ایرانی های فرنگ نشین  کمتر طلاق می‌گیرند/جمعیت آماده ازدواج ایران  بیشتر از برخی کشورهای  حاشیه خلیج فارس

در حالی که آخرین آمارها از تداوم روند افزایشی طلاق و روند کاهشی ازدواج در ایران حکایت دارد، یک آمار جالب مربوط به سال ۹۴ نشان می دهد این موضوع در میان ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند کاملا برعکس است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان روز گذشته مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال کشور در مورد ازدواج و طلاق خارج نشینان در سال ۹۴ عنوان کرد: «تعداد وقایع ازدواج در سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۳ افزایش داشته و بر عکس وقایع طلاق در سال۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است.»

آخرین آمار ازدواج و طلاق ایرانیان تا قبل از اینکه روز گذشته ناصر صبحی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در مورد آن سخن بگوید به اسفند سال ۹۴ بر می گردد. در این تاریخ مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از کاهش ۲/۴ درصدی ازدواج و افزایش یک درصدی طلاق طی ۱۱ ماهه سال ۹۴ در کشور خبر داد. با وجود این، در آخرین آماری که روز گذشته توسط ناصر صبحی اعلام شد، اظهارات مدیر کل ازدواج وزارت بهداشت از کاهش ازدواج نه تنها در سال ۹۴ بلکه در سال‌های قبل تر از آن حکایت دارد.

آمارهای ازدواج و طلاق

صبا حسینی در این گزارش می نویسد:سال گذشته مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در مورد آمار ازدواج در کشور گفت: طی این مدت ۶۲۷هزار و ۸۱ واقعه ازدواج به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۴ درصد کاهش داشته است. علی اکبر محزون عنوان کرد: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن ۹۴ بیشترین ازدواج ثبت‌شده مردان در گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله با آمار ۲۳۰ هزار و ۴۵۲ تن گزارش شد.این مقام مسئول خاطر نشان کرد:در همین مدت بیشترین ازدواج ثبت شده زنان در گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله نیز شامل ۱۸۷هزار و ۱۴۱ بود.محزون گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۴ بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله با زنان ۱۹- ۱۵ ساله بود که شمار آن به ۹۴ هزار و ۷۲۶ واقعه رسید. همچنین مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در مورد طلاق گفت :در ۱۱ ماهه سال ۹۴، ۱۴۶هزار و ۹۸۰ واقعه طلاق ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش نشان داد. این در حالی است که روز گذشته مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت ازدواج و طلاق در کشور گفت: از سال ۹۰ به بعد نمودار ازدواج در کشور روند کاهشی داشته است. به عنوان نمونه ازدواج امسال نسبت به سال گذشته ۵/۶ درصد کاهش یافته،‌ این در حالی است که طلاق به طور متوسط ۳۶ درصد افزایش داشته است. در واقع نسبت افزایشی طلاق ۳/۵ درصد است.

جمعیت آماده ازدواج به اندازه یک کشور

در هیچ شرایطی نمی توانیم منکر جمعیت ۱۲ میلیونی مجردان کشور شویم که همه آنها در سن ازدواج قرار دارند. روز گذشته مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه جمعیت آماده ازدواج ایران بیشتر از جمعیت برخی کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس است، به معضل بیکاری در کشور اشاره کرد. صبحی با اشاره به اینکه ۵/۳ میلیون بیکار در کشور زندگی می‌کنند که بیشتر آنها جوان و حاشیه نشین هستند، ادامه داد: ۵/۲میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم که بیشتر آنها به علت طلاق سرپرست خانوار شده‌اند، همچنین در کشور ۵/۱ میلیون نفر معتاد زندگی می‌کنند. او با بیان اینکه پیک طلاق در سال اول تشکیل زندگی مشترک است گفت: این وضعیت نشان دهنده آن است که زوج‌ها از اهداف تشکیل خانواده، ملاک‌های انتخاب همسر و چالش‌های پیش رو آشنایی ندارند. در این شرایط راهی جز آموزش و توانمندسازی جوانان نداریم. به گزارش ایسنا، صبحی در ادامه گفت: جمعیت آماده ازدواج ایران از کل جمعیت برخی کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس بیشتر است. بنابراین طرح ملی آموزش‌های پیش از ازدواج را در دستور کار قرار دادیم و تلاش کردیم از طریق ستاد ملی ساماندهی امور جوانان همه دستگاه‌ها را در این آموزش‌ها دخیل کنیم.

