مجلس در هفته ای که گذشت/از انتخاب سه حقوقدان در مجلس تا اصلاح  لایحه کاهش ساعات کار بانوان

مجلس در هفته ای که گذشت انتخاب نمایندگان ناظر بر دستگاههای مختلف و انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان را در دستور کار خود داشت و با تغییراتی نظیر جایگزینی معاون پارلمانی دولت نیز مواجه شد.

به گزارش ایسکانیوز ، در ادامه برخی از رویدادهای مجلس را در هفته ای که گذشت می خوانید:

ناظران مجلس د رهیات امنای صندوق توسعه ملی

محمد حسینی و سید فرید موسوی به عنوان اعضای ناظر مجلس در هیأت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند

ناظر مجلس در شورای عالی آمار

عامر کعبی با کسب 170 رأی و علی کاظمی با کسب 137 رأی از مجموع 194 رأی اخذ شده به عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای عالی آمار انتخاب شدند.

این افراد از سوی کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه معرفی شده بودند.

ناظرمجلس در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی

خدیجه ربیعی فردانبه در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 تیرماه)مجلس شورای اسلامی با 108 رأی موافق از مجموع 129 رأی اخذ شده به عنوان عضو ناظرمجلس در شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی انتخاب شد.

ناظرا مجلس در شورای پول و اعتبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمد رضا تابش و الیاس حضرتی را به عنوان دو نماینده ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار انتخاب کردند.

ناظران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نمایندگان مردم بهمن طاهرخانی و احمد انارکی را جهت عضویت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب کردند.

اعضای ناظر مجلس در شورای عالی اداری

سیدفرید موسوی با 125 رأی و زهرا ساعی با 106 رأی به عنوان عضو شورای عالی اداری انتخاب شدند که سید فرید موسوی از کمیسیون اقتصادی و زهرا ساعی از کمیسیون اجتماعی به صحن علنی مجلس معرفی شدند.

انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده، سید فضل‌الله موسوی به عنوان حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب شدند.

تغییر معاون پارلمانی رییس جمهور/انصاری به معاونت حقوقی رفت

حسینعلی امیری دارای دکترای تخصصی حقوق عمومی و نیز تحصیلات حوزوی، عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان در دوره پنجم و سه سال اول دوره ششم (تا تیرماه 1392) بوده است.از جمله سوابق وی؛ معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، رئیس کل دادگستری استان های خوزستان، کردستان و فارس و مدرس دانشگاه است.

گزارش فتاح به نمایندگان مجلس/امداد فراجناحی عمل می‌کند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)درگزارش به مجلس گفت: کار امداد واقعا پیشگیری است، 6 درصد از جمعیت تحت پوشش خدمات کمیته امداد است و با توجه به افزایش تورم در سال‌های گذشته اثربخشی پرداخت یارانه ها کم شده و نباید فراموش کرد میزان بودجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی سرجمع یک و نیم درصدبودجه جاری کشور را تشکیل می دهد.

من با قاطعیت عرض می‌کنم امداد فراجناحی عمل می‌کند و در مسائل سیاسی دخالت نخواهد کرد و امداد تحت زعامت رهبر انقلاب‬ و نقطه نظرهای ایشان و شرع اداره می شود و همه ما تلاش می کنیم در چارچوب احکام، خودکفایی و اشتغال خانواده های تحت پوشش را امکان پذیرکنیم.

لاریجانی: طرحی درمورد حقوق های نامتعارف در کمیسیون اصل 90 تهیه شده است

رییس مجلس درباره بررسی فیش های حقوقی گفت:گزارش رسمی در مجلس قرائت شد و ریشه های این موضوع نیز بررسی شد و در این گزارش تخلف و تسامح در اجرای قانون ذکر شده است و بعد از این گزارش کمیسیون اصل 90 برای ریشه یابی دقیق مسوول شد و در این چند روز گذشته 4 جلسه برگزار شده است. رییس کمیسیون اصل 90 به من گزارش دادند که طرحی را در این زمینه آماده ارایه به مجلس دارندو گزارش های جدیدی هم از بخش های نظارتی دریافت شد که تا کنون چه کارهایی انجام داده اند و در حال پیگیری هستیم.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: فیش های نمایندگان در اختیار خودشان است و می توانند آن را به رسانه ها بدهند و ما مخالفتی با این کار نداریم و موضوع پنهانی در این زمینه وجود ندارد.

تکذیب حضور حدادعادل در انتخابات میان‌دوره‌ای اصفهان

در برخی از کانال‌های خبری مطلبی مبنی بر حضور غلامعلی حدادعادل در انتخابات میان‌دوره‌ای اصفهان مطالبی منتشر شده بودکه این موضوع از سوی امیرابراهیم رسولی، مسئول دفتر حدادعادل تکذیب شد.

