افزایش 18 درصدی خودروهای توقیفی توسط ستاد مبارزه با موادمخدر/توسعه خط ملی مشاوره اعتیاد در سال  95

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از کشف بزرگ‌ترین محموله هروئین در طول سال‌های گذشته توسط گمرک کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، پرویز افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام این خبر گفت: یک دستگاه کامیون متعلق به شرکت حمل و نقل بین‌المللی قرقیزستانی با راننده‌ای ترک تبار به سمت ایران حرکت کرده بود. این کامیون پس از عبور از ارومیه به سمت مرزهای شرقی حرکت کرده و در گمرک درگز در استان خراسان شمالی متوقف شده است. بازرسی‌های گمرک متوجه مشکوک بودن این کامیون شدند و پس از بررسی بیشتر متوجه شدند که بین قسمت راننده و بار محفظه‌ای سربی ایجاد شده و 525 بسته یک کیلویی هروئین در آن جاساز شده بود.

او افزود: کامیون کشف شده قصد حرکت به سمت مرزهای قزاقستان را داشت و راننده آن نیز به مامور گمرک ایران پیشنهاد رشوه داده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر هشدار داد: با باز شدن فضای تجاری ایران بعضی از شرکت‌های بین‌المللی و رانندگان خاطی احساس کردند که می‌توانند از این شرایط برای قاچاق موادمخدر استفاده کنند اما ایران به شدت با این موضوع برخورد خواهد کرد.

افشار با اشاره به مجهز بودن گمرکات کشور به سیستم‌های کنترل کم سابقه و پیشرفته، اظهار کرد: نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که برخی می‌توانند از این شرایط سوء استفاده کنند.

رشد 30 درصدی کشفیات تریاک در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل

او در ادامه درباره گزارش معاونت مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر درباره کشفیات سه ماهه اول سال جاری توضیح داد و گفت: کشفیات تریاک در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد داشته است. ماموران گمرک توانستند 145 هزار و 904 کیلوگرم تریاک کشف کنند. همچنین طی این مدت 23 هزار و 521 کیلوگرم نیز حشیش کشف شد که نشان دهنده کاهش 23 درصدی آن نسبت به سه ماهه اول سال 94 است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: کشف هروئین نیز رشدی 19 درصدی داشته است. ماده مخدر مرفین نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل با کشف دو هزار و 387 کیلوگرم، 188 درصد رشد داشته است.

به گفته افشار، کشف 424 کیلوگرم شیشه در سه ماهه اول سال 95 خبر از کاهش 40 درصدی آن می‌دهد. به این ترتیب کشف تریاک، هروئین و مرفین رشد پیدا کرده و کشف شیشه و حشیش کاهش یافته است. همچنین کشف سایر موادمخدر نیز شش درصد افزایش داشته است.

او تاکیدکرد: سهم تریاک در کشفیات سه ماهه نخست امسال 81 درصد، حشیش سه درصد، هروئین 2.7 درصد، مرفین 1.3 درصد، شیشه 2 دهم درصد و سایر موارد نیز 1.3 درصد بوده است. سهم نیروی انتظامی در میان سایر دستگاه‌ها در خصوص کشف موادمخدر نیز بالاتر بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص اقدامات مقابله‌ای این ستاد در بهار سال 95 نیز گفت: در سه ماهه نخست سال 95، 701 فقره عملیات و در مدت مشابه آن در سال 95، 669 مورد عملیات صورت گرفته است که نشان دهنده کاهش 5 درصدی آن و همچنین هدفمندی عملیات‌ها و تمرکز بر باندهای بزرگ است.

افشار افزود: طی این مدت 739 باند موادمخدر متلاشی و 30 مورد کارگاه تولید شیشه منحدم شد. این رقم در سال 94، 51 مورد اعلام شده است.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر، علت این کاهش کنترل زیرساخت‌های تولید شیشه بوده و گزارشات رسیده نشان می‌دهد که شیشه از سایر کشورهای همسایه وارد می‌شود و تولید آن در کشور کمرنگ شده است.

