جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات و داده‌های سد‌های کشور در گروه مهندسی معدن واحد علوم و تحقیقات

مدیر گروه مهندسی معدن واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه الان دو گرایش استخراج و فرآوری در مقطع کار‌شناسی ارشد و مکانیک سنگ، استخراج و فرآوری در مقطع دکتری در این گروه فعال است، گفت: «گرایش‌های مکانیک سنگ، ژئو مکانیک نفت و محیط زیست در مقطع کار‌شناسی ارشد در این واحد راه‌اندازی می‌شود.»

به گزارش ایسکانیور، دکتر کاوه آهنگری گفت: «در صورت تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جزء اولین دانشگاه‌هایی هستیم که گرایش‌های ژئومکانیک نفت و محیط زیست را راه‌اندازی کرده است.»

او ادامه داد: «از جمله همکاری‏‌های گروه مهندسی معدن می‌توان چهار طرح پژوهشی با وزارت راه و شهرسازی، سازمان آب و برق خوزستان و مرکز تحقیقات آب و شهرداری تهران را نام برد. با شرکتهای تابع وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب هم در حال مذاکراتی هستیم.»

آهنگری با بیان اینکه راهنمای نحوه انتخاب تجهیزات ابزاربندی و رفتارنگاری در سازه‌های زیربنایی حمل و نقل زمینه همکاری گروه معدن واحد علوم و تحقیقات با وزارت راه و شهرسازی است، گفت: «در پروژه‌های راه‌سازی و ژئوتکنیک، یکی از مسائل مهم کنترل سلامت راه است. برای این امر باید رفتارنگاری را مورد ارزیابی و کنترل قرار داد تا بتوان بسته به شرایط ژئوتکنیکی مخاطراتی نظیر ریزش سنگ، بستر راه، مقاومت آن و... را پیش بینی کرد.»

او گفت: «در تونل‌ها نیز چه در زمان ساخت و چه در زمان بهره‌برداری باید شرایط ایمنی همواره براساس رفتارنگاری بررسی و تحلیل شود. در پروژه همکاری با وزارت راه و شهرسازی با نصب ابزار سنجش رفتارنگاری به بررسی و تحلیل راه‌ها و تونل‏‌ها می‌پردازیم تا بتوان با شناسایی مخاطرات و پیش بینی حوادث از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنیم.»

آهنگری با توجه به همکاری گروه معدن واحد علوم و تحقیقات با سازمان آب و برق خوزستان، افزود: «ابزاربندی، رفتارنگاری و کیفیت ابزار سنجش در سد‌ها از نکات بسیار ضروری است. متأسفانه در زمینه ابزار نوآوری چندانی وجود نداشته و اکثرا بصورت کپی برداری شده است. این ابزار نه تنها مناسب پرژوه سدسازی در ایران نبوده بکله موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.»

او ادامه داد: «همکاری در طرحی که با سازمان آب و برق خوزستان آغاز شده است با ارائه معیارهای مناسب پس از بررسی و تحیلی شرایط محیطی سد‌ها به دنبال بهینه کردن نحوه انتخاب ابزار هستیم.»

این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات همکاری با مرکز تحقیقات آب را از دیگر پروژه‌های برجسته گروه مهندسی معدن عنوان کرد و ادامه داد: «در پروژه‌های ژئوتکنیکی به ویژه سدسازی، پارامترهایی وجود دارند که به‌صورت مستقیم با مغزه‌‌گیری، اندازه گیری و مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این مغزه گیری‌ها هزینه‌های بالایی دارند. در قالب همکاری‌ای که با مرکز تحقیقات آب... داریم به جای مغزه گیری اقدام به جمع آوری اطلاعاتی (دیتا) از سدهای کشور کرده‌ایم.»

مدیر گروه مهندسی معدن واحد علوم و تحقیقات گفت: «پس از جمع آوری اطلاعات سدهای موجود در مناطق مختلف ایران، اقدام به بررسی داده‌های به دست آمده و رابطه پارامترهای مختلف در آنها کرده‌ایم. این بانک داده‌های تحلیل شده، می‌تواند منبع اطلاعاتی و جایگزین مناسبی به جای روش مغزه گیری برای ساخت سد در نقاط مختلف ایران باشد.»

او با توجه به برنامه‌های این گروه گفت: «راه اندازی مجله‌ای تخصصی، تجهیز آزمایشگاه‌های موجود و راه اندازی آزمایشگاه‌های جدید، ارتباط بیشتر و بهتر با بخش صنعت، راه اندازی رشته و گرایش‌های جدید، فعالیت هرچه بیشتر در زمینه کسب درآمد و کاهش وابستگی به شهریه دانشجویان و..... از جمله اهدافی است که در این گروه دنبال می‌شود.»

20104

کد خبر: 663240

وب گردی

وب گردی