روند معکوس ازدواج و طلاق خارج نشین‌ها

با این وجود در مورد ایرانیان خارج از کشور بحث ازدواج و طلاق روندی متفاوت دارد. با وجود افزایش طلاق در کشور در مورد ایرانیان خارج از کشور حداقل در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ این نرخ افزایش نداشته است. روز گذشته مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار و ۱۵۶ سند ولادت برای فرزندان متولدشده صادر شده،‌اعلام کرد: در سال گذشته چهار هزار و ۵۹ واقعه ازدواج و ۸۱۰ واقعه طلاق برای ایرانیان خارج از کشور به ثبت رسیده است. به گزارش ایرنا، بهمن مشایخی افزود: تعداد وقایع ازدواج در سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۳ افزایش داشته و بالعکس وقایع طلاق در سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۳ کاهش داشته است .

دخالت خانواده‌ها و افزایش طلاق

با این تفاسیر به نظر می رسد ایرانی بودن افراد هیچ تاثیری در کاهش ازدواج و افزایش طلاق آنها نداشته و این عوامل محیطی مانند محل زندگی افراد است که در این مساله دخیل است. یک مددکار اجتماعی و استاد دانشگاه در گفت و گو با «آرمان» در مورد اینکه جایی که افراد زندگی می کنند و عوامل محیطی چقدر در طلاق موثر است می گوید: عوامل محیطی و اجتماعی تاثیر زیادی در طلاق دارند، در حالی که این عوامل طیف وسیعی از فاکتورها از شهر و کشور محل زندگی فرد تا آلودگی های محیطی و شهری را در بر می گیرد. محمد زاهدی اصل در پاسخ به اینکه چرا ایرانیان خارج از کشور کمتر طلاق و گسست عاطفی در روابط خانوادگی را در مقایسه با ایرانیان داخل کشور تجربه می کنند، عنوان می‌کند: اولین دلیل آن پیوستگی و روابط عمیق زن و شوهر در میان این خانواده هاست، زیرا در این شرایط افراد خانواده ای جز همسر خود ندارند و به همین دلیل تنها گریزگاه و ملجأ فرد در مشکلات همسر اوست، در حالی که در داخل کشور کل خانواده فرد نقش حامی را ایفا می کنند. این مددکار اجتماعی به فاکتور دیگر یعنی عدم دخالت خانواده ها در ازدواج های خارج از کشور اشاره کرده و می گوید: در کنار این خلأ عاطفی در اثر نبود خانواده در میان زوج‌های مقیم خارج از کشور که توسط همسر پر می شود، عدم دخالت همین خانواده ها هم باعث کمتر شدن طلاق و جدایی می شود. زاهدی اصل عنوان می‌کند: یکی از فاکتورهای همیشگی طلاق زوجین ایرانی دخالت والدین است که در مورد بسیاری از زوج‌های خارج از کشور این فاکتور وجود ندارد و به همین دلیل طلاق ها کمتر است. این مددکار اجتماعی به عوامل اقتصادی هم به عنوان یکی دیگر از این فاکتورها اشاره کرده و ادامه می دهد: در کنار اینها مشکلات اقتصادی و معیشتی که یکی از عوامل اصلی جدایی زوج های ایرانی است در مورد ایرانیان خارج از کشور کمتر احساس می شود و همه این افراد از نظر شرایط معیشتی در رفاه نسبی قرار دارند.

105105

کد خبر: 661191

وب گردی

وب گردی