رهاسازی 20 میلیون مترمکعب آب به تالاب هامون

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه احیای هامون مهم‌ترین مسئله محیط زیستی استان سیستان و بلوچستان است، از رهاسازی ۲۰ میلیون مترمکعب از حق‌آبه تالاب هامون با هدف کنترل ریزگردهای محلی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین پست تلگرامی خود ضمن تشریح وضعیت تالاب هامون و اقدامات صورت گرفته برای احیای این تالاب، از بازدید مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان از روستاها و مناطق درگیر گرد و غبار خبر داد.

در متن تلگرامی او آمده است:

«دولت یازدهم از آغاز به کار خود موضوع احیای تالاب هامون را که مهم‌ترین مسئله محیط زیستی استان محسوب شده و آثار خشکی یا پرآبی آن بر جمعیت قابل توجهی تاثیر دارد، مد نظر قرار داده است. علاوه بر اقداماتی که قبلا گزارش شده مانند رفع موانع فیزیکی و دایک‌ها برای ورود آب، لایروبی و گشایش مسیر آب، اقدامات بین‌المللی از مذاکره با رییس جمهور افغانستان تا وزرای مربوطه تا اخذ جایگاه تالاب بین‌المللی هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره برای کسب حمایت‌های جهانی، در ماه‌های اخیر در چارچوب تشکیل کارگروه استانی احیای تالاب بر همین اساس دیروز طبق مصوبه این کارگروه استانی نسبت به رهاسازی آب به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب از حق‌آبه تالاب از محل چاه نیمه‌ها با هدف کنترل ریزگردهای محلی در نقاط رهاسازی آب و حفظ فرآیندهای پایه اکولوژیک اقدام شد.

امروز هم آقای دکتر محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به همراه آقای دکتر کیخا نماینده مردم زابل در مجلس، آقای دکتر چرخساز رییس سازمان امداد و نجات کشور، فرماندار زابل و چند تن از مسئولین به بازدید از روستاها و مناطق درگیر گرد و غبار رفته و از نزدیک با مردم صحبت کرده‌اند. از نتایج بازدید امروز شناسایی پنج کریدور شن‌های روان بوده تا تثبیت آنها عملیاتی شود.

گزارش همین سفر تایید می‌کند که بسیاری از بخش‌های تالاب نسبت سال‌های گذشته دارای آب است و همین مسئله نشان می‌دهد که اگر تلاش‌های چند سال گذشته نبود وضعیت بسیار بدتر از این می‌بود.

همچنین در جلسه ستاد بحران که امروز در زابل تشکیل شد، دستگاه‌های مسئول به پیگیری جدی تر استقرار و توسعه پوشش گیاهی و مالچ‌پاشی و نیز تکرار رهاسازی حق‌آبه تالاب از چاه نیمه‌ها و توزیع ماسک و فیلتر کولرهای آبی مامور شدند.

گزارش مدیرکل استان در این زمینه را اینجا یادآور می شوم:
براساس مصوبه کارگروه استانی تالاب هامون که به ریاست استاندار سیستان و بلوچستان تشکیل شد، نسبت به رهاسازی میزان ۲۰میلیون مترمکعب آب از حق‌آبه تالاب از محل چاه نیمه‌ها با هدف کنترل ریزگردهای محلی در نقاط رها سازی آب و نیز حفظ و نگهداشت فرآیندهای پایه اکولوژیک تالاب اقدام شده است.

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن اعلام این خبر گفت: از آنجا که منبع اصلی گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان، تالاب هامون و محیط‌های اطراف آن از جمله با منشاءهایی در خارج از مرزهای سرزمینی ایران یعنی افغانستان است، سازمان حفاظت محیط زیست طی دو سال گذشته پیگیر بحث افزایش ورودی آب به تالاب هامون بوده است.
او افزود: به دلیل وقوع خشکسالی مستمر در منطقه، همچنین کنترل آب در حوزه هامون، حق‌آبه کافی در دو دهه گذشته به هامون وارد نشد. برداشتن بخشی از دایک‌های مرزی که توانسته آب بیشتری را وارد تالاب بین‌المللی هامون سازد، بی‌شک در کاهش شدت طوفان‌های گرد و غبار تاثیر داشته و در صورت عدم تحقق آنها وضعیت را از این بدتر می‌بود.

محمودی گفت: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از وضعیت موجود گرد و غبار در منطقه مربوط به کانون‌ها و عوامل خارج از کشور در محدوده کشور افغانستان است که با حجم و ارتفاع معینی وارد کشور می‌شود به نحوی که تقریبا قسمت شمال استان و همچنین مرکز استان را درگیر کرده است. مناطقی در داخل کشور که در نزدیک کانون‌های داخلی گرد و غبار قرار دارند مانند شهرستان هیرمند بیش از سایر نقاط تحت تاثیر انتشار نقطه‌ای ذرات قرار گرفته‌اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه با توجه به حجم و وسعت بالای انتشار ذرات، یکی از راه‌های کاهش اثرات گرد و غبار، استفاده از عایق‌های مناسب برای پیشگیری از ورود به داخل منازل و محل‌های سکونت است، گفت: در سال گذشته طرح پایلوت استفاده از فیلترهای نانو برای لوازم خنک کننده انجام و با موفقیت ۸۵ درصد تایید شد و در حال حاضر برای استفاده عموم قابل دسترس است.
او افزود: با توجه به تدوین طرح جامع مدیریت تالاب هامون و اقدامات در سطح ملی و در حال اجرا در سطح محلی شرایط مناسبی برای قرار گرفتن در فاز بین‌المللی احیای تالاب به وجود آمده و معرفی هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره گام مهمی در این مسیر بوده است».

20103

کد خبر: 662353

وب گردی

وب گردی