گلوبال ریسرچ: تجارت مواد مخدر ابزاری برای پیشبرد عملیات مخفی سیا

حدود ۵۰۰ هزار جریب زمین برای کشت مواد مخدر در افغانستان به سازمان سیا، این فرصت را می‌دهد تا با استفاده ازپول بدست آمده از قاچاق مواد، عملیات مخفی خود را به پیش ببرد و مسیر تجارت مواد مخدر به سوی کشورهای ایران، چین و روسیه را فعال کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز تحقیقاتی «گلوبال ریسرچ»، افزایش سطح کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، کشورهای چین، روسیه و ایران را از فعال شدن دوباره مسیر تجارت مواد مخدر، نگران کرده است.

به گزارش تسنیم، «جان سپکو» بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که کشت خشخاش در افغانستان حدود 500 هزار جریب زمین ( هر جریب دو هزار متر مربع است) را در بر می‌گیرد و این مقدار زمین برای تولید هروئین مناسب است که به سازمان سیا این فرصت را می‌دهد تا با پول نقد بدست آمده از قاچاق مواد مخدر، عملیات مخفی خود را به پیش ببرد و مسیر تجارت مواد مخدر به سوی کشورهای چین، ایران و روسیه را دوباره فعال کند.

بر اساس این گزارش، حضور نیروهای خارجی در افغانستان و تولید مواد مخدر رابطه مستقیمی دارند.

طالبان افغانستان مواد مخدر را به اروپا و کشورهای دیگر منتقل نمی‌کنند بلکه این مواد مخدر با استفاده از هواپیماها و کشتی‌ها انتقال می‌یابند.

تا زمانی که آمریکا در افغانستان حضور نظامی داشته باشد، مواد مخدر نیز وجود خواهد داشت. هواپیماها و کشتی‌های بزرگ که 90 درصد هروئین افغانستان را به مناطق دیگر جهان، قاچاق می‌کنند، در اختیار چه کسانی قرار دارند؟ روشن است که در اختیار طالبان قرار ندارند.

این در حالی است که اعضای پارلمان افغانستان بر این باورند که جنگ کنونی این کشور، جنگ مواد مخدر است و علاوه بر آمریکا، کشورهای خارجی دیگر نیز در قاچاق مواد مخدر دست دارند.

این تحقیق جدید در رابطه با کشت و قاچاق مواد مخدر در حالی منتشر می‌شود که کشورهای موجود در افغانستان، طالبان را در انتقال و فروش مواد مخدر متهم می‌کنند و مواد مخدر را منبعی بزرگ درآمد برای تامین مصارف جنگی آنان می‌دانند.

300300

کد خبر: 661776

وب گردی

وب گردی