اینجا سیستان، صدای مرا از زیر خاک می‌شنوید/ غلظت ریزگردها در زابل؛ 35 برابر حد مجاز/عکس

میزان غلظت ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان به ٣٥ برابر حد مجاز رسید.

به گزارش ایسکانیوز، ریزگردهای در استان سیستان و بلوچستان به ٣٥ برابر حد مجاز رسیده است. این وضعیت از چهارشنبه 23 تیر آغاز شده و تا کنون حداقل ٢هزار نفر را راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که دربرخی ساعات غلظت ذرات معلق در هوا تا ۶۰برابر حد مجازنیز رسیده است.این شرایط بحرانی باعث شد تا رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور وچندین نفر از مسئولان استانی وعلی اکبرکیخانماینده مردم سیستان درمجلس شورای اسلامی جهت بررسی مشکلات وبرآورد خسارات وارده به منطقه سیستان سفرکرده و بازدیدی از شهرستان های زهک،هیرمند و قور قوری داشته باشند.

محمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس با انتقاد از وضعیت بحرانی هوا در سیستان بر لزوم ورود جدی دولت و همچنین تخصیص ردیف اعتباری ویژه برای رفع این مشکل از سوی مجلس تاکید کرد.

او با انتقاد از اینکه بیش از 90 درصد ریزگردهای سیستان منشاء داخلی دارند، به خانه ملت گفت: این روزها ریزگردها نفس مردم را تنگ و زندگی آنها را با مشکل جدی روبرو کرده است تا جایی که تصور می کنند دولت آنها را با مشکلات شان تنها گذاشته و به نوعی فراموش کرده زیرا دولت ها هرگز به دنبال مهار و مدیریت ریزگردهای سیستان نبوده و نیستند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه ریزگردها تمامی ابعاد زندگی مردم سیستان را تحت تاثیر قرار داده و شرایط را برای زندگی سخت کرده، افزود: در اکثر روستاها حتی امکان پخت نان هم وجود ندارد و مردم در منازل خود حبس شده اند؛ تمامی مردم سیستان بر این موضوع عقیده دارند که زابل یک بخش جدا از وطن محسوب شده و مهار ریزگردها در کانون توجه جدی مسئولان نیست زیرا اگر این بحران در تهران یا سایر استان های کشور اتفاق می افتاد از اولویت بیشتری نزد مسئولان برخوردار بوده و حتی صداوسیما بیشتر به آن می پرداخت.

او ادامه داد: به نظر می آید به غیر از مقام معظم رهبری که در همین راستا اخیرا هیات دولت را مورد خطاب قرار دادند که آیا شما به سیستان هم سفر کرده اید هیچ مسئول دیگری به فکر رفع مشکلات سیستان که همه از بی توجهی نشات می‌گیرد نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه ریزگردها امرارمعاش مردم سیستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده، گفت:امرار معاش اکثر مردم منطقه از طریق دامداری و کشاورزی بوده که این فرصت های شغلی به دلیل ریزگردها هم از دست رفتند و در کنار این از آنجایی که مسئولان کمتر فرصت سرکشی به چنین مناطقی را پیدا کرده و از نزدیک مشکلات مردم را لمس نکرده اند بنابراین مردم در فقر کامل به سر برده و مشکلات آنها به ویژه مساله ریزگردها تاکنون لاینحل باقی مانده است.

کیخا با بیان اینکه ریزگردها نه تنها سلامتی مردم سیستان را در معرض خطر جدی قرار داده بلکه فقراقتصادی را در این منطقه رواج داده، تاکید کرد: فقر در سیستان به گونه ای است که تقریبا نیمی از مردم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین بیش از 90 درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم خواستار ورود جدی سازمان جنگل ها به مساله ریزگردهای سیستان شد و افزود: این دستگاه به عنوان متولی امر تثبیت شن های روان و همچنین کنترل فرسایش خاک در کشور و همچنین دیگر دستگاه های نظارتی و اجرایی مانند حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، مرزبانی، وزارت کشور، هلال احمر و دیگر دستگاه ها باید در چنین مواقعی مانند بروز زلزله در آماده باش کامل قرار گرفته و به تامین تغذیه مردم از جمله نان، آب سالم و ماسک توجه داشته و نظارت ویژه ای بر عملکرد مراکز درمانی برای خدمات رسانی مطلوب تر داشته باشند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم با تاکید بر اینکه سازمان جنگل ها برای حل نهایی بحران ریزگردهای سیستان باید برنامه جامع و کاملی را به دولت ارایه کند، تاکید کرد: این دستگاه باید شفاف سازی کند که چه برنامه هایی و با چه حجم اعتباری برای مهار ریزگردها و همچنین مدیریت بادهای 120 روزه سیستان که سلامت مردم را در معرض خطر جدی قرار داده در نظر گرفته است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه به عنوان نماینده مردم منطقه سیستان به مسئولان و دولت هشدار می دهم به صورت جدی به فکر رفع مشکلات مردم سیستان به ویژه ریزگردها باشند، گفت: دولت اگر نسخه علمی و درستی را برای رفع مشکلات سیستان طراحی نکند باید عواقب این کار یعنی مهاجرت، حاشیه نشینی، نارضایتی و از همه مهمتر مرگ مردم به دلیل ریزگرها را بر عهده بگیرد؛ تا کی و چه وقت باید مردم سیستان به اجبار مهاجرت کرده و رفتار غیرانسانی دیگر هموطنان را تحمل کنند؟ متاسفانه زمانی که این ایرانیان اصیل به دلیل نبود فرصت های شغلی و همچنین مشکلات ناشی از ریزگردها به اجبار به دیگر استان های کشور مهاجرت می کنند رفتارهای زننده و بسیار غیرانسانی از سوی هموطنان با آنها صورت می گیرد رفتارهایی که در شان و منزلت هیچ انسانی نیست.

