تشکیل کمیته برنامه‌ریزی مراقبت‌های سالمندی در معاونت پرستاری

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: کمیته مراقبت‌های سالمندی به منظور ارائه خدمات مناسب‌تر پرستاری به سالمندان در کنار سایر کمیته‌های کاری این معاونت تشکیل شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا ، محمد میرزابیگی در همایش توانمندسازی اساتید و مربیان پرستاری سالمندی گفت: دوران سالمندی دورانی عجیبی است که انسان در آن در عین پختگی فکری، تجربی و سنی و در اوج بی نیازی به دلیل ضعف قوای جسمانی احساس برخی نیازمندی ها و وابستگی ها را دارد که این موضوع از نگاه سالمندان امری بسیار دشوار است.

او با تاکید بر توصیه ها و سفارشات دینی نسبت به گرامیداشت سالمندان و بزرگان گفت: سالمندان با رویکرد دین مبین اسلام مایه وقار، سکون و آرامش خانواده و حتی جامعه محسوب می شوند و باید آنها را همواره گرامی داشت. کشور ما همانند دیگر نقاط دنیا به سمت سالمند شدن در حال حرکت است و باید برای دو دهه آینده که با حجم گسترده ای از سالمندان در کشور مواجه خواهیم بود از امروز برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را انجام داد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، همچنین اضافه کرد: بی‌شک برنامه ریزی برای پدیده سالمندی امری کاملا بین بخشی است و همه باید در آن مشارکت کنند. هر ارگانی نیز باید از دریچه و زاویه خود به این پدیده نگاه و برای آن برنامه ریزی کند. پرستاران نیز از جهت اهمیت مراقبت‌های پرستاری سالمندی، می‌توانند بسیار نقش آفرین باشند و به سالمندان بیش از دیگران خدمت کنند.

میرزابیگی ادامه داد: ای کاش بتوانیم به عنوان سیستم پرستاری در نظام سلامت کشور کاری کنیم که در مواجهه با سالمندان و ارائه خدمات به آنها به گونه‌ای مهیا باشیم که بین احساس بی‌نیازی و پختگی موجود در این قشر از جامعه و وابستگی‌ها و نیازهای آنان که نوعا ناشی از ضعف قوای جسمانی‌شان می‌باشد، بتوانیم با ارائه مراقبت‌های علمی و کیفی به آنها بین این مسائل تعادل برقرار کنیم و به شکلی با آنها برخورد کنیم که آنها دچار تضاد و افسردگی های فکری نشوند و بر مشکلات جسمانی شان، مسائل روحی و روانی هم اضافه نشود.

او افزود: بسیار مهم است که سیستم پرستاری ما با اتخاذ رفتارهای خاص و ظریف در برخورد با سالمندان، ضمن ارائه مراقبت های پرستاری به آنها، متوجه کرامت انسانی، منزلت و احترام به حقوق سالمندان باشند زیرا به هر حال ما صاحبان علم مراقبت و پرستاری هستیم و باید به صورت مضاعف نسبت به این قضایا توجه داشته باشیم و این را بدانیم که فرهنگ، جامعه، کشور و خانواده ها هرچه دارند به برکت وجود سالمندانی است که امروز به علت افزایش امیدبه زندگی به لحاظ احتیاج به برخی مراقبت ها به ما نیاز پیدا کرده اند و چه خوب است زیرساخت های لازم را به گونه ای طراحی کنیم که سالمندان ما در حدی سالم و بانشاط بمانند که حتی احساس نیاز به دیگران در آنها پیدا نشود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های حوزه پرستاری برای سالمندان و مراقبتهای پرستاری سالمندی در کشور گفت: تیمی از مشاوران معاونت پرستاری، اساتید دانشگاهها و صاحب نظران حوزه پرستاری در این راستا در حال تدوین برنامه راهبردی ارائه برنامه مراقبت های سالمندی هستند. در همین راستا کمیته مراقبتهای سالمندی در حوزه معاونت پرستاری که صرفا بحث مراقبت های پرستاری را پیگیری می کند نیز تشکیل شده است.

