علیرغم حکم لاهه، پکن در دریای چین جنوبی نیروگاه اتمی تاسیس می کند

چند روز پس از حکم دادگاه بین المللی مبنی بر رد ادعای مالکیت چین بر دریای چین جنوبی، پکن اعلام کرد که تصمیم دارد نیروگاهی اتمی در این منطقه احداث کند.

به گزارش ایسکانیوز، وب‌سایت روزنامه گلوبال تایمز از قول مقامات شرکت اتمی ملی چین نوشت: نیروگاه برق اتمی قرار است برای پشتیبانی از فعالیت‌های دولت پکن در دریای چین جنوبی ساخته شود.

به گزارش ایسنا مقام های فیلیپینی در واکنش به این خبر روز جمعه اعلام کردند، دولت مانیل پس از حکم دادگاه بین المللی مبنی بر رد ادعاهای دولت چین بر مالکیت دریای چین جنوبی، دیگر کاری به این کشور ندارد و هیچ چیز را به پکن وا نمی‌گذارد.

دادگاه بین المللی تحت حمایت سازمان ملل هفته گذشته علیه مالکیت چین بر دریای چین جنوبی رای داد اما پکن آن را رد کرده است و گفته که دست به "اقدام جامع" می‌زند.

رودریگو دوترته،‌ رییس جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه گفت که فیدل راموس، رییس جمهوری سابق را به چین می‌فرستد تا با مقام‌های این کشور درباره حکم صادره به گفت‌وگو بپردازد.

روزنامه گلوبال تایمز همچنین نوشت که این نیروگاه برق اتمی قرار است در جزایر و صخره‌های سلسله جزایر اسپارتلی در دریای چین جنوبی مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته تامین آب شرب سربازان در منطقه دریای چین جنوبی تامین نمی‌شد و با استقرار این نیروگاه می‌توان این مساله را تضمین کرد. در آینده نیز دریای چین جنوبی هم برق و هم آب کافی خواهد داشت و چین می‌تواند روند پیشرفت اقتصادی در منطقه را بهبود بخشد.

در همین حال، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد،‌ اعضای این اتحادیه حکم صادره از سوی دادگاه بین المللی را به رسمیت شناخته‌اند اما اعلام کرد که این اتحادیه هنوز موضعی در برابر اختلافات و تنش‌ها نگرفته است.

وی ادامه داد، کشورهای اتحادیه اروپا خواستار حل مناقشات مربوط به دریای چین جنوبی به صورت صلح آمیز هستند.

این اظهارنظر از سوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز پس از اختلاف نظر اسلوونی و کرواسی درباره این حکم مطرح شده است.

دریادار جان ریچاردسون، رییس عملیات نیروی دریایی آمریکا قرار است در سفری سه روزه که از یکشنبه آغاز می شود به چین برود و در شهر ساحلی "گینگدائو" توقف کرده و با وو شنگلی، همتای چینی خود به گفت‌وگو بپردازد.

304300

کد خبر: 662211

وب گردی

وب گردی