او افزود: اگر مردم سیستان ایرانی هستند چرا دولت فکری برای رفع مشکلات آنها نمی کند اگر ایرانی نیستند سیستان را به کشور دیگری واگذار کنند تا این کشور بتواند مشکلات این ایرانیان اصیل را مرتفع کند؛البته با این روشی که دولت ها در رابطه با سیستان در پیش گرفته اند بدون شک طولی نخواهد کشید که سیستان برای همیشه از نقشه روزگار محو خواهد شد.

کیخا ادامه داد: مگر مردم سیستان خانواده شهیدان و آزادگانی نیستند که در خط مقدم دوش به دوش هموطنان برای سربلندی عزت ایران و ایرانی جنگیدند؛ امروزه نه تنها خانواده شهدا و ایثارگران بلکه تمامی مردم مظلوم و دردکشیده سیستان نه تنها از دولت بلکه از تمامی مردم ایران زمین انتظار دارند در چنین شرایطی مشکلات آنها را درک کرده و به عنوان حامی در کنارشان باشند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مردم ایران نباید در چنین مواقعی مردم سیستان را تنها بگذارند، افزود: مجلس و دولت باید به مساله ریزگردهای سیستان به صورت جدی ورود کرده و مشکلات سیستان را با تخصیص اعتباری ویژه و تدوین و طراحی برنامه های موثر به صورت ریشه ای رفع کنند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، تاکید کرد: در مجلس هشتم ردیف اعتباری برای تثبیت شن های روان و کنترل فرسایش بادی در نظر گرفته شد و همچنین در کنار این موضوع با همکاری سازمان ملل طرحی در جهت آموزش مردم که در شرایط بحرانی ریزگردها چه اقداماتی باید انجام دهند تدوین شد ولی متاسفانه این برنامه ها ادامه پیدا نکرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: البته قبل از شروع مجلس دهم نیز جلساتی با رئیس سازمان جنگل ها داشتیم و مقرر شد وی به عنوان نماینده عالی دولت در مبحث کنترل فرسایش بادی ما را در جریان اقدامات و برنامه های خود قرار دهد بدین صورت که چه اقداماتی و در چه فاصله زمانی باید انجام گیرد ولی متاسفانه تاکنون از سوی این دستگاه چیزی را به صورت مکتوب دریافت نکردیم.

او افزود: به همین دلیل از دولت و دستگاه مذکور تقاضا داریم مسائل زیست محیطی سیستان را درک نموده و به صورت شبانه روزی به فکر نقشه راه مناسبی برای رفع مشکلات سیستان باشند.

کیخا ادامه داد: اداره تثبیت شن های روان اگر واقعا به دنبال مهار ریزگردهای سیستان است باید با ایجاد کمپ در سیستان به صورت شبانه روزی در آنجا مستقر شود در کنار این موضوع باید منشاء ریزگردها را شناسایی برنامه های جداگانه ای برای رفع منشاء های مختلف طراحی کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید در مدیریت منابع آب تجدید نظر کند، تصریح کرد: وزارت نیرو نباید مانع ورود آب به دریاچه هامون شود زیرا بخشی از ریزگردهای سیستان ناشی از خشکی این تالاب است.

او یادآور شد: بادهای 120 روزه سیستان از اواخر اردیبهشت شروع و تا پایان شهریور ادامه دارد البته در گذشته این بادها وجود داشته ولی با تغییرات آب و هوایی به شدت و طول آنها افزوده شده و در مواقع خکشسالی که به خشکی دریای عمان و تالاب های سیستان منجر می شود در اکثر مواقع سال بارانی از گرد و خاک که ناشی از خشکی تالاب ها و دشت ها است بر سر مردم شروع به وزیدن می کند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، ادامه داد: البته بخش هایی از گردوغبار منطقه سیستان ناشی از کشور افغانستان به دلیل سدسازی های اخیر است بنابراین بهترین راهکار رهاسازی آب در تالاب هامون و به طور کلی توجه به افزایش آب در سطح منطقه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: برای تثبیت شن های روان باید اقدام به کاشت نهال کرد که این کار با اعتبار معمولی محقق نمی شود مگر اینکه بودجه خاص و ویژه ای برای این امر در نظر گرفته شود تا مشکل ریزگردها رفع شود؛ باید همانطور که دولت در هنگام زلزله بم تمام قد در کنار مردم ایستاد، حمایت ویژه ای را هم از مردم سیستان داشته باشد زیرا ریزگردهای سیستان چیزی از زلزله بم کم ندارد و حتی در تاریخ از بادهای 120 روزه سیستان به عنوان زلزله تلقی می شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، با بیان اینکه تبعات بادهای 120 روزه سیستان از زلزله بیشتر است، تاکید کرد: این بادها زندگی مردم را به طور کلی مختل کرده و به نوعی تبعات آن از زلزله بیشتر است بنابراین همانطوری که دولت در مواقع زلزله تمامی دستگاه ها را به سمت این مناطق بسیج می کند در مورد سیستان هم باید چنین سیاستی را در پیش گیرد تا آلام و رنج های مردم کاهش یابد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین از آنجایی طوفان 120 روزه سیستان شرایطی مانند زلزله را برای مردم بهد وجود می آورد از دولت انتظار دارند با آنها همکاری لازم را داشته باشند زیرا بدون حمایت و همراهی دولت زندگی مردم مختل می شود.

20106

کد خبر: 662062

وب گردی

وب گردی