همکاری بنیاد ملی علم ایران با واحد علوم و تحقیقات به نفع توسعه علم و فناوری کشور است

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در واحد علوم و تحقیقات گفت: سالانه نزدیک به 14 هزار نوع اختراع در کشور ثبت می شود که اگر 10 درصد آن در خارج کشور ثبت شود گام موثری برای بهبود رتبه دارایی فکری ایران در جهان اتفاق برداشته می شود.

به گزارش ایسکانیوز، نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران) در دیدار با مسئولان و اعضای هیات علمی این واحد دانشگاهی به معرفی اجمالی بنیاد ملی علم ایران پرداخت و گفت: بنیاد ملی علم ایران با هدف تسهیل ، تسریع و حمایت از پژوهشگران و تسهیل ارتباط دانشگاه با صنعت راه اندازی و فعال شد.

دکتر نصرت الله ضرغام در رابطه با اینکه ارتباط واحد علوم و تحقیقات با بنیاد ملی علم ایران دارای چه اهمیتی است، گفت: این ارتباط قطعا به نفع کشور و توسعه علم و فناوری خواهد بود . واحد علوم و تحقیقات، به لحاظ علمی و تحقیقاتی در جایگاه خوبی است و اساتید خوبی دارد .

وی افزود: اگر اساتید این واحد برای انجام کارهای علمی شان مورد حمایت بنیاد قرار بگیرند هم از ظرفیت های علمی بالاتری استفاده می شود و هم کشور میتواند از فعالیت های علمی آن ها جهت تحقق اهداف بالا دستی بهره مند شود .

دکتر ضرغام به شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی از اساتید سرآمد در هر رشته برای ایجاد گرنت کرسی پژوهشی اشاره و تصریح کرد: این مرکز استفاده از ظرفیت های علمی خارج از کشور را در کنار ظرفیت های علمی داخل کشور مدنظر دارد.

دکتر ضرغام به حمایت از مخترعین برای ثبت اختراعات خود فارغ از دانشگاهی یا غیر دانشگاهی بودن آنان اشاره کرد و افزود: داشتن دارایی های فکری کشور در رتبه جهانی حائز اهمیت است و در حال حاضر ژاپن 25 درصد دارایی فکری جهان را به خود اختصاص داده است.

وی مهمترین اقدامات کارگروه ثبت بین المللی اختراعات این مرکز را شامل تهیه خط مشی و تدوین آیین نامه حمایت از ثبت بین المللی اختراعات، تدوین فرایند حمایت از ثبت بین المللی اختراعات و تعیین اولویت اختراعات قابل حمایت توسط صندوق دانست.

دکتر ضرغام گفت: تا کنون این صندوق 38 اختراع بین المللی را در خارج از کشور به ثبت رسانده و 67 اختراع نیز در پروسه ثبت قرار دارد .

دکتر ضرغام با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری علمی و تحقیقاتی و حمایت از پژوهشگران و اساتید واحد علوم و تحقیقات هستیم، خاطرنشان ساخت: دانشگاه آزاد اسلامی خدمات شایسته ای در عرصه علمی و فرهنگی و پژوهشی به کشور ارائه کرده است و معتقدم اگر دانشگاه آزاد نبود سایر دانشگاه های کشور به تنهایی پاسخگوی دوره های تحصیلات تکمیلی و توسعه تحقیقات کاربردی در کشور نبودند .

وی به مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود : در صدد برگزاری کارگاه های آموزشی برای چگونگی روش تحقیق برای دانش آموزان هستیم . همچنین این صندوق از ثبت اختراعات و نوآوری های دانش آموزان نیز حمایت های ویژه ای خواهد داشت .

به گفته دکتر ضرغام بنیاد ملی علم ایران ، مردمی و اجتماعی کردن دانش را پیگیری می کند تا زیر ساخت های علم و فن آوری در کشور ارتقاء یابد.

وی از خدمات کیفی سازی دکتر جاسبی در دانشگاه آزاد تقدیر کرد و گفت: دکتر جاسبی ارتقاء همسوی کیفیت و کمیت را در دانشگاه مدنظر داشت و دکتر میرزاده نیز پیگیر تعادل سازی این کیفیت و کمیت در دانشگاه هست .

دکتر ضرغام تصریح کرد: دکتر علی عباس پور رئیس واحد علوم و تحقیقات که به عنوان بزرگترین و شاخص ترین واحد های دانشگاه آزاد اسلامی است همیشه در مجلس شورای اسلامی به عنوان حامی علم و فن آوری در کشور بوده است و امروز هم یکی از حامیان تحقیقات مطالعات کاربردی در سنگر دانشگاه حضور فعال دارند .

دکتر ضرغام بعنوان شخصیت علمی که سال ها در دانشگاه های آزاد و دولتی حضور فعال داشته است ادامه داد: چیزی که مدنظر ماست تلاش برای بالا بردن کیفیت فارغ التحصیلان با تامین شاخص های کیفی آموزشی است.

20101

کد خبر: 662843

وب گردی

وب گردی