۴ پژوهشگر نوجوان توانستند با کود بازیافتی گیاه دارویی پرورش دهند

چهار دانش آموز نوجوان موفق شدند تا رتبه برتر جشنواره  طرح های دانش آموزی تبیان را به دست آورند. یازدهمین دوره این جشنواره در دانشگاه شهید بهشتی در حالی برگزار شد که از میان 1400 طرح ارائه داده شده دانش آموزی از سراسر کشور، رتبه نخست  به تیم 4 نفره دانش آموزی دبستان سروش هدایت رسید.

به گزارش ایسکانیوز ایلیا کفائی محمد نژاد، برنا جلالی ، پارسا گرجی و امیررضا افشاری ، از پژوهشگران این طرح هستند که توانستند گیاهان دارویی با انواع کود بازیافت را پرورش دهند. با این شیوه پرورش گیاهان دارویی مانند: آلوورا، بومادران،گلپر، آویشن، زیره، رازیانه و گل گاوزبان در منزل آسان تر می شود.در یک روز گرم تابستانی با بچه ها در فضای گلخانه ای که گیاهانشان را پرورش داده بودند، گفت و گو کردیم.

ایلیا کفائی محمد نژاد گیاهان دارویی را در منزل نگهداری می کند

در خانه آلوورا ، کرچک، بومادران و گل گاو زبان را در فلاور باکس می کارد و نگهداری می کند. دوستانش خواسته اند تا« ایلیا کفائی» سر گروه باشد.

تک فرزند است و می خواهد در آینده مهندس هوا فضا شود، محکم و استوار صحبت می کند و از بقیه دوستانش جدی تر است آنقدر که حتی با خنده های یواشکی و آرام بچه ها هم تمرکزش به هم نمی ریزد.

ورمی کمپوست را این گونه توضیح می دهد:« ورمی به معنای کرم و کمپوست یعنی کود. ورمی کرم خاکی به نام ایزینیا است، این کرم ها وقتی کمپوست را می خورند، این مواد توسط آنزیم های دستگاه گوارش آنها دفع می شود و مدفوع آنها همان ورمی کمپوست است.»

ایلیا از مزایای استفاده از این کود به بوی آن اشاره می کند:« بوی بدی نمی دهد و تمام آنزیم های مفید برای رشد گیاهان را به همراه دارد. رطوبتش را برای مدت زمان طولانی نگه می دارد و تمام محرک های مفید برای رشد گیاهان را دارد.»

از سختی های کارش می پرسیم :«خیلی سختی نداشت، چون با بچه ها همکاری خوبی داشتیم.»

پارسا گرجی: فرهنگ تفکیک زباله را میان مردم رواج دهیم

با انرژی خاصی زودتر از دوستانش خودش را معرفی می کند:« پارسا گرجی هستم 10 ساله.»

با آنکه بیشتر گیاهان دارویی را دوست دارد اما دلش می خواهد ابتدا کود را درست کند و بعد گیاه بکارد.

یک خواهر بزرگ تر از خودش دارد و پدر و مادرش هر دو پزشک و متخصص خون هستند و در تحقیقات به پارسا کمک بسیاری کردند. می خواهد وقتی که بزرگ شد راه پدر و مادرش را ادامه دهد و پزشک شود تا به بیماران سرطانی کمک کند.چشمهایش را می بنند و حسابی تمرکز می کند و با ادبیات خاصی می گوید:«می خواهم درباره تفکیک زباله تر و خشک و تولید کودهای کمپوست و ورمی کمپوست با شما صحبت کنم. اینکه زباله های خشک را می توان تفکیک کرد و مرحله به مرحله به چرخه زندگی باز گرداند اما زباله های تر را نمی توان مانند زباله های خشک تفکیک کرد و به خاطر همین محققان همیشه در تحقیق هستند که از این مواد یکسری مواد بهتر برای کره زمین درست کنند که یکی از آنها کود های بازیافتی یعنی کودهای کمپوست و ورمی کمپوست است.»

