رکورد ٨ ساله تولید نفت اوپک شکسته شد

تولید روزانه نفت خام اوپک در ماه ژوئن به ٣٢ میلیون و ٧٣٠ هزار بشکه رسید که بالاترین میزان از اوت ٢٠٠٨ میلادی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری پی آر نیوز وایر، مؤسسه پلتس اعلام کرد که تولید روزانه نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن، با ٣٠٠ هزار بشکه افزایش، به ٣٢ میلیون و ٧٣٠ هزار بشکه رسید که بالاترین میزان در طول هشت سال گذشته بوده است.

اکلاویا گوپته، دبیر ارشد این مؤسسه درخصوص این افزایش تولید گفت: دلیل افزایش ٣٠٠ هزار بشکه ای تولید روزانه این سوخت در کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئن احیای تولید نفت نیجریه و لیبی به علاوه رشد مستمر تولید نفت ایران و عربستان بوده است؛ اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد، یک سقف تولید باید تعیین شود.

عربستان به منظور رسیدن به میانگین تولید روزانه ١٠ میلیون و ٣٣٠ هزار بشکه در ماه ژوئن و تأمین نیازهای بازار داخلی این کشور، تولید خود را افزایش داد.

تولید نفت این کشور در تابستان سال گذشته ١٠ میلیون و ٤٥٠ هزار بشکه در روز بوده و دلیل مصرف بیشتر این سوخت در نیروگاه های برقی این کشور در ماه های تابستان، افزایش استفاده از دستگاه های خنک کننده برقی است.

افزایش شدید تولید ماه ژوئن اوپک، تأییدی بر ادامه راهبرد سهم بازار این سازمان است.

به گفته تحلیلگران، دو تصمیم اخیر اوپک در نشست ماه ژوئن (برگشت گابون به این سازمان و تعیین محمد بارکیندوی نیجریه ای به عنوان دبیر کل این گروه) می تواند به همکاریهای آینده این کشورها در مسائل بزرگتر کمک کند.

احیای تولید نفت نیجریه
با توجه به افزایش ١٥٠ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت نیجریه و رسیدن میزان آن به یک میلیون و ٥٧٠ هزار بشکه در روز، این کشور بیشترین سهم را در افزایش اخیر تولید نفت این سازمان داشته است.

به دلیل شورشهای نظامی در منقطه نفت خیز دلتای نیجر این کشور، تولید نفت این کشور در ماه مه سال جاری میلادی به کمترین میزان در ٣٠ سال اخیر رسیده بود.

نفت لیبی
با توجه به آغاز مجدد فعالیت صادرات از پایانه "مرسا الحریقه" لیبی در اواخر ماه مه، پس از سه هفته توقف کار به دلیل نزاع بین دو شرکت ملی نفتی رقیب در این کشور، تولید روزانه نفت لیبی نیز با ٦٠ هزار بشکه افزایش، به ٣١٠ هزار بشکه در ماه ژوئن رسید.

تولید نفت این کشور آفریقای شمالی کمتر از یک چهارم ظرفیت تولید آن (یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز) بود و به همین دلیل توافق شد این شرکتهای رقیب در یک ساختار مدیریتی واحد قرار گیرند که گام مثبتی در حوزه نفت این کشور بود.

اما تحلیلگران پیش بینی کردند اگر دولت ملی واحد جدید با گروه های دیگر متحد شوند ممکن است منجر به بازگشایی دو پایانه نفتی بزرگ این کشور و در نهایت افزایش مستمر تولید این سوخت شود.

افت شدید تولید نفت ونزوئلا
مؤسسه پلتس اعلام کرد که تولید روزانه نفت ونزوئلا با ١٢٠ هزار بشکه کاهش، در ماه ژوئن به دو میلیون و ١٥٠ هزار بشکه رسید که این میزان از ماه فوریه ٢٠٠٣ میلادی کمترین مقدار است.

این افت شدید به دلیل کمبود سرمایه گذاریها، هزینه های بالا، انباشته شدن بدهی های فراهم آورندگان خدمات نفتی، افت میزان فعالیتهای حفاری و تحلیل زیرساختهای فیزیکی نفت بسیار سنگین بوده است.

تحلیلگران تصریح کردند که احتمال احیای تولید نفت خام ونزوئلا در آینده نزدیک، کم است.

عراق، کشور دیگری که به تازگی دچار کاهش تولید نفت شد و تولید روزانه این کشور با ٢٠ هزار بشکه کاهش، به چهار میلیون و ٢٣٠ هزار بشکه رسید.

نشست آینده اوپک ٣٠ نوامبر در وین انجام خواهد شد.

607/602

کد خبر: 661252

وب گردی

وب گردی