تهران-ایسکانیوز: وزیر دادگستری در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اقدامات یکساله دولت در زمینه مبارزه با فساد، امیدوارکننده و تحسین برانگیز است.وزیر دادگستری در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اقدامات یکساله دولت در زمینه مبارزه با فساد، امیدوارکننده و تحسین برانگیز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری ، وزیر دادگستری اقدامات یکساله دولت تدبیر و امید را قابل قبول دانست و تصریح کرد: در رابطه با برنامه ها و وعده هایی که به مردم ارایه کردیم، در یک سال گذشته دستاوردهای قابل قبولی داشته ایم.

عدالت قضایی

پورمحمدی عمل کردن بر اساس حق را عدالت عنوان کرد و گفت: مهمترین بخش در حوزه عدالت، عدالت قضایی است، چراکه حافظ عدالت در بخشهای دیگر است.

وی تاکید کرد: مدل استقلال دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تقریبا در دنیا نادر است و یکی از مشکلاتی که ما در دستگاه قضایی با آن مواجه هستیم، عدم در اختیار داشتن فرصت رسیدگی کافی در مقابل حجم بالای پرونده ها است.

وزیر دادگستری کمک به تخصیص بودجه مناسب برای دستگاه قضایی، علیرغم وجود مشکلات فراوان را از اقدامات مناسب وزارت دادگستری دانسته، لزوم توجه جدی به پیشگیری از وقوع جرم را بسیار مهم عنوان کرد و در این خصوص تاکید کرد: هر سه قوه باید در کاهش بسترهای وقوع جرم همکاری داشته باشند.

وی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم گفت: اگر امنیت افزایش یابد و یا وضع اقتصادی مردم بهتر شود، بسیاری از مفاسد افتصادی و اختلافات خانوادگی کاهش می یابد، همچنین باید تلاش کنیم، تحمل پذیری در جامعه بالا رفته و فرهنگ خود را ارتقا دهیم که این روند در پیشگری از وقوع جرم اثرگذار است.

 مبارزه با فساد

وزیر دادگستری گفت:« در مبارزه با فساد گامهای خوبی که در یکسال گذشته با کمک سایر قوا برداشته ایم، امیدوار کننده و تحسین برانگیز است».

وی همچنین خاطرنشان کرد: دولت در مبارزه با فساد تاکید جدی دارد و اصولا یکی از دلایل انقلاب ما مبارزه با فساد است.

پورمحمدی با بیان این مطلب که یکی از موانع رشد و توسعه اقتصادی کشور وجود فساد است، عزم دولت در مبارزه با فساد را بسیار جدی دانست و افزود: جلسات ستاد مبارزه با فساد با حضور نمایندگانی از سه قوه بطور منظم برگزار می گردد و علاوه بر این ما در تمامی دستگاهها بطور جداگانه، کارگروه مبارزه با فساد تشکیل داده ایم.

وی در این زمینه افزود: ما در دولت کار مبارزه با فساد را به عنوان یک رسالت اصلی دنبال می کنیم و خوشبختانه در یکسال گذشته موردی جدی یا پرونده بزرگی در زمینه فساد نداشته ایم و پرونده های موجود نیز مربوط به سالیان گذشته می باشند.

دولت الکترونیک

وزیر دادگستری در خصوص لزوم تحقق دولت الکترونیک و نقش آن در کاهش بسترهای بروز فساد گفت: زمانی دولت الکترونیک محقق شده که کاغذ از مکاتبات حذف شده و لزومی به مراجعه حضوری به ادارات نیز وجود نداشته باشد.

وی با بیان این مطلب که دولت الکترونیک بسترهای بروز فساد را از بین می برد؛ به دستاوردهای مطلوب دولت در یکسال گذشته در این زمینه اشاره کرد.

پورمحمدی گفت: در حال حاضر بیش از 98 درصد اظهارنامه های مالیاتی بصورت الکترونیکی ثبت و پیگیری می گردد، که منجر به افزایش 48 درصدی درآمدهای مالیاتی کشور شده و همچنین رصد فرارهای مالیاتی از این طریق ممکن شده است.

وزیر دادگستری ابراز امیدواری کرد پیش از دو سال آینده، بخش بزرگی از خدمات اداری، مالی و خدمات عمومی مردم به طریق الکترونیکی انجام شود که به گفته وی از این طریق بیش از 80 درصد سلامت اداری محقق می گردد.

همکاری بین قوا

پورمحمدی بسیاری از برخوردها و مشکلات موجود بین قوای سه گانه را ناشی از سوء تفاهم عنوان کرد و اظهار داشت: سعی ما ایجاد گفتگو و برگزاری نشستهای صمیمانه و گزارش دهی، پیش از بروز مسایل و مشکلات است که در این راه توفیقات خوبی نیز داشته ایم.

وی در این رابطه به موضوع استیضاح وزیر علوم اشاره کرد و گفت: ما در دولت، برخورد عادی با این مساله داشتیم و اصلا آن را اختلاف قلمداد نکرده ایم؛ چراکه استیضاح و سوال را حق مجلس می دانیم.

تعزیرات حکومتی

وزیر دادگستری اقدامات انجام شده در یکسال گذشته در حوزه برخورد با تخلفات تعزیراتی و تنظیم بازار و اصلاح محیط کسب و کار را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: ما برخورد با مفاسد را از درون آغاز کرده ایم و در مواردی که فساد وجود داشت برخورد جدی کرده ایم که نتایج آن به رسانه ها نیز انعکاس داده شد.

وی به تشدید طرحهای نظارتی و بازرسی از مراکز بزرگ و مهم، نظیر بازار مرکزی میوه وتره بار اشاره کرد و افزود: کانونها و مراکزی را که نیاز به نظارت بیشتری دارند شناسایی کرده ایم.

پورمحمدی گفت:« در سالم سازی محیط کسب و کار جدی هستیم و هرجا گرانفروشی، احتکار و یا عرضه نامناسب وجود داشته باشد برخورد می کنیم».

وزیر دادگستری از کاهش 20 درصدی شکایات در مقابل افزایش 58 درصدی اخذ جرایم به دلیل جدی تر شدن برخورد با متخلفین در یکسال گذشته خبر داد و گفت: دلالی در بسیاری از موارد موجب افزایش بی مورد قیمتها می شود که حتما روی این موضوع تمرکز خواهیم داشت.

هیات واگذاری

وزیر دادگستری در خصوص واگذاری ها گفت: بیش از یک سوم واگذاریها در یکسال گذشته محقق شده که این واگذاریها عمدتا از طریق بورس انجام گردیده و در این رابطه گام بلندی در راستای خصوصی سازی برداشته شده است.

وی در مورد فروش دو باشگاه فوتبال بزرگ کشور نیز اظهار داشت: در جلسه ای که با وزیر ورزش داشته ایم مقرر گردید واگذاری این دو باشگاه در سال جاری انجام گیرد.
کد خبر: 66213

وب گردی

وب گردی