله اش به قتل رسید

نزاع خانوادگی

مرد

کهبنان

24

4اردیبهشت95

نزاع میان دو پسرعمو منجر به قتل یکی از آنها شد. مرد 42 ساله با شلیک 5 گلوله پسرعموی55 ساله خود را کشت

نزاع خانوادگی

مرد

برازجان

25

4اردیبهشت

نزاع و تهدید میان دو نوجوان 16 ساله در فاز اول اندیشه در غرب تهران موجب یک درگیری فیزیکی و قتل یکی از این دو نوجوان شد. پلیس نوجوان متهم به قتل را در اندیمشک دستگیر کرد.

نزاع

مرد

تهران

26

4اردیبهشت95

مردی 26ساله که به همسایه 54 ساله خود بدبین بود و تصور می کرد او با همسرش ارتباط دارد او را به قتل رساند

سوءظن

مرد

تهران

27

5اردیبهشت95

مردی در عنبرآباد کرمان دختر و دامادش را به قتل رساند. هنوز علت این اقدام او مشخص نشده است.

اختلافات خانوادگی

مرد - زن

عنبرآباد

28

7اردیبهشت95

مردی به نام محمود که حدودا35 ساله بود پس از مراجعه به بیمارستان عرفان و همراهی همسرش که از پرسنل اتاق عمل در این بیمارستان بود وقتی سوار خودروی سمند همسرش شد به ضرب گلوله این زن را کشت و سپس خودکشی کرد

همسرکشی

زن

تهران

29

8اردیبهشت95

پسری25ساله در چرداول استان ایلام به ضرب گلوله به قتل رسید

نزاع

مرد

چرداول

30

9اردیبهشت95

مرد30 ساله افغان به هم وطن 20 ساله خود به نام محمدفهیم را به قتل رساند.

نزاع

مرد

نوشهر

31

9اردیبهشت95

دادستان اندیمشک از کشف اجساد یک خانواده سه نفره در این شهر خبر داد که دستکم 3 روز از مرگ آنها می گذشته و در کنار اجساد یک کلت کمری کشف شد.

نامشخص

مرد - زن - فرزند

اندیمشک

32

17اردیبهشت95

یک جوان درپی درگیری لفظی بر سر حق تقدم عبور در میدان عبدالقادر مراغه با سه نفر دیگر با یک ضربه چاقو به قتل رسید.

نزاع

مرد

مراغه

33

20اردیبهشت95

جوانی که دریکی از روستاهای اطراف همدان پدرش را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود دستگیر شد.

نزاع خانوادگی

مرد

همدان

34

20اردیبهشت95

دانش آموزی 17 ساله درپی درگیری با پسری 18 ساله که پلیس او را از اراذل و اوباش رباط کریم معرفی کرده بود به قتل رسید.

نزاع

مرد

رباط کریم

35

21اردیبهشت95

درگیری در بخش فتح المبین شهرستان شوش در پی تقسیم آب بین سه نفر که قوم و خویش بودند به نزاعی منجر به قتل ختم شد.

نزاع

مرد

شوش

36

22اردیبهشت95

زنی 37 ساله در شهرستان جم از توابع استان بوشهر توسط مردی به قتل رسید. قاتل 25 ساله که برای کارگری به منطقه آمده بود جسد زن را تکه تکه کرده بود.

سرقت طلا

زن

جم

37

26اردیبهشت95

نزاع بین 7 خلافکار در خرم آباد به قتل یکی از آنها ختم شد.

نزاع

مرد

خرم آباد

38

26اردیبهشت95

سردارنورعلی یاری از قتل دو نفر به دست یکی از اهالی شباب از توابع چرداول به ضرب گلوله سلاح گرم خبرداد.

نزاع

2مرد

شباب چرداول

39

31اردیبهشت95

زنی 23 ساله در شهرستان کنگان از تواقع استان بوشهر دو فرزند 2 ساله و 8ماهه خود را خفه کرد و سپس با بریدن رگ خود قصد خودکشی داشت که موفق نشد. او این اقدام را انتقامجویی از همسرش توصیف کرد. این زن از مدتی قبل نسبت به رفتارهای شوهرش معترض بود.

اختلافات خانوادگی

انتقامجویی

2مرد/

کودک

کنگان

40

1خرداد95

زهرا29 ساله کارمند بانک که سپرده پس انداز خود را در اختیار پسری به نام عبدالغفور 38 ساله گذاشته بود توسط این جوان به قتل رسید. عبدالغفور ناتوانی در بازپرداخت این قرض را علت قتل عنوان کرد.

رابطه و نزاع مالی

زن

تهران

41

2خرداد95

مردی در مشهد با همدستی سه نفر زنی با دو فرزند 3 و 6 ساله اش را به قتل رساند. مقتولان مادر و برادر و خواهر ناتنی عامل اصلی جنایت بودند.

