رشد ٥,٥ درصدی تولید نفت ایران در سال ٩٤

بررسیهای معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در سال ٩٤ تولید نفت ایران به ٣,٢٣ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با سال ١٣٩٣ رشد ٥.٥ درصدی داشته است.

ببه گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، آمار جدید بانک مرکزی از نمایه‌ های اقتصادی سال ١٣٩٤حاکی از آن است که میزان تولید و صادرات نفت در این سال افزایش یافته است، بررسیهای معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران از این گزارش نشان می‌دهد که در این سال میزان تولید نفت به ٣,٢٣ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با سال ١٣٩٣ از رشد ٥.٥ درصدی برخوردار بود.

معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی که از نمایه‌ های بانک مرکزی منتشر کرده، آورده است که میزان صادرات نفت و خالص صادرات فرآورده‌ های نفتی در سال ١٣٩٤ با ٩,٧ درصد رشد معادل یک میلیون و ٥٧٤ هزار بشکه برآورد شده است.

داده‌ های تاریخی نشان می‌دهد که بالاترین میزان تولید و صادرات نفتی در بازه زمانی ١٣٧٩ تا ١٣٩٤ مربوط به سال ١٣٨٤ است که رقم آن برای تولید نفت بیش از چهار میلیون و ١١٠ هزار بشکه در روز و برای صادرات روزانه بیش از دو میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه است.

این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که ارزش فوب صادرات نفتی ایران در سال ١٣٩٤ با توجه به کاهش قیمت جهانی آن، معادل ٣٣,٥٧ میلیارد دلار بود که سهم آن در کل ارزش صادرات کالایی کشور ٥٢ درصد است، ضمن آنکه، با وجود رشد حدود ١٠ درصدی میزان صادرات نفتی، ارزش صادرات نفتی در سال ١٣٩٤ در مقایسه با سال ١٣٩٣، با کاهش ٤٠ درصدی همراه بوده است.

معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با بررسی گزارش بانک مرکزی همچنین کل ارزش فوب را در سال ١٣٩٤حدود ٦٤,٥٩ میلیارد دلار ارزیابی کرده که در مقایسه با رقم ٨٦.٥ میلیارد دلاری سال ١٣٩٣، کاهش ٢٥.٣ درصدی را تجربه کرده است.

در ادامه این گزارش، چنین برآورد شده است که سهم صادرات غیرنفتی با ارزش ٣١ میلیارد دلار از کل صادرات کالایی کشور درسال ١٣٩٤ به ٤٨ درصد ارتقا یافته و در مقابل سهم صادرات نفتی از ٦٤ درصد سال ١٣٩٣ به ٥٢ درصد در سال ١٣٩٤ کاهش یافت.

601/607

کد خبر: 663115

وب گردی

وب گردی