تشکیل جلسه فراکسیون ولایت باهدف بررسی سوابق کاندیداهای حقوق دان شورای نگهبان

جلسه فراکسیون ولایت مجلس با حضور کاندیدهای حقوقدان شورای نگهبان چهارشنبه برگزار شد.در این جلسه که با حضور دکتر علی لاریجانی و سایر اعضای فراکسیون ولایت برگزار شد، 5حقوق دان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه حضور داشتند.

در نشست مذکور،آقایان عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی صادقی، سیدفضل الله موسوی و احمد بیگی حبیب آبادی، ضمن معرفی سوابق خود به بیان دیدگاهایشان پرداختند.

تصویب یک فوریت لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه وی‍ژه اقتصادی

نمایندگانمجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه وی‍ژه اقتصادی با 130 رأی موافق، 100 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این گزارش در ماده واحده لایحه مذکور به دولت اجازه داده می‌شود در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام، (مهران)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه و مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد ایجاد نمایند.

مخالفت و موافق با لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری

کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر در مناطق آزاد جز واردات کار دیگری صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: در این مناطق مالیات دریافت نمی‌شود که برخلاف منافع عمومی است، همچنین برای واردات کالا مشکلاتی وجود دارد و فسادهایی شکل گرفته که اگر سازمان بازرسی گزارش دهد از موافقت خود می‌گذرید.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نیز به عنوان موافق لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه وی‍ژه اقتصادی گفت: اصل مناطق آزاد یا ویژه مطلوب است اما اشکالاتی دارد که این اشکالات یا به مجریان و یا به قوانین نحوه اداره مناطق آزاد باز می گردد. اگر اشکال از مجریان باشد باید به آن‌ها فشار آورد تا براساس قانون عمل کنند و اگر اشکال از قانون باشد باید آن را اصلاح کرد و صورت مسئله را پاک نکرد.

فلسفه وجودی ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارتباط با همسایگان است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارتباط با همسایگان است، گفت: از تقدیم لایحه منطقه آزاد جاسم بیش از دو سال و نیم می‌گذرد.

اکبر ترکان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 23 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی گفت: پیگیری وضعیت برخی از مناطق آزاد جدید که هر کدام طی سفرهای مختلف رئیس جمهور بررسی شده در قالب لایحه در مجلس قبل مطرح شد. برخی از مناطق مانند منطقه آزاد جاسم نزدیک به دو سال و نیم از پیشنهاد لایحه آنها می‌گذرد لذا درخواست داشتم به جای بررسی مجزا، زمانی که لوایح مورد بررسی قرار می‌گیرد دوفوریت لوایح مطرح شود تا زمان زیادی در مسیر بررسی از دست ندهیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: انتظار می‌رود بتوانیم در برنامه‌های اجرایی قبل از دست دادن زمان این لوایح را بررسی کنیم به همین دلیل درخواست دوفوریت شد تا عقب ماندگی دوره گذشته جبران شود. این 7 منطقه که لایحه آن تقدیم شده هر کدام یک فلسفه دارند که فلسفه وجود آن ارتباط با همسایگان است.

اصلاح بخش هایی از لایحه کاهش ساعات کار بانوان

ماده واحده لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص به این شرح اصلاح شد: ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به چهل و چهار ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید یا فرزند زیر شش سال تمام یا همسر یا فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب العلاج می‌باشند و یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (222) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15/10/1389 و بخش غیر دولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانونتامین اجتماعی بنا به درخواست متقاضی از دستگاه‌های اجرائی مستخدم و تائید سازمانبهزیستی کشور یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دادگستری سی و شش ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای چهل و چهار ساعت تعیین می‌شود.

روایت یک نماینده مجلس از پیغام جدید آمریکا به حزب‌الله برای آزادسازی متوسلیان​

جواد کریمی قدوسی درباره آخرین وضعیت پرونده 4 دیپلمات ربوده شده در لبنان، گفت: در شرایط کنونی چند دلیل قطعی و محکم برای زنده بودن چهار دیپلمات و اسارت آن ها در زندان های رژیم صهیونیستی وجود دارد.نماینده مردممشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، از پیغام آمریکایی ها به نیروهای حزب الله برای مبادله چندین تبعه آمریکایی و فرانسوی با دیپلمات های ربوده شده خبر داد و گفت: مقامات آمریکایی در پیغام خود اعلام کرده اند که برای مذاکره به منظور تبادل این دو گروه آمادگی دارند، البته بخشی از این مسائل به صورت رسمی در رسانه ها مطرح شده است، به ویژه آنکه اخیر سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که خود مسئول پیگیری آزادسازی دیپلمات های ربوده شده است.

انتصاب معاون تقنینی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری طی حکمی احمد صفایی فر را به سمت معاون تقنینی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری منصوب کرد.

203/201

کد خبر: 661751

وب گردی

وب گردی