از او درباره انگیزه اش می پرسم:« کیسه های توزیع شده توسط شهرداری برای تفکیک زباله های خشک و تر ما را به فکر این پژوهش انداخت تا این فرهنگ را بین مردم رواج دهیم.»

راهنمایی های مادر و معلم را در رسیدن به هدفش بسیار مهم می داند و ادامه می دهد:« برای انجام این پژوهش به فکر افتادیم تا کودهای بازیافتی را تولید کنیم. چون نمی توان از زباله های تر استفاده درستی کرد خواستیم از این زباله ها کودهایی درست کنیم که برای رشد گیاهان مفید تر باشند و به این نتیجه رسیدیم که این کودها برای گیاهان مفید تر از خاک و کودهای دیگر هستند.»

روش تهیه این کودها را به خوبی می داند:« تمام زباله ها را در یک ظرف فلزی در بسته ریختیم و در بالکن گذاشتیم. زباله های ما یا قهوه ای بودند یا سبز. زباله های قهوه ای کربن دار هستند مانند: چوب، نی، برگ خشک و زباله های سبز نیتروژن دار هستند مانند: پوست هندوانه، خربزه و...

قبل از اینکه سوالی بپرسیم خودش سوال می کند و جواب را هم می دهد:« حالا چرا در بالکن گذاشتیم؟ برای آنکه نور ببیند. و چرا ظرف فلزی را انتخاب کردیم؟ چون با تولید گرمای بیشتر تجزیه آن سریع تر شود.»

طی کردن تمامی این مراحل به پیشنهاد کسی نبوده و تیم 4 نفره دانش آموزی خودشان با آزمایشات گوناگون به این نتایج می رسیدند.

امیر رضا افشاری:عاشق کاکتوس ها هستم

می خواهد وقتی که بزرگ شد، مهندس کامپیوتر شود. یک برادر کوچک تر از خودش دارد و مادرش به خاطر شغل پرستاری توانسته با طب سنتی به خوبی آشنا شود و خواص درمانی گیاهان را بداند. حتی کپسول های خالی را می گیرد و با محتوات گیاهی مانند زنجبیل، زردچوبه و... آنها را پر می کند تا به این وسیله از بیماری ها پیشگیری کند.

«امیر رضا افشاری» علاقه مند به گیاهان است:« عاشق کاکتوس هستم و دوتا کاکتوس دارم که خودم آنها را شخصا آبیاری می کنم.» امیر رضا عجله دارد تا زودتر راجع به تحقیقش بگوید:« ما روی گیاهان دارویی تحقیق کردیم. 4 تا بودند. کرچک، بومادران، گل گاوزبان و بابونه. و برای انجام پژوهش از انواع کود و خاک استفاده کردیم. خاک معمولی، کود کمپوست و کود ورمی کمپوست. زمانیکه گیاهان دارویی را در بستر این کودها نگهداری کردیم، به این نتیجه رسیدیم که گیاهان در کود ورمی کمپوست بیشتر رشد می کنند. »

با انرژی صحبت می کند و از مدت زمان اجرای این پژوهش می گوید:« این کار حدود 4 ماه طول کشید و گیاهان را در مدرسه پرورش می دادیم آنها آبیاری زیادی می خواستند و روزی یکی دو ساعت زمان می گذاشتیم و به آنها سر می زدیم.»

امیر رضا معتقد است که در ابتدا تیم آنها بیشتر می خواسته به پژوهش درباره تفکیک زباله بپردازد که این موضوع در تمام دنیا پخش بشود تا مردم زباله هایشان را تفکیک کنند:« در خانه ما همه زباله ها را تفکیک می کنند هر چهار نفرمان. در مدرسه هم مخازن جداگانه ای حتی در کلاس ها برای تفکیک زباله ها داریم.»

