زرهانی خبر داد:  آیین‌نامه فعالیت‌های کاربنیان آزمایشی اجرا می‌شود

رییس سازما سما گفت: شرکت کار بنیان سما فعلا مجوز دارد که در سطح یک یا دو آموزشکده فعالیت کند، اما با توجه به آیین نامه ای که تصویب شده، خود آموزشکده ها و مدارس می توانند  در این راه گام بگذارند و به موجب فعالیت خود محصولی را که خودشان تولید کرده اند به فروش برسانند و سود آن را به نسبت بین آموزشکده، استادکار و دانشجو توزیع کند.

احمد زرهانی رییس سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی به ایسکانیوز گفت: هدف از ایجاد این شرکت این است که در مدارس و آموزشکده ها، بچه ها کار کردن را تمرین کنند. یعنی در حالت های واقعی قرار بگیرند و شرایط خود را با این حالت ها ارزیابی کنند. به طور مثال، در یکی از آموزشکده های سازمان سما در علی آباد کتول داتنشجویان رشته طراحی و دوخت، لباس دانش آموزان مدارس سما را خودشان طراحی می کنند. یعنی از اولین مرحله که برش تا آخرین مرحله خودشان همه امور را انجام می دهند. این اقدام یک کار اقتصادی محسوب می شود که از طرفی دانشجویان را به میدان کار هم نزدیک می کند و در نهایت جوانان ما برای حضور در بازار کار روان می شوند، بدین معنا که به جای اینکه بر روی کاغذ الگو بکشند و فقط صدای استاد برای آن ها تداعی گر اتفاقات برش و دوخت باشد، خودشان این کار را تمرین می کنند.

او در ادامه گفت: این نوع ارتباط برقرار کردن با جامعه واقعی و ارائه خدمات باعث می شود بچه ها سرد و گرم بازار را حس کنند و سود و زیان برای آن ها معنا پیدا می کند. در این تعاملات از نقد مشتری و مصرف کننده هم نیز آگاه می شوند و بدین ترتیب قبل از ورود مستقیم به بازار کار خبره می شوند.

زرهانی افزود: البته موضوعی که این جا وجود دارد استفاده تجاری از همین فرصت ها است که به نفع خود دانش آموز و دانشجویان هم است. به طور مثال در یکی از آموزشکده های سما، دانشجویان کار سیم پیچی را انجام می دهند ولی وقتی مجوزی برای فروش این سیم پیچ ها وجود نداشته باشد، مجبور هستیم سیم پیچ راباز و مجدد فقط تمرین بر روی ان صورت گیرد. اما با مجوزی که در جلسه گذشته شورای سازمان سما که با حضور دکتر میرزاده برگزار شد، به تصویب رسید، آموزشکده ها و مدارس ما می توانند محصولات خود را یا ازطریق شرکت کار بنیان سما و یا به صورت درون زا به فروش برسانند.

رییس سازمان سما افزود: شرکت کار بنیان سما فعلا مجوز دارد که در سطح یک یا دو آموزشکده فعالیت کند، اما با توجه به آیین نامه ای که تصویب شده، خود آموزشکده ها و مدارس می توانند در این راه گام بگذارند و به موجب فعالیت خود محصولی را که خودشان تولید کرده اند به فروش برسانند و سود آن به نسبت بین آموزشکده، استادکار و دانشجو توزیع کند.

زرهانی افزود: در بند هایی از این آیین نامه، فعالیت های کاربنیان با اهداف اقتصاد دانش بنیان دنبال می شود. با این کار سما به دنبال تربیت عنصر کار است و به دنبال ایجاد نافع نیستو ودر الویت خود سوددهی را در نظرن ندارد. در نهایت همه این اقدامات باعث می شود کند تا دانش آموزان و دانشجویان ما مصرفی پرورش پیدا نکنند.

معاون دانشگاه آزاد ادامه داد: البته هنوز در بحث فعالیت های عملی در سطح سازمان سما با افت و خیز زیادی مواجه هستیم. اما همه آموزشکده های خود را به این سمت سوق داده ایم که یک حرفه ای را به صورت آموزه برای دانشجویان در برنامه خود قرار دهند. برای این کار هم یک توافق نامه ای هم با سازمان آموزش فنی و حرفه ای امضا کرده ایم که به موجب این موضوع، دانشجویان و دانش آموزان سما مکمل آموزش های فنی و حرفه ای را هم یاد می گیرند. این موضوع تقریبا در اکثر آموزشکده های سما وجود دارد و این حرکتی که آغاز کرده ایم عبور از فاز آموزشی به سمت تولیدی و اقتصادی است که در برنامه پنج ساله سما تبیین شده است. در این برنامه تاکید بسیاری بر دو. وجهی شدن اموزشکده های سما شده است. یک وجه این موضوع آموزشی، تربیتی ، فرهنگی و کارآموزی است و وجه دیگر که در دستور کار قرار گرفته کارآفرینی است. تمرکز امروز ما بر روی این موضوع است که اتفاق بسیار بزرگی است. این کار باعث می شود اقتصاد سما دچار تحول شود از طرفی نیز فارغ التحصیلان سما اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

او در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه های دنیا در این زمینه گفت: با برنامه ریزی ها و پیگیری هایی که انجام داده ایم امیدوار هستیم تا قبل از برنامه پنج ساله بتوانیم این اهداف را به ثمر برسانیم.

20101

کد خبر: 662811

وب گردی

وب گردی