اختلافات خانوادگی

زن و دو دختر

مشهد

42

2خرداد95

درگیری دو جوان حدود 22ساله در استهبان فارس به قتل یکی از آنها ختم شد.

نزاع

مرد

استهبان

43

2خرداد95

حامد30 ساله به دست پوریا 20 ساله با یک ضربه چاقو به ناحیه چپ سینه به قتل رسید. این دو با هم رابطه فامیلی داشتند. پوریا اعتراف کرد با حامد برسر اینکه خانه محل فروش روانگردان شیشه نیست درگیر شده بود.

نزاع

مرد

تهران

44

2خرداد95

یک تبعه افغانی توسط دو هم وطن خود با ضربه تبر در روستای زیارت از توابع دشتستان به قتل رسید.

نزاع

مرد

دشتستان

45

7خرداد95

فضل الله علیپور محیط بان مازندرانی، در اطراف نور و در جنگل چمستان هدف گلوله قاچاقچیان چوب قرار گرفت و جان باخت

قربانی شدن برای حفاظت از طبیعت

مرد

نور

46

9خرداد95

عبدالباری، تبعه افغان به ضرب چاقوی هم وطن خود ضیاالدین به قتل رسید. ضیاالدین از یکسال قبل که عمویش به قتل رسیده بود در صدد گرفتن انتقام از عبدالباری بود

اختلافات فردی

مرد

تهران

47

9خرداد95

خفه شدن زن 25 ساله در خانه اش معمایی جنایی پیش روی کارآگاهان پایتخت قرارداد که با صحبت های دختر سه ساله مقتول احتمال یک همسرکشی قوت گرفت و قاضی شوهر این زن را بازداشت کرد.

اختلافات خانوادگی

زن

تهران

48

10خرداد95

کشف جسد یک زن در پی انتشار بوی تعفن در خانه ای واقع در سرافرازان مشهد پرونده یک مرگ مشکوک را رقم زد.

نامشخص

زن

مشهد

49

12خرداد95

پسری 17 ساله که با دختری 13 ساله در محدوده فردیس کرج دوست بود با ادعای اینکه این دختر دیگر مرا دوست نداشت او را به قتل رسانده و جسدش را با تینر به آتش کشید.

روابط عشقی

زن

کرج

50

13خرداد95

پسری 11 ساله در منطقه فردوسی مشهد درپی یک درگیری لفظی با فروکردن سیخ به تن نوجوانی 16 ساله موجب مرگ او شد.

نزاع

مرد

مشهد

51

14خرداد95

کشف جسد سوخته یک مرد در جاده مشهد - کلات پلیس جنایی این شهر را با معمایی پیچیده رو به رو کرد. جسد کاملا سوخته و تنها از روی دندان ها ممکن است شناسایی شود.

نامشخص

مرد

مشهد

52

17خرداد95

مردی همسر خود را با 16 ضربه چاقو به قتل رساند. این مرد صاحب چهارفرزند است. به گفته پلیس خراسان شمالی این قتل سومین قتل در سال 95 در این استان بوده است.

اختلافات خانوادگی

زن

بجنورد

53

17 خرداد95

مرگ مرموز شکوفه 28 ساله در مشهد پرونده ای جنایی پیش پای پلیس قرار داد. گرچه ماموران کلانتری فیاض بخش مشهد مسمویت دارویی را در گزارش اولیه خود قید کرده بودند.

نامشخص

زن

مشهد

54

18خرداد95

پسری در سلطان آباد شیراز پدر و مادر خود را به قتل رساند.

نزاع خانوادگی

مرد

زن

شیراز

55

19خرداد95

حمزه شهبازی کارمند آموزش و پرورش کهنوج قربانی نزاع میان دو طایفه میرکی و میرزایی شد.

انتقامجویی

مرد

کهنوج

56

19خرداد95

مردی 50 ساله که لیسانس علوم اجتماعی داشته در پی اختلاف با همسر 47 ساله خود در استفاده از شبکه های اجتماعی او را با ضربه های چاقو در نازی آباد تهران به قتل رساند

همسرکشی

زن

تهران

57

20 خرداد95

پسری توسط پسرعمه خود در روستای بنداروز دشتستان در استان بوشهر به ضرب گلوله به قتل رسید. این جوان سپس با شلیک گلوله به خود، خودکشی کرد و جان باخت.

نزاع

مرد

دشتستان

58

20خرداد95

جوان 20 ساله چادگانی در پی نزاع دو طایفه بر سر تقسیم آب به قتل رسید.

نزاع طایفه ای

مرد

چادگان

59

28خرداد95

مردی 28 ساله در تایباد به قتل رسید. پلیس در تحقیقات خود به همسر22ساله مقتول مشکوک شد و در پی تحقیقات مشخص شد نسرین با پسری به نام یاسر رابطه داشته و این یاسر بوده که برای رسیدن به نسرین دست به قتل زده است.

رابطه

مرد

تایباد

20106

کد خبر: 661176

وب گردی

وب گردی