برنا جلالی:استفاده از کود ورمی کمپوست باعث صرفه جویی در آب می شود

دوست دارد فضا نورد شود. زبان انگلیسی را روان تر از فارسی صحبت می کند و به همین خاطر توضیح براش سخت است:« نام طرحمان، پرورش گیاهان دارویی مفید با استفاده از کود بازیافتی در منزل بود.»

اوادامه می دهد:« می توان گفت که گیاهان در فضای بسته به خوبی رشد می کنند.» می خندد و دوستانش را هم به خنده می اندازد به نوعی شیطان ترین فرد این گروه 4 نفره به حساب می آید.

خودش را کنترل می کند تا دوباره نخندد:« ورمی کمپوست به علت دارا بودن ظرفیت نگهداری آب، باعث صرفه جویی در آب می شود و خاک را اصلاح می کند اگر خاک یا زمین کشاورزی در حال فرسایش است با ورمی کمپوست می توان از فرسایش آن جلوگیری کرد و آفت کش طبیعی است که گیاهان دچار آفت نشوند.»

معصومه فدایی: دنبال ایده ای بودیم که موضوع روز در جامعه باشد

ایده این طرح پژوهشی از سوی معصومه فدایی، معلم پایه چهارم با 14 سال سابقه آموزش در مقطع دبستان ارائه داده شده است:« ما در طرح تبیان سال گذشته هم شرکت کردیم و موضوع ما عطسه بود اما امسال خواستیم موضوعی انتخاب کنیم که بیشتر موضوع روز جامعه باشد. در بانک ایده ها که می گشتیم دیدیم درباره تولید کود و پرورش گیاهان صحبت شده و با توجه به این ایده و فضایی که خانواده محیا کردند این طرح را به سرانجام رساندیم و در این بین حمایت خانواده ها بی تأثیر نبود. با فضایی که سایت ورمی کمپوست و گلخانه کلینیک گل و گیاه منطقه در اختیارمان گذاشت، تحقیقات را آغاز و بذرهای بابونه، کرچک، آویشن، بومادران و گل گاو زبان را انتخاب کردیم که آویشن به دلیل بذرهای ریزی که داشت، حذف شد؛ چون هرچه اندازه بذرها کوچک تر باشد رشد آنها کندتر است اما گل گاوزبان و کرچک به خاطر بذر های درشتی که دارند زودتر جوانه می زنند. هر بذری را در 3 جور خاک، معمولی، کمپوست و ورمی کمپوست کاشتیم و رشد آنها را مقایسه کردیم که کاملا در فضاهای متفاوت مشهود و در کمپوست و ورمی کمپوست بسیار نمایان بود.

خاطره خانم معلم از شیطنت های بچه ها! امیر رضا از ترسش آب دهانش را قورت نمی داد!

نخستین بار که می خواستیم بذر ها را بکاریم، امیر رضا که شیطنت زیادی دارد دانه کرچک را که شبیه لوبیا بود اشتباهی خورد. گفتیم چرا خوردی؟ شاید دل درد بگیری و... امیر رضا خیلی ترسیده بود آنقدر که آب دهانش را هم می ترسید قورت بدهد و حرف بزند.

برنا دیگر وسواس ندارد!

برنا با فکر خلاق و ایده پردازی که داشت به گروه کمک می کرد. برنا آنقدر وسواس داشت که اوایل به خاک دست نمی زد اما روزهای آخر خودش بذر می کاشت و به راحتی به خاک دست می زد.

پارسا ریز بین تر از بچه های دیگر بود

پارسا ریز بین تر از بچه های دیگر بود و ساکت کارش را انجام می داد.

ایلیا ریسک پذیر بود

ایلیا ساکت و نکته سنج و ریسک پذیر تر از بقیه بود.