افزایش 18 درصدی خودروهای توقیفی توسط ستاد مبارزه با موادمخدر

افشار در ادامه ضمن اشاره به رشد 18 درصدی توقیف خودروهای حامل موادمخدر، میزان آن را در سه ماهه نخست امسال پنج هزار و 183 مورد اعلام کرد و گفت: پاکسازی مناطق آلوده با تاکید بر معتادان متجاهر نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. در کنار آن معتادان متجاهر ساماندهی و به مراکز ماده 15 و 16 جهت درمان فرستاده شده‌اند.

او درباره شاخص‌های مبارزه با موادمخدر در بهار سال جاری نیز گفت: آموزش مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و پیشگیری از سوء مصرف مواد به خانواده‌های در معرض خطر جزو اولویت‌های ما قرار گرفته است به این ترتیب هفت هزار و 386 نفر در محیط‌های کاری، یک میلیون و 17 هزار و 758 نفر در محیط‌های آموزشی و همچنین 313 هزار نفر در محیط شهری و روستایی تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: شش هزار و 580 نفر از افراد پذیرش شده در مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب نیز تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

به گفته افشار، اجرای برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در حوزه مبارزه با موادمخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 107 درصدی و فعالیت‌های مطبوعاتی نیز با 164 مورد رشدی 168 درصدی داشته‌اند.

اجرای طرح آموزش معلمان، مشاوران و دانش آموزان در استان‌های پرخطر

او از اجرای یک طرح آموزشی به طور همزمان برای دانش‌آموزان، معلمین و مشاورین مقطع دوم متوسطه در استان‌های پرخطر خبر داد و گفت: این طرح سال گذشته در استان قم اجرا شد. امسال نیز به چند استان پرخطر و سال آینده به تمام استان‌های کشور گسترش می‌یابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای این ستاد را تهیه یک برنامه آموزشی برای معلمین تمام مقاطع تحصیلی اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی ما بالا نبودن میزان پوشش آموزشی حوزه موادمخدر در جامعه دانش آموزی است که با این برنامه و همکاری آموزش و پرورش محقق می‌شود.

افشار افزود: طبق این برنامه همه معلمان با هر تخصص این دوره آموزشی را می‌گذرانند. وزارت آموزش و پرورش نیز قول داده که حدود 70 درصد مدارس تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند.

او در ادامه به برنامه آموزش کارکنان در محیط‌های اداری، کارگری، صنعتی و نظامی اشاره کرد و گفت: این سه محیط اهمیت زیادی در خصوص ارائه آموزش‌های پیشگیری دارند. در سال 94 به 30 هزار نفر از پرسنل پایور، وظیفه و همچنین خانواده‌های آنها آموزشهای لازم در این زمینه ارائه شد. سایر بخش‌ها نیز در قالب آموزش مربیان و تربیت کادر متخصص تا سطوح عملیاتی پیش خواهیم رفت.

تشکیل اولیه جلسه کمیته تخصصی کاهش تقاضا با حضور مدیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر، توجه به مناطق حاشیه‌نشین و روستایی، استفاده از ظرفیت روحانیون، ناشران، هنرمندان و خبرنگاران، استفاده از ظرفیت کانون‌های دانشجویی، ایجاد مراکز پژوهشی، توجه به گروه‌های مرجع به عنوان سفیر، فعال کردن NGOها، توجه بیشتر به دروازه‌های ورود به اعتیاد مثل دخانیات، تشکیل گروه‌های رصد و ... از جمله مصوبات جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر با حضور دبیرکل ستاد بوده است.