230 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی در کشور

میرزابیگی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر ما چندین فارغ التحصیل دکترای پرستاری سالمندی در کشور داریم. علاوه بر آن نیزحدود 230 پرستار در مقطع کارشناسی ارشد سالمندی فارغ التحصیل شده اند یا در حال آموزش هستند. با توجه به حجم کنونی سالمندان در جامعه و روند رو به رشد آنها، این میزان کم است و اگر از همین امروز تصمیم به آموزش افرادی در این عرصه بگیریم چند سال زمان خواهد برد تا محصول آن را ببینیم.

ایجاد دوره های کوتاه مدت پرستاری سالمندی

او با اشاره به مصوبه اخیر شورای گسترش وزارت بهداشت مبنی بر راه اندازی دوره‌های کوتاه مدت تخصصی پرستاری، گفت: دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ویژه پرستاری سالمندی با مشارکت فارغ التحصیلان دوره‌های دکترا و ارشد پرستاری سالمندی هم اکنون در کمیته مراقبت‌های سالمندی این معاونت نیز در حال تدوین است تا برای تأمین نیروی متخصص پرستاری سالمندی مورد نیاز جامعه به تناسب تعداد سالمندان و نیازهای آنها خدمات و مراقبت های لازم ارائه شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: به روز رسانی کوریکولوم‌های درسی دوره ارشد پرستاری سالمندی نیز در این کمیته در دست بررسی است.

او نتیجه همکاری معاونت‌های اجتماعی و بهداشتی وزارت بهداشت را با توجه به حجم روز به افزایش سالمندان در کشور،باعث نگاه ویژه تر به مراکز جامع سلامت و جایگاه مراقبت‌های پرستاری سالمندی عنوان کرد و ادامه داد: این نیاز کاملا محسوس است که پرستاران بالین باید در رابطه با سالمندان و بیماری‌های سالمندی، اقتضائات و نیازهای این دوره از زندگی آنها با دانش و مهارت‌های بیشتری آشنا شوند تا بتوانند در مواجهه با بیماران سالمند در بخش‌های بیمارستانی، رعایت این اقتضائات و نیازها را کنند.

میرزابیگی ادامه داد: برخی راهکارها در راستای مراعات حال و رفع نیازهای سالمندان بستری در بیمارستانها وجود دارد که نیازی هم به بخشنامه، آیین نامه و مقررات خاصی ندارد. به عنوان مثال می‌توان در اتاقهای عمومی که چند تخت قرار دارد، افراد سالمند و غیر سالمند را تاجایی که امکان دارد جداگانه بستری کرد تا به فرد سالمند متناسب با نیازش رسیدگی و خدمات دهی شود

او با اشاره به تربیت تعداد کارشناسان ارشد پرستاری سالمندی در حدود 20 دانشگاه کشور از سال 1391، تاکید کرد: با توجه به نیاز امروز و آینده کشور در موضوع مراقبت‌های سالمندی این تعداد نیروی تخصصی کم است و با توجه به زمانبر بودن تربیت نیرو برای این حوزه باید دانشگاهها اقبال بیشتری به این موضوع داشته باشند و هر چه سریعتر با تصمیمات و برنامه ریزی های مناسب باعث شوند جامعه و مردم زودتر ثمره و محصول تلاش مسئولین را ببینند

دوره دو روزه توانمندسازی اساتید و مربیان پرستاری در حوزه مراقبت های سالمندی نیز یکی دیگر از برنامه های معاونت پرستاری است که به همت این معاونت و با همکاری معاونت های اجتماعی و بهداشتی وزارت متبوع برگزار شده و در این دو روز آخرین اطلاعات علمی در روش های مراقبت پرستاری از سالمندان توسط اساتید، صاحب نظران و ... برای شرکت کنندگان ارائه می شود.

20106

کد خبر: 662977

وب گردی

وب گردی