قصور پزشکی سومین عامل مرگ و میر در آمریکا/مردها در اعتراض به خطای پزشکی شاکی تر از زن‌ها هستند

هر از گاهی خبرهایی مبنی بر خطاها و اشتباهات پزشکی روی خروجی خبرگزاری ها و صفحات روزنامه ها قرار می گیرد که بر اثر این خطاها بیماری جان خود را از دست می دهد و یا سلامت جسمانی و روحی اش به شدت در معرض خطر قرار می گیرد؛ آخرین مورد هنوز جنجالی است، به مرگ زنده یاد عباس کیارستمی ربط دارد. اما این خطاها فقط مختص کشور ما نیست و در تمام جهان اتفاقاتی از این دست می افتد.

نیوشا یعقوبی: خطاهای پزشکی در همه جای دنیا به اشکال مختلف اتفاق می افتد و می توان گفت که این دست اتفاقات اجتناب‌ناپذیر هستند البته همیشه این خطاها بزرگ نیستند اما در پاره ای اوقات خطرناک می شوند تا جایی که ممکن است جان بیمار به خطر بیفتد و حتی به مرگ بیمار بیانجامد.

موسسه مداسکیپ در سال 2015 به بررسی بیشترین عواملی که باعث شکایت از پزشکان در دنیا شده است پرداخت و نتایج آن را دریکی از مقالات خود منتشر کرد. موسسه مداسکیپ در این تحقیق سوابق و عملکرد هزار از پزشکان سطح را مورد بررسی قرار داد که آیا این افراد در سوابق خود دچار خطا شده اند و از آنها شکایت شده است ؟ در صورت بروز خطای پزشکی بر بیماران چگونه تصمیم گیری می کنند و نحوه مراقبت از این افراد به چه صورتی خواهد بود.این موسسه سعی کرده است علاوه بر مسائل مالی ناشی از قصور پزشکی به پیامدهای ناشی از آن نیز بپردازد.

مردها در اعتراض به قصور پزشکی شاکی تر از زنان اند

نمودار زیر نشان دهنده میزان شکایت افراد بر حسب جنسیت از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 2015 است:

با توجه به نمودار می توان دریافت میزان شکایت از پزشکان در مردان بیشتر از زنان است . در واقع در این بررسی میزان شکایت مردان در حدود 89 درصد و زنان در حدود 81 درصد بوده است. همچنین 67 درصد از مردان و 69 درصد از زنان از شکایت های پزشکی از اشخاص حقیقی یا تیم های پزشکی صورت گرفته است و 22 درصد مردان و 12 درصد از زنان از یک شخص شکایت کرده اند.

خطا در تجویز دارو کمترین دلیل شکایت از پزشکان

نمودار زیر نشان می دهد ماهیت شکایت ها از خطاها و قصور پزشکی در سال 2015 بر اساس چه مواردی بوده است:

همان طور که مشاهده می شود بیش از یک سوم این شکایات(36 درصد) بر پایه آسیب های غیر طبیعی صورت گرفته است . همچنین 22 درصد از آنها به دلیل عدم تشخیص درست بیماری و 15 درصد آن به دلیل شکست در روند درمان بوده است. نتایج حاکی از آن است که کمترین شکایت از پزشکان مربوط به خطا در تجویز دارو بوده است.

قصور پزشکی سومین عامل مرگ و میر در آمریکا

در سال های اخیر بهداشت و درمان به یک موضوع داغ در آمریکا تبدیل شده است. مجله میلنیال در سال 2015 در مقاله ای اعلام کرد سومین دلیل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا قصور پزشکی استورمونت سناتور و نامزد دموکرات ریاست جمهوری، برنی ساندرز می گوید: آسیب های پزشکی عمده ابتلا به درد ، رنج، ناتوانی و مرگ هستند هزینه های مالی زیادی برای مردم ما دارد. این مشکل به جایی نمی رسد مگر اینکه آن طور که شایسته است به آن توجه و در جهت رفع آن تلاش کنیم.

مجله ایمنی بیماران Journal of Patient Safety اعلام کرد بیش از 440 هزار آمریکایی سالانه در خطر مرگ بر اثر خطاهای پزشکی در بیمارستان ها هستند همین امر باعث می شود قصور پزشکی بعد از بیماری قلبی و سرطان سومین دلیل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا است.