او در ادامه گفت: ‌با تاکید وزیر کشور دستگاه‌های فعال در زمینه کاهش تقاضا باید در استان‌های هدف بیشترین تمرکز را داشته باشند و چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی همچنان در برنامه‌های پیشگیرانه در اولویت ما قرار دارند. موضوع نشاط اجتماعی نیز به عنوان یک تکلیف به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

ورود تشکل‌ها و کانون‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به حوزه پیشگیری از اعتیاد

افشار یکی از مصوبات جلسه مشترک کمیته پیشگیری و فرهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر و دبیرکل این ستاد را ورود تشکل‌ها و کانون‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به عنوان همیاران سلامت و پیشگیری اعلام کرد و گفت: طرح جامع توانمندسازی دانش‌آموزان با رویکرد پیشگیری از اعتیاد در دست اقدام است. 23 هزار و 854 دانش آموز از مقطع دوم متوسطه، 14 هزار و 740 نفر از اولیای دانش آموزان و 3000 معلم تحت پوشش آموزش‌های پیشگیرانه قرار گرفتند و آزمون‌های لازم برای بررسی میزان اثربخشی این آموزش‌ها نیز انجام شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از یک برنامه مشترک دیگر با وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تاکید کرد: در این برنامه قرار است به تقویت بنیان خانواده و تولید محتوای آموزشی مبتنی بر آموزش‌های اسلامی و ایرانی برای والدین نوجوانان 10 تا 14 سال بپردازیم و زمینه اجرای آن نیز در اوایل سال تحصیلی آینده فراهم می‌شود.

او به جلسه مشترک ستاد مبارزه با موادمخدر و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در این نشست اجرای تبصره 2 ماده 15 نهایی و قرار شد که توجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع بیشتر شود. همچنین برای پوشش بیمه‌ای معتادین نیز 330 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد.

افشار همچنین به برنامه مشترک با وزارت رفاه در خصوص توانمندسازی مناطق ویژه اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: ضرورت توجه ویژه به محیط‌های کاری، استفاده از ظرفیت‌های این وزارتخانه برای توسعه درمان‌ها و داروهای مورد استفاده و همچنین افزایش ظرفیت اورژانس اجتماعی در این حوزه و توجه بیشتر به زنان و کودکان معتاد از جمله موارد مطرح شده در نشست مشترک ستاد مبارزه با موادمخدر و وزیر تعاون بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین از سرمایه‌گذاری مشترک ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صندوق مهر امید برای افزایش فرصت‌های شغلی معتادان بهبود یافته خبر داد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر درباره جلسه کمیته درمان که با حضور وزرای بهداشت، تعاون و دستگاه‌های ذیربط در امر درمان اعتیاد، گفت: در این جلسه مشکلات درمان و کنترل داروهای اعتیاد، توسعه مراکز درمانی و عدم ساماندهی آن و همچنین معطلی بازنگری مراکز ماده 15 و تعیین تکلیف مراکز ماده 16 طی روزهای آینده بررسی می‌شود.

توسعه خط ملی مشاوره اعتیاد در سال 95

افشار از برنامه ستاد مبارزه با موادمخدر برای توسعه خط ملی مشاوره اعتیاد خبر داد و گفت: در فروردین ماه امسال 29 هزار و 668 نفر و در اردیبهشت ماه 3214 نفر با این خط تماس گرفتند که حدود 98 درصد از این تماس‌ها پاسخ موفقی داشتند.

او افزود: از میان تماس گیرندگان 83 درصد از آنها در فروردین ماه و 80 درصد در اردیبهشت ماه زن بودند که نشان دهنده دغدغه جدی آنها نسبت به این موضوع است. همچنین 21 درصد از تماس گیرندگان در ماه فروردین و 23.8 درصد در اردیبهشت ماه از میان مصرف‌کنندگان موادمخدر بودند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: طبق آمارهای اعلام شده 38.5 درصد از تماس‌گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد مادران و 31.4 را همسران افراد معتاد در اردیبهشت ماه تشکیل می‌دهند. این موضوع نشان دهنده این است که جنس زن به عنوان ستون و اساس خانواده به موضوع اعتیاد حساس است.

