بفرمایید فست فود با طعم سرطان/جوانانی که برای تفریح و آپلود عکس در اینستاگرام به رستوران می روند

تا همین  30-25  سال پیش  بود که  خوردن یک ساندویچ بزرگ  با یک شیشه نوشابه خنک از اتفاقات خوب کودکان و حتی بزرگسالان بود و  اگر  روزی  پدر خانواده  از  راه می  رسید و میگفت که  بچه ها امشب غذا مهمان من  همه از خوشحالی  جیغ می کشیدند و مادر خانواده از اینکه  مجبور نیست ساعتی کنار اجاق  بایستد و غذایی خانگی تهیه کند نفس  راحتی می کشید .

نیوشا یعقوبی: شاید آن روزها کمتر کسی فکر می کرد که استقبال از غذاهای فست فودی تا این حد فراگیر شود و در هر خیابان چند مغازه به تهیه و فروش ساندوچ و پیتزا درشکل ها ، طعم ها و مدل های مختلف مشغول باشد .

با نگاهی گذرا به آمار فروش رستوران‌ها، فست‌فودها و انواع تنقلات و خوراکی های خوشمزه نشان می‌دهد که این نوع خوراکی‌ها جای خود را حسابی بین جوانان و خانواده‌ها باز کرده و شاید به همین دلیل است که هر روز نوع جدید‌تری از آنها به بازار می‌آید.

وقتی رفتن به رستوران و فست فود مد می شود

امروزه رفتن به یک رستوران یا فست‌فود و غذاخوردن در آن‌جا به یک فرهنگ همگانی تبدیل شده است، فرهنگی که طبقه بالا و پایین نمی‌شناسد، نگاهی گذرا در ایام تعطیل این واقعیت را برای ما دوچندان می‌کند.

حمید فتاحی جامعه شناس با بیان این مطلب به ایسکانیوز می گوید : این اتفاقات در حالی می‌افتد که تبلیغات بسیاری درباره مضرات و استفاده از فست‌فودها از سوی کارشناسان تغذیه و... به افراد می‌شود اما با وجود این هشدارها همچنان شاهد افزایش استقبال مردم به ویژه جوانان از آن‌ها هستیم.

همچنین دکتر مینا بهبهانی با اشاره به افرادی که برای تفریح راهی رستوران ها و فست فود ها می شوند به ایسکانیوز می گوید:خوردن غذا به عنوان یک تفریح بیشتر در جوامع شهری مرسوم است و به نوعی غرب‌زدگی و دور شدن از سنت‌های خانوادگی و فرهنگی است. رستوران رفتن این روزها به صورت مد درآمده است این مساله در برخی موارد نوعی خودنمایی و کم نیاوردن است و حس می کند اگر عکس چند غذا در رستوران و فست فود در اینستاگرام خود نداشته باشد از هم سن و سال های خود عقب می ماند.

او ادامه می دهد: آخر شب ایستادن کنار آب میوه‌فروشی و فست‌فودها به نوعی تفریح و وقت‌گذرانی برای جوانان تبدیل شده است. این افراد می‌خواهند نشان دهند که به سنت‌ها و غذاهای سنتی پشت کرده‌اند و متجددند و در واقع به این وسیله در نوع لباس پوشیدن، غذاخوردن، برخورد کردن و حتی کلماتی که به کار می‌برند قصد دارند امروزی بودن خود را نشان دهند.

بهبهانی نگرانی خود از سلامت مردم را با انتقاد بیان می کند و می گوید : هر چه می گذرد استقبال از فست فودها و غذاهای آماده به جایی رسیده که کمتر خانواده شاغلی در آشپزخانه خانه خود غذا درست می کند.

او تاکید می کند : امروز فست‌فودها عامل مهم افزایش چربی خون هستند و این موضوع نیز اثرات زیان‌باری را به دنبال دارد و باید متولیان سلامت جامعه برای جلوگیری از استفاده بسیار زیاد مردم و گرایش آنان به سمت فست‌فودها برنامه‌ریزی کنند.

بهبهانی با اشاره به اینکه نتوانسته‌ایم سیستم سلامت مردم را کنترل کنیم گفت :مسئولان بهداشت و درمان کشور باید این مهم را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و راه‌کاری‌های اساسی برای پیشگیری و آموزش مردم را به کار گیرد.

او با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بیشترین علت مرگ و میر در جامعه بیماری‌های قلبی و عروقی است می گوید : در این زمینه امروز نیازمند آموزش و پیشگیری هستیم.

فست فود هایی با طعم سرطان

به اساس گزارش ای بی سی نیوز , محققان آمریکایی در برسی های اخیر خود دریافته اند افرادی که در مصرف فست فود زیاده روی می کنند میزان مواد شیمیایی در بدنشان بیشتر است و همین امر به مرور زمان موجب ایجاد اختلال در هورمون ها و ایجاد سرطان خواهد شد.

"فتالات" یکی از مواد شیمیایی موجود در خون است. محققان در این تحققات در یافته اند میزان فتالات خون افرادی که در مصرف فست فود زیاده روی می کنند 39 در صد بیشتراز افرادی است که اصلا از غذاهای فست فود استفاده نمی کنند یا به مقادیر کمتری مصرف می کنند.بررسی ها نشان می دهد فتالات خون ارتباط مستقیمی را بسته بندی مواد غذایی دارد.