ثبت سالانه 40 هزار خطای پزشکی در عربستان

همچنین مجله بهداشت شرق مدیترانه در یکی از مقالات خود با عنوان«دانش و عملکرد پزشکان در خطاهای پزشکی در بیمارستان ها» به بررسی قصور پزشکی در عربستان سعودی پرداخته است.در این مقاله آمده است: برای کاهش قصور پزشکی لازم است در ابتدا دلایل عدم گزارش دهی این موارد به مراجع مربوطه شناسایی شود.به همین منظور به بررسی دانش پزشکان و دلایل وقوع خطاهای پزشکی و چگونگی عملکرد آن ها هنگام پرداخته شد. در این مطالعه مشخص شد تعداد زیادی از پزشکان تمایل ندارند گزارش های خطاهای خود را ارائه دهند و ادعا می کنند به هیچ بیماری صدمه ای نزده اند. یک سوم از آنها به دلیل عواقب احتمالی آن از ارائه گزارش خودداری کردند. تنها 56.4 درصد از آنها معتقد بودند که گزارش خطاهایی که با آن مواجه شدند میتواند باعث تغییرات مثبتی شود.

طی چندین سال اخیر میزان بروز خطاهای پزشکی در کشور عربستان رشد چشمگیری داشته است. سالانه حدود 40 هزار خطای پزشکی در این کشور به ثبت می رسد.با توجه به این شکایات یک سوم از این افراد ممنوع الخروج می شود 80 درصد از آنان باید شکایت بدون هیچ سرزنشی پایان یابد.

اتریش و آلمان کشور هایی با کمترین خطای پزشکی

کمیسیون ملی اروپا در یکی از تحقیقاتش به میزان قصور پزشکی در کشور های مختلف پرداخته و نتایج آن را منتشر کرده است. بر اساس این تحقیقات 4 -5 نفر از شهروندان اتحادیه اروپا حدود 78 درصد از قصور پزشکی کشورشان را بررسی و آنها را طبقه بندی کرده اند.

بر اساس این مطالعات 23 درصد از اروپایی ها ادعا کردند در خانواده آنها قربانی خطاهای پزشکی شده اند. 18 درصد آنها ادعاکردند خطای پزشکی در بیمارستان اتفاق افتاده است و 11 درصد مدعی شدند قصور پزشکی بر اثر تجویز اشتباه دارو صورت گرفته است. بیش از 80 درصد از مردم ایتالیا ،لهستان و لیتوانی مدعی شدند از نزدیک شاهد اشتباهات پزشکی بوده اند. نتایج این بررسی نشان داد میزان قصور پرشکی در ایتالیا 61 درصد ، در لهستان 54 درصد و در لیتوانی 50 درصد بوده است.

به طور کلی، بیشتر قصور پزشکی ای که در بیمارستان در اثر استفاده از دارو نامناسب اتفاق می افتد. بیشترین تعداد این حوادثی که در بیمارستان به ثبت رسیده 29 درصد در دانمارک و 28 درصد در لهستان است .همچنین خطای ناشی از تجویز دارو توسط پزشک در دانمارک 21 درصد و در استونی و مالت 18 درصد است.کشور اتریش با 11 درصد در حوادث بیمارستانی و 7 درصد در تجویز دارو، توانسته است کمترین خطای پزشکی را به ثبت برساند .گزارش ها حاکی از آن است که کشور هایی مانند آلمان و مجارستان نیز وضعیت مشابه اتریش را دارند.

جرمی هانت، وزیر بهداشت بریتانیا در سال گذشته مرگ های قابل پیشگیری در بیمارستان های این کشور را به عنوان "بزرگترین رسوایی وزارت بهداشت و درمان جهانی" توصیف و اعلام کرد: بر اساس آمار محاسبه شده است از کل میزان قصور پزشکی صورت گرفته در انگلیس می توان از 3.6 درصد از مرگ و میرهای آن جلوگیری کرد و این میزان معادل 150 مرگ و میر در هفته است.

20106

کد خبر: 662428

وب گردی

وب گردی