معرفی ۶ کاندیدا برای عضویت به عنوان حقوقدان شورای نگهبان در قانون اساسی بیان نشده است

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر کواکبیان در خصوص لزوم معرفی ۶ نفر برای انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان به مجلس گفت: معرفی ۶ کاندیدا برای عضویت به عنوان حقوقدان شورای نگهبان در قانون اساسی بیان نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز (سه شنبه 22 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی گفت: بر اساس اصل 91 قانون اساسی در دستور کار مجلس انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان قرار دارد و اشاره شده 6 حقوقدان در رشته های مختلف حقوقی باید از حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی می شوند با رأی نمایندگان انتخاب شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه وقتی در مجلس نهم رأی مجلس یک مقداری مخدوش شده است اولا گفته اند با اکثریت نسبی یعنی یک نفر به فرض 10 الی 15 رأی بیاورد به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب می شود شورای نگهبان که فعالیتش کنترل قوانین و سرنوشت امثال من است و 20 الی 30 رأی به عنوان رأی نسبی محسوب می شود؛ ثانیا باید این موضوع به انتخاب صورت گیرد و رئیس قوه قضاییه حداقل باید 6 نفر را معرفی می کرد اما در حال حاضر 5 نفر معرفی شده و پیشنهاد می کنم این موضوع ابتدا اصلاح و بعد انتخابات برگزار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار کواکبیان گفت: در مجلس نهم انتخاب حقوقدانان مخدوش نبوده است و با آرای بالایی حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب شدند و همه بالای 130 رأی موافق، رأی آوردند البته ممکن است منطقا به ذهن شما برسد اما در عمل رخ نداد و بالای 130 رأی کسب کردند.

دکتر لاریجانی افزود: اینکه عنوان می‌کنید باید حداقل 6 حقوقدان معرفی شوند این موضوع در قانون اساسی بیان نشده است البته علی القائده باید بیشتر از تعداد باشد اما در حال حاضر برای انتخاب 3 نفر 5 نفر به مجلس معرفی شده است البته از نظر بنده نیز 10 نفر معرفی می شد بهتر بود اما اشکال قانونی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه عنوان می کنید موضوع نسبی است وقتی تعداد بیشتر معرفی می شود طبیعتا آراء نسبی محسوب می شود به دلیل اینکه موضوع رأی اعتماد نیست، اگر 3 نفر معرفی می شدند ضرورت کسب رأی اعتماد وجود داشت اما با توجه به معرفی شدن تعداد بیشتر باید به آراء نسبی توجه شود و چاره ای غیر از این نبود.

205/201

کد خبر: 661188

وب گردی

وب گردی