فتالات ماده ای سزطان زاست در مواد پلاستیکی مانند پلی وینیل کلرید (پی وی سی) ،در کفپوش وینیل، چسب، مواد پاک کننده، روغن های روان کننده و پلاستیک خودرو استفاده می شود.سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرد بسیاری ازمردم با خودن غذا و نوشیدنی هایی که با ظروف پلاستیکی در تماسند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

یکی از محققان دانشگاه میشیگان دراین باره گفت: اثر فتالات بر انسان ها بسیار نگران کننده است زیرا فتالات می تواند از هورمون های بدن تقلید کند.در آزمایش های اپیدمیولوژی که بر روی حیوان حیوانات صورت گرفت مشخص شد طیف وسیعی از آن ها در معرض عوارض جانبی بهداشتی قرار دارند.این عوارض بهداشتی در انسان ها در مواردی مانند مسائل عصبی، سقط جنین، و تولد زودرس و سرطان نمود پیدا کرده است.

بزرگترین قاتل جهان تا سال 2015 شناسایی شد

بر اساس گزارش خبرآنلاین، دومین علت ایجاد سرطان فست فودها هستند. در این باره دبیر پنجمین همایش سالانه سرطان ایران می گوید که انتظار دارند تا سال 2020 رقم مرگ و میر ناشی از سرطان در دنیا به 10 میلیون نفر برسد.

به گفته ای این کارشناس، فست فود در تمام دنیا حتی در کشورهای پیشرفته هم اکنون به یک معضل تبدیل شده و طبق تحقیقات 98 درصد تبلیغات محصولات غذایی در آمریکا با استانداردهای جهانی از نظر نمک، سدیم و چربی و شکر تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.

آن طور که بررسی ها نشان داده، گوشت فرآوری شده عامل مهم سرطان از جمله سرطان معده است. در هر نوع فرآوری گوشت یا موادی مثل سیب زمینی، ماده ای سرطان زا به نام آکریل آمید تولید می شود که شاید سرطان زاترین ماده طبیعی است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی بالاترین میزان شیوع انواع سرطان‌ها در کشور را سرطان معده دانست و افزود: در حالی که سرطان معده ششمین سرطان شایع در دنیا محسوب می‌شود، در ایران شایع‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان‌هاست که این امر به دلیل مصرف غذاها و لبنیات فرآوری شده است و می‌طلبد نهادهای مرتبط بر تولید مواد غذایی نظارت بیشتری داشته باشند.

دکتر فودازی، متخصص کلینیکال انکولوژی در باره مصرف مواد فراوری شده گفت: مطالعات نشان داده است که این مواد غذایی اثرات زیادی در ابتلا افراد به سرطان‌های معده و مری دارند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، فست فودها تا سال 2025 کشنده‌ترین عامل در بین عوامل مرگ انسان خواهند بود.

به عقیده کارشناسان، رژیم غذایی مناسب، ورزش و تلاش برای دوری از انواع آلودگی های خوراکی و تنفسی از عوامل پیشگیری از ابتلا به این دو سرطان کشنده هستند که البته رعایت موارد گفته شده با وجود انواع آلودگی های زیست محیطی که بر مواد غذایی و هوا تاثیر مستقیم دارند، سخت و غیر ممکن به نظر می رسد.

خوردن فست فود در منزل وزیر بهداشت ممنوع است

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت چندی پیش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر پیرامون مصرف فست‌فودها و عادات غذایی‌اش گفت: من هرگز اهل خوردن فست‌فود نیستم و مصرف فست‌فود در منزل ما ممنوع است. تاکنون لب به سوسیس و کالباس نزده‌ام و فرزندانم معمولا بیرون از منزل غذا نمی‌خورند.

او به صراحت نسبت به مصرف فست فود هشدار داد و گفت: واقعا توصیه می‌کنم در شرایط فعلی از سوسیس و کالباس استفاده نشود. متاسفانه شرایط مطلوبی در حوزه غذا نداریم، اما این یک مشکل جهانی است و نباید هم سیاه‌نمایی کنیم.

دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این باره گفت: مباحث بهداشتی مشکل اصلی فرآورده‌های پروتئینی نیست بلکه مشکل اصلی آن است که تغذیه جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را برهم می زند. بر این اساس مصرف افراطی و روزانه این فرآورده‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از نظر تغذیه‌ای کاری خطرناک است.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در یک برنامه تلویزیونی زمانی که از تولید زیرپله‌ای خمیر مرغ خبر داد، گفت: وقتی قیمت یک کیلو سوسیس و کالباس از یک کیلو گوشت کمتر است، حتما جایی اشکال دارد . اما اشکال کجاست؟ آیا متولی واحدی به لحاظ قانونی برای سلامت غذایی مردم تعیین نشده است.

با این حال آنچه در جامعه دیده می شود دلیل تمایل جوانان و نوجوانان به استفاده از فست فوت ها در کنار سرو راحت و سریع ،با کلاس بودن آن است و این روزها حضور در رستوران ها و اماکن شیک عرضه فست فود و کافی شاپ ها و ....تبدیل به مد شده و جوان ها برای کم نیاوردن و گذاشتن عکس در اینستاگرام خود به این اماکن می روند.

20106

کد خبر: 661380

وب گردی

وب گردی