عرضه اولیه اپلیکیشن لاین  در بورس نیویورک و توکیو

نرم افزار مخابراتی لاین(LINE) عرضه اولیه سهام خود را در بازار آمریکا به سرانجام رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، پس از رکود بزرگ آمریکا در سال های گذشته، به نظر می رسید سال 2016 میلادی ساکت ترین سال در بازار سهام آمریکا باشد و پس از گذشت 8 ماه، عرضه اولیه قابل توجهی در این بازار رخ ندهد..

بر اساس این گزارش، نبود یک رخداد قابل توجه در بازار آمریکا، مقامات این بورس را بر آن داشت تا مراحل اداری عرضه اولیه نرم افزار لاین را به سرعت به پایان برسانند تا این عرضه اولیه در سال 2016 رقم بخورد.

به این ترتیب شرکت ژاپنی لاین، آماده عرضه اولیه همزمان در بازار توکیو و نیویورک شده است.

لاین که پس از فاجعه سونامی ژاپن به یکی از نرم افزارهای پرطرفدار این کشور تبدیل شده است و در واقع نقش مهمی را در نجات جان مردم در این حادثه طبیعی داشته است، آماده عرضه سهام خود به عموم شد.

از حدود 5 سال گذشته که این نرم افزار به گوشی های هوشمند معرفی شد تا به حال 218 میلیون کاربر از این وسیله ارتباط جمعی استفاده می کنند و باید گفت لاین، یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای ارتباطی در آسیا است که نسبت به فیسبوک و توئیتر، طرفداران بیشتری دارد.

این نرم افزار که کاربران زیادی در تایلند، اندونزی، تایوان و ژاپن دارد در عرضه اولیه خود در بورس نیویورک در روز پنجشنبه و عرضه اولیه خود در بورس توکیو در ساعات اولیه معاملات روز جمعه، به بزرگترین عرضه اولیه شرکت های گروه تکنولوژی در سال 2016 میلادی تبدیل شد.

این نرم افزار که تحت نماد LN در بورس نیویورک معامله شد با قیمت 42 دلار معاملات خود را آغاز کرد و در روز نخست معاملاتی به ارزش بازاری برابر با 8 میلیارد دلار دست یافت.

به نظر می رسد این شرکت با عرضه اولیه سهام خود در بورس نیویورک و توکیو، موفق به تأمین مالی 1.3 میلیارد دلاری شده باشد.

سرویس پیام‌رسان لاین در سال ۲۰۱۵ میلادی درآمدی حدود یک میلیارد دلار کسب کرد که از این‌رو باید آن را جزو یکی از سودآورترین اپلیکشن‌های توسعه یافته در بازار خواند.

لاین از چهار کانال فروش استیکرها، بازی، تبلیغات و تولید کالاهای فیزیکی برگرفته از نمادها و استیکرهای این سرویس که در شماری از بازار‌های آسیایی بسیار محبوب است، درآمدزایی می‌کند.

کمیسیون اوراق بهادار آمریکا با ورود لاین برای عرضه‌ اولیه سهام در این کشور، گزارشی را منتشر کرده که نکات بسیار جالب توجهی در آن وجود دارد .

در این گزارش آمده است، بر اساس اطلاعات ارائه شده رشد فروش استیکرها و بازی‌ها در اپلیکیشن‌ لاین با توجه به کاهش کاربرانی که حاضرند برای این محصولات پولی پرداخت کنند، کندتر شده است. البته با این حال لاین به صورت میانگین در یک فصل درآمدی ۲۴۰میلیون دلاری را از محل فروش استیکر و بازی در سال ۲۰۱۵ به دست آورده است.

تبلیغات یکی دیگر از کانال‌های درآمدزایی لاین است که از سرعت رشد بالایی تبعیت می‌کند. این بخش از سرویس لاین بیش از ۳۰درصد درآمد لاین در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده است. در شماری از بازارها که تبلیغات آنلاین به بلوغ نرسیده، لاین حرف اول را در حوزه‌ تبلیغات و بازاریابی آنلاین می‌زند که از این جمله می‌توان به اندونزی و تایلند اشاره کرد. براساس پیش‌بینی‌ IDC انتظار می‌رود ارزش بازار تبلیغات آنلاین از ۱۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۵۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش پیدا کند.

لاین استراتژی بسیار مناسبی را برای درآمدزایی از طریق ارائه‌ سرویس‌ های مختلف به کاربرانش در پیش گرفته است، بطوری که براساس اطلاعات ارائه شده میانگین درآمد لاین به ازای هر کاربر در دو سال اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته و از ۲.۵۷ دلار به ۴.۹۸ دلار افزایش پیدا کرده است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که لاین پیش‌بینی کرده که تعداد کاربرانش شاهد کاهش رشد شود. در طول یک سال اخیر رشد تعداد کاربران فعال ماهیانه‌ لاین کمتر از یک درصد گزارش شده است. این موضوع تعداد کاربران فعال ماهیانه که در ازای سرویس‌های لاین مبالغی را پرداخت می‌کنند را نیز تحت تاثیر قرار داده و با کاهش روبرو کرده است.

لاین فعالیت‌های خود را محدود به سرویس پیام‌رسان نکرده و در حوزه‌های دیگر نظیر اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تجارت الکترونیک نیز سرمایه‌گذاری کرده که از این‌رو باید در سال‌های آینده شاهد رشد نام لاین در این حوزه‌ها نیز باشیم.

601/401

کد خبر: 661971

وب گردی

وب گردی