بهار بدائی:تولید الکتریسیته از کودهای بازیافتی

بهار بدائی هنر آموز هنرستان و مادر برنااست، او شناخت خوبی از گیاهان دارد و کاشت گیاهان گوناگونی مانند: لیمو، ریحان، نعناع و...را تجربه کرده است. بدائی با اشاره به شرکت برنا در جشنواره سال گذشته تبیان می گوید:« زبان انگلیسی برنا خوب بود و با راهنمایی معلمش خانم عسگری در طرح سنگ های کریستالی جشنواره تبیان شرکت کرد.»

دوستی بچه ها از سال های گذشته نشئت گرفته و با تحقیقاتی که می کردند، به نوعی کاوشگر شده بودند. زمانی که طرح تفکیک زباله داده شد برایم جالب بود که آنها مدت زمان طولانی را در اینترنت تحقیق می کردند.

مادر برنا ادامه می دهد:« پیشنهاد ایلیا بود تا گیاه بکارند و رفته رفته از کمپوست و ورمی کمپوست به کاشت این گیاهان رسیدند.»

من و مادران دیگر براین اعتقاد بودیم که تحقیق برای بچه است و تنها کاری که باید برای آنها انجام دهیم این است که حمایتشان کنیم. تولید الکتریسیته از کودهای های بازیافتی شاید طرح بعدی مطالعاتی بچه ها باشد.

همراهی و حمایت های مادرانه...

«آزاده گلشن» مادر «ایلیا کفائی» است و آشنایی خوبی با دمنوش های گیاهی دارد و به دلیل اینکه خانه دار است بهتر توانسته در اجرای این طرح به بچه ها کمک کند و از ابتدا تا انتهای آنها را همراهی و حمایت کرده:« ایلیا علاقه خاصی به پرورش گیاهان آبی دارد و آنها را در تنگ های بزرگی نگهداری می کند. هرس این گیاهان 3-4 روز یکبار است که ایلیا خودش این کار را انجام می دهد. »

وقتی به بچه ها می گوییم چه صحبت دیگری دارید همگی همصدا و بلند نام معلمانشان را می آورند: از خانم ها معصومه فدائی، محبوبه پناهی، صدف محرابی، کیوان فر و آقای شیرزای تشکر می کنیم.

کارشناس

امیدواریم تا شهروندان کمتر از کودهای شیمیایی استفاده کنند

«رضا تقی نصیری»کارشناس ارشد اصلاح وفیزیولوژی گیاهان زینتی .مرکز تحقیقات گل و گیاه

می گوید:« اینجا مجهز به سایت ورمی کمپوست است. طرح دانش آموزان با عنوان »اهمیت بازیافت تهیه کود بازیافتی در پرورش گیاهان دارویی« موفق شد تا رتبه نخست کشور و منتخب جشنواره یازدهم دانش آموزی تبیان شود.

به اعتقاد من هر گیاهی یک خاصیت دارویی دارد. اگر ما خاصیت آن را نمی دانیم به خاطر عدم شناخت است. گیاهان دارویی معمولا به صورت خودرو و در مناطق باز رشد می کنند. شاید مدت زمان تاثیرش نسبت به داروهای شیمیایی بیشتر باشد اما اثرات جانبی کمتری دارند. دانش آموزان در گلخانه بوستان ملت4 گیاه دارویی بومادران، کرچک، گل گاو زبان و بابونه را در خاک معمولی و خاک غنی شده با استفاده از کمپوس یا ورمی کمپوس کاشتند. و دانستند بذری که در خاک غنی شده بود رشد بهتری داشت و گل های بیشتر و منظم تری داد.

امیدواریم که شهروندان در آینده کمتر از کودهای شیمیایی استفاده کنند تا محیط زیست پاک تری داشته باشیم. خانواده ها می توانند با مراجعه حضوری طرح هایشان را ارائه دهند که ما از این موضوع استقبال می کنیم یا اگر مدارس مراجعه کنند می توانند علاوه بر فضای سایت و گلخانه از راهنمایی های کارشناسان هم بهره مند شوند.

اکرم فراهانی – سرویس اجتماعی

105105

کد خبر: 663123

وب گردی

وب گردی