ایران هر سال 10 میلیارد تومان برای واکسیناسیون مهاجران هزینه می کند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران هر سال 10 میلیارد تومان برای واکسیناسیون مهاجران و پناهندگان قانونی و غیر قانونی هزینه می کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا محمدمهدی گویا افزود: از مجموع 10 میلیارد تومانی که سالیانه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون مهاجران و پناهندگان قانونی و غیر قانونی هزینه می کند، کمیساریای عالی امور پناهندگان هر سال فقط حدود یک چهارم آن را پرداخت می کند.
اوادامه داد: خدمات بهداشتی وزارت بهداشت به اتباع کشورهای خارجی در ایران دو جنبه دارد، یکی از منظر خدمات انساندوستانه که وظیفه خودمان می دانیم به سلامت مهاجران و پناهندگان خارجی کمک کنیم و دوم از منظر حفظ سلامت شهروندان ایران است.
او گفت: بر این اساس همه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه که به شهروندان ایرانی داده می شود به مهاجران و پناهندگان کشورهای دیگر هم ارائه می شود و از 40 سال پیش تاکنون خدمات پیشگیرانه ای که به این مهاجران داده شده، هیچ چیزی کمتر از خدمات بهداشتی به ایرانیان نداشته است.
گویا گفت: در واقع یکی از اهداف اصلی ارائه این خدمات پیشگیری از بروز بیماری در بین شهروندان ایرانی است، زیرا برای پیشگیری از بیماری مهم نیست که از چه کسی پیشگیری می کنیم بلکه مهم این است که در چه جامعه ای پیشگیری می کنیم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: مهمترین خدمات پیشگیرانه و بهداشتی، کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن است که در این بین بیماری فلج اطفال و سرخک در اولویت اول هستند.
او گفت: در مورد بیماری فلج اطفال چون هدف ریشه کنی در سطح جهان است و سالهای پایانی خودش را طی می کند، پیشگیری از بروز حتی یک مورد از این بیماری در کشور اولویت زیادی دارد.
گویا ادامه داد: گرانترین واکسن های فلج اطفال هم برای ایرانیان و هم برای اتباع خارجی مقیم ایران به صورت کاملا رایگان استفاده می شود و با این کار توانسته ایم کاری کنیم که از 16 سال پیش هیچ موردی از فلج اطفال در کشور دیده نشود.
او ادامه داد: آخرین موارد بیماری فلج اطفال در ایران در سال 1379 بود که در آن سال سه بیمار مبتلا به فلج اطفال در چابهار دیده شد و از آن سال تاکنون هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در کشور نداشته ایم.
گویا گفت: برای ریشه کنی کامل فلج اطفال در کشور، نه تنها تمام ایرانیان بلکه تمام مهاجران و پناهندگان قانونی و غیر قانونی مقیم کشور مشمول واکسیناسیون رایگان با قطره فلج اطفال هستند و تلاش عظیمی از دهه های گذشته برای ریشه کنی کامل این بیماری در کشور صورت گرفته که هنوز نیز ادامه دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: در برخی سالها برای پیشگیری از این بیماری سه نوبت و گاهی چهار نوبت در نقاط مرزی و حتی در شهرهای دیگر، واکسیناسیون با قطره فلج اطفال انجام می شود. در این زمینه هیج فرقی بین ایرانیان و غیر ایرانیان وجود ندارد و گرانترین واکسن فلج اطفال به صورت رایگان به طور مساوی به ایرانیان و مهاجران ارائه می شود.
گویا گفت: بیماری دیگر سرخک است که یک بیماری تنفسی است و طبیعتش متفاوت است و کنترل آن به سادگی میسر نیست و جز واکسیناسیون هیچ راهی ندارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بسیاری از مهاجران و کسانی که وارد کشور می شوند سابقه واکسیناسیون سرخک را ندارند و مجبور هستیم چندین نوبت این واکسیناسیون را در کشور برای آنان در استانهای مختلف انجام دهیم.
وی افزود: بیشترین موارد این واکسیناسیون ها در استانهای شرقی است اما گاهی لازم است در استان های دیگر و حتی تا تهران نیز واکسیناسیون سرخک را ادامه دهیم.

105105

کد خبر: 663035

وب گردی

وب گردی