به گفته افشار، در فروردین و اردیبهشت ماه بیشترین سوالات مطرح شده در تماس با خط ملی مشاوره اعتیاد در خصوص شیشه، تریاک و هروئین بوده است.

وی با اشاره به برخی اخبار در خصوص ناکارآمدی مراکز درمان اعتیاد و تبدیل شدن آنها به مرکز فروش متادون، اظهار کرد: تا زمانی که سازوکار ملی برای کنترل داروی آگونیست از مبداء تا مقصد وجود نداشته باشد انتقاد از یک گروه خاص جفا است. ما باید سیستم‌های کنترلی را به طور جدی رصد کنیم.

گزارشی از افزایش دسترسی داخلی به ماده "کتامین" نداریم

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این پرسش که ماده کتامین در ابعاد تجاری و صنعتی به کشور وارد شده است یا خیر؟ اظهار کرد: زمانی که یک ماده مخدر جدید در ابعاد تجاری و صنعتی به کشور وارد می‌شود باید گزارشاتی از مصرف‌کنندگان مراجعه‌کننده، کشفیات پلیس و مبادی گمرکی ارائه شود در حالی که گزارشات ما از ورود ماده جدیدی به عرصه مصرف مواد طی سه ماهه اول سال 95 خبر نمی‌دهد.

او افزود: کتامین در ترکیبات کمک بیهوشی استفاده می‌شود و داروی جدیدی نیست. در صورت سوء مصرف آن نیز اثرات مواد محرک را دارد. این ماده نباید در داروخانه‌ها به صورت آزاد وجود داشته باشد.

آمار مربوط به افزایش اعتیاد در زنان جدید نیست

افشار درباره آمارهای ارائه شده مبنی بر افزایش اعتیاد در زنان توضیح داد و گفت: در سال 86 نرخ اعتیاد در میان زنان پنج درصد بود که در سال 90 به 9 درصد است. وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی نیز به ارقام 4 و 11 درصد اشاره کرده‌اند. طرح جدید ارزیابی سوء مصرف موادمخدر که انجام شده اما تحلیل‌ها هنوز آماده نیست و ممکن است این ارقام تغییر کند.

او تاکید کرد: زنانه شدن اعتیاد یک فاجعه جدی است چرا که آنها ستون خانواده و از نظر فیزیولوژیک آسیب‌پذیرتر هستند. همچنین این خطر وجود دارد که به طور همزمان چند ماده مخدر مصرف کنند که افزایش خطر خیابانی شدن آنها را در پی دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: با جدیت در تلاش هستیم که در آیین‌نامه پوشش بیمه‌ای معتادان گروه زنان معتاد به عنوان یک قشر مهم برای پوشش انتخاب شوند.

افشار درباره وضعیت شیوع اعتیاد در محیط‌های نظامی و پادگان‌ها نیز گفت: شیوع اعتیاد در میان جوانان سرباز بر اساس شیوع آن در جمعیت عمومی است چون آنها در معاینات بدو ورود به سربازی شناسایی و درمان می‌شوند، این مدت نیز برای آنها غیبت محسوب نخواهد شد.

او افزود: یکی از برنامه‌های ما پوشش بیمه‌ای سربازان در این خصوص است.

افشار در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اظهارنظر خبرنگار یکی از رسانه‌های خارجی که اعلام کرده بود بوی ماری جوانا را از پارک‌های تهران استشمام می‌کند، گفت: ‌این خبرنگار یا شامه تیزی داشته یا از یکی از مراکز مصرف ماری جوانا در پارک‌های هلند بازدید کرده است. مصرف این ماده در کشورهای دیگر نیز وجود دارد و ما فرافکنی توسط رسانه‌های خارجی را قبول نداریم اما اعتقاد داریم که مصرف مواد نسبت به استانداردهای جهانی در ایران متوسط رو به بالا است.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص موضع ستاد مبارزه با موادمخدر درباره واگذاری ماده 15، گفت: بازنگری آیین‌نامه این مراکز در حال انجام و قرار است پروتکل آن از کمی‌نگری به کیفی‌نگری تغییر کند. مراکز درمان آگونیست تحت نظارت جدی قرار گرفتند و به گروه‌های سبز، زرد و قرمز تقسیم‌بندی شده‌اند. برای این کار نیز باید تیم‌های کارکشته و نیروهای کافی را در اختیار داشته باشیم.

او ادامه داد: دستگاه‌های دولتی مانند وزارت بهداشت و بهزیستی نیز منابع انسانی کمی در اختیار دارند به همین جهت وزارت بهداشت به دنبال یک ناظر بیرونی بوده است. در نتیجه این وزارتخانه به عنوان تولیت اصلی درمان اعتیاد به این جمع‌بندی رسید که از بسیج جامعه پزشکی کمک بگیرد. در این فرآیند بحث عملکرد قانونی فراتر از چک لیست، آیین‌نامه و پروتکل نخواهد بود.

افشار درباره برخی اظهارنظرات نسبت به آمار تولد معتادان نوزاد در کشور، گفت: مطالعه کلی درباره نوزادان و مادران معتاد وجود ندارد اما در عین حال گزارش‌های پراکنده‌ای از بخش زنان بیمارستان‌ها در این خصوص داریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: ارائه آمارهای پراکنده به جز ایجاد سرگردانی، اثربخشی زیادی ندارد اما حتی یک مورد تولد نوزاد معتاد نیز برای ما بسیار مهم است. این امر از حدود هشت سال پیش مورد توجه قرار گرفته و اخیرا پروتکلی در خصوص مدیریت تولد نوزادان معتاد از مادران معتاد تصویب شده است.

به گفته او، مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت متولی اجرای این پروتکل هستند.

او درباره اخبار منتشر شده درباره کاشت ماری جوانا در آپارتمان‌ها، گفت: کشت علف و ماری جوانا متکی بر بذر است که حتی مصرف غذایی نیز دارند. استفاده از این بذر به عنوان مصرف جرم است و با آن مقابله می‌شود که در عین حال کار آسانی نیست.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه میزان کاشت این مواد در کشور کم است، ادامه داد: کشف محموله‌های موادمخدر نشان می‌دهد که ماری جوانا نیز از خارج وارد می‌شود.

افشار درباره حواشی کمپ‌های شفق که به عنوان مراکز اقامتی برای زنان معتاد انتخاب شدند، گفت: تاریخچه این مرکز کاملا مشخص است و با توجه به ضرورت، تبدیل به مراکز زنانه شدند. با توجه به اختیاری بودن حضور در این مراکز، تعدادی از مددجویان آنجا را ترک کردند و تعدادی نیز به مراکز بهاران شهرداری منتقل شدند. همچنین برخی از آنان نیز به مراکز اقامتی زنان معتاد خیابانی وصل شدند اما این امکان نیز وجود دارد که به خیابان‌ها برگردند.

او گفت: بعد از اینکه این نیاز آنی برطرف شود کمپ شفق مجددا به عنوان یک مرکز مردانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ادعاهایی نیز در این زمینه وجود داشت که مورد بررسی قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از قول شهرداری تهران برای گسترش مراکز بهاران در مناطق 22گانه تهران خبر داد و افزود: مطالعات اولیه نشان دهنده ظرفیت 150 نفری و در مجموع شش هزار و 600 نفری مراکز بهاران است و قرار بود این مرکز در زمینه ادامه مانایی در پاکی، حمایت اجتماعی و اشتغالی و همچنین بازگشت به زندگی مولد باشد. گزارش شهرداری نیز نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از جمعیت معتادان در مراکز ماده 15 هستند.

افشار تاکید کرد: در مجموع 44 مرکز بهاران در تهران هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده‌اند. همچنین 240 زن و 680 مرد در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر به مراکز ماده 15 و 16 فرستاده شده‌اند.

20106

کد خبر: 661659

وب گردی

وب گردی