مونیز: برجام تضمین می‌کند برنامه هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز می‌ماند

وزیر انرژی آمریکا گفت: در سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی توانست دسترسی بی سابقه ای به تاسیسات هسته ای ایران و زنجیره تدارکاتی هسته ای داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت انرژی آمریکا، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در بیانیه ای به مناسبت اولین سالگرد برجام نوشت: این توافق، توافقی تاریخی است که تضمین می کند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند و در صورتی که برنامه ایران خلاف این امر را نشان دهد جامعه بین الملل زمان کافی برای پاسخگویی را خواهد داشت.

به گزارش مهر،وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: بعد از سالها مذاکره و ماهها تدارکات برای اجرای برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران اقدامات لازم برای رسیدن به روز اجرا را تکمیل کرده است. امروز روشن و آشکار است که برجام مسیر ایران به سمت سلاح هسته ای را مسدود کرده است.

مونیز در ادامه این بیانیه افزود: در نتیجه این توافق، ایران دو سوم از سانتریفیوژها و زیرساختهای مرتبط با آن را کنار گذاشته است. این کشور برای ذخیره اورانیوم محدودیت دارد و نمی تواند بیش از سیصد کیلوگرم هگزافلورید اورانیوم با درجه غنای بیش از سه ممیز شصت و هفت درصد ذخیره کند.

وی یاد آور شد: در سال گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی توانست دسترسی بی سابقه ای به تاسیسات هسته ای ایران و زنجیره تدارکاتی هسته ای داشته باشد. این آژانس اکنون می تواند از فناوری های پادمانی به روز برای نظارت و راستی آزمایی استفاده کند تا بتواند مسیرهای مخفیانه احتمالی برای دستیابی به سلاح هسته ای را مسدود کند.

وزیر انرژی آمریکا در ادامه این بیانیه گفت: بخش های تشکیل دهنده برجام زمان فرار هسته ای ایران را از دو تا سه ماه، قبل از توافق به حداقل یک سال افزایش می دهد.

وی افزود: برجام با نتایج واقعی و ملموس امنیت جهانی را ارتقا داده است و به این کار برای سالهای آتی ادامه خواهد داد.

300300

کد خبر: 661958

وب گردی

وب گردی