وزیر بهداشت:دست‌مان را نمی‌گیرید، حداقل پشت پا نزنید/میلیون‌ها بستری در 570 بیمارستان دولتی

هاشمی با تاکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت تا پایان دولت ادامه پیدا می‌کند، گفت: امروز تنها بخشی از طرح تحول اجرا شده است و بخش‌های مهمی از آن همچنان باقی مانده و امیدواریم که دولت‌های آینده به اجرای آن کمک کنند. هیچ نظام سلامتی زودتر از 30 سال متحول نشده است. این امر به تلاش، پشتیبانی و حمایت نیازمند است. حمایت به این معنی که اگر اشکالی داشتیم و نتوانستیم بلند شویم، دست ما را بگیرند و اگر دست ما را نگرفتند حداقل پشت پا نزنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، وزیر بهداشت عدم تخصیص منابع یارانه‌ای و همچنین بیمه شدن 11 میلیون نفر به جای حدود 5 میلیون نفر را منشاء اصلی مشکلات طرح تحول نظام سلامت و کمبود اعتبار بیمه‌ها عنوان کرد.

دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس مشترک روسای دانشکده‌های پرستاری و مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های سراسر کشور ضمن اشاره به مشکلات طرح تحول افزود: دکتر روحانی قبل و بعد از 24 خرداد 1392 باورشان بر این بود که موضوع یارانه‌ها باید سامان بخشیده شود و پرداخت نقدی صرفا برای افراد نیازمند باشد. تصور ما نیز این بود که به این ترتیب در منابع صرفه جویی می‌شود. بعد از پذیرش طرح تحول نظام سلامت توسط رئیس جمهور، این طرح به عنوان یک نوع یارانه نقدی آغاز شد. اما منابع یارانه در اختیار ما قرار نگرفت و بیش از 90 درصد مردم انتخاب کردند که آن را دریافت کنند.

او افزود: به این ترتیب تامین 25 هزار میلیارد تومان برای طرح تحول محقق نشد و به طور همزمان فروش نفت به 900 هزار بشکه و قیمت آن نیز به یک چهارم رسید. این درحالیست که اگر توافقی صورت نگرفته بود این میزان فروش نفت به صفر می‌رسید.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌های خود به بیمه کردن 11 میلیون نفر در طی طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: قرار بود دفترچه بیمه به طور رایگان فقط به دست مردم نیازمند برسد که طبق برآوردهای ما این میزان 4 تا 5 میلیون نفر بود. اگر می‌خواستیم به همه کسانی که بیمه نبودند دفترچه بدهیم صرفه نظر از نیازمند بودن یا نبودن آنها، 13 میلیون نفر مشمول آن می‌شدند. 550 میلیارد تومان برای افراد واجد شرایط دفترچه بیمه باید به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده می‌شد. اما به جای این تعداد 11 میلیون نفر بیمه شدند و اعتباری نیز برای آن پیش بینی نشده بود.

او افزود: گروهی انتقاد کردند و گفتند که هزینه‌های طرح تحول درست پیش بینی نشده بود؛ در صورتی که منشاء مشکل بیمه‌ها همین موضوع است.

به گفته هاشمی، طبق برآوردهای وزارت بهداشت برای هر نفر که شامل دریافت دفترچه بیمه می‌شد، 16 هزار تومان در بخش بستری پیش بینی شده بود اما دفترچه‌ها در بخش سرپایی هیچ نقشی نداشتند. در صورتی که بیمه آن را به بخش سرپایی نیز تسری داد. به این ترتیب با اضافه شدن حدود 7 میلیون نفر به برآوردهای وزارت بهداشت برای دریافت دفترچه بیمه، این سرانه به 34 هزار تومان رسید و در نتیجه بیمه‌ها با کسری اعتبار روبرو شدند.

دستور رییس جمهور برای کمک 5000 میلیاردی به بیمه‌ها

او ادامه داد: ما خوشحال هستیم که ارزش دفترچه‌های بیمه بیشتر از خدمات بستری است، اما این اتفاق نباید به قیمت نارضایتی برای ارائه کنندگان خدمت می‌افتاد. رئیس جمهور دستور داده‌اند که در متمم بودجه، 5000 میلیارد تومان به بیمه‌ها کمک شود.

وزیر بهداشت همچنین به بحث نیروی انسانی به عنوان یکی دیگر از مشکلات طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: تا امروز حتی برای جایگزینی یک نیروی کلیدی نیز به ما مجوز نداده‌اند؛ چرا که دولت نمی‌توانست اجازه این کار را بدهد. در حالیکه ما بیش از 20 هزار پرستار بازنشسته داریم. زمانی که 11 میلیون نفر به طور رایگان بیمه می‌شوند و قیمت خدمات کاهش پیدا می‌کند، افزایش مراجعه یک امر طبیعی است. 30 درصد از این آمار مربوط به افراد تحت پوشش کمیته امداد است. همچنین 85 نفر از این افراد، درآمدی کمتر از یک میلیون تومان داشتند.

هاشمی همچنین حضور بیشتر پزشکان در محیط‌های دولتی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و افزود: در گذشته تنها پنج درصد از پزشکان در مراکز دولتی می‌ماندند، اما در طرح تحول اجازه مطب از آنها گرفته شد و این نیروها به بیمارستان‌های دولتی آمدند. این موضوع باعث فشار به سایر گروه‌های غیر پزشکی نیز می‌شود و ما متاسفانه در این حوزه نیز توفیقی نداشتیم.

هاشمی راه‌اندازی یک شرکت در زیر مجموعه هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت را راهکاری برای کاهش مشکل این وزارتخانه در تامین نیروی انسانی مراکز درمانی دانست و تصریح کرد: خدمات وزارت بهداشت از قبل تولد آغاز و تا بعد از مرگ برای انسان را شامل می‌شود. در عین حال از ما انتظار دارند که در مرز دانش حرکت کنیم، متخصص برجسته تربیت کنیم و رتبه ایران را از نظر پژوهشی ارتقا دهیم.

بخش‌های مهم طرح تحول نظام سلامت هنوز باقی مانده است

دست‌مان را نمی‌گیرید، حداقل پشت پا نزنید

وزیر بهداشت به مسئولین کشوری و گروه‌های سیاسی توصیه کرد که در مدار اخلاق عمل کنند؛ چرا که در این صورت جامعه روز به روز رشد و بالندگی خواهد داشت و در غیر این صورت به سمت پرخاشگری حرکت می‌کند.

هاشمی همچنین خطاب به کادر درمانی گفت: اگر گاهی رفتارهای قابل قبولی را از بیماران نمی‌بینیم به حساب گرفتاری آنها و شرایط نامساعد اقتصادی بگذارید. پزشک و پرستار باید مسئول و وظیفه شناس باشند و فکر کنند همیشه حق با مریض است.

او اوضاع امروز بخش بهداشت و درمان را نسبت به 10 سال گذشته بسیار متفاوت توصیف کرد و افزود: فضای مجازی کارکردهای متفاوتی دارد، جایی که از حقوق مردم دفاع می‌کند، خوب است و ما نباید ناراحت شویم و جایی که جنبه تخریب دارد و باعث دشمنی می‌شود، کارکرد نامناسب آن است. همه کارها زیر ذره بین است و امیدوارم کمتر دچار خطا شویم.

هاشمی در پایان به مدیران پرستاری بیمارستان‌ها و همچنین مترون‌ها و سایر مسئولان پرستاری تاکید کرد: با درشتی، توبیخ و رفتارهایی از این دست در قبال کارکنان، هیچ جامعه‌ای رشد و تعالی پیدا نکرده است. ما گاهی رفتارهایی نشان می‌دهیم که ممکن است مردم در ارزش‌های واقعی ما تردید کنند.

او با اشاره به خدمات بی‌دریغ پرستاران در مراکز بهداشتی و درمانی افزود: من به خاطر اجرای طرح تحول نظام سلامت از طرف دولت و به نمایندگی از مردم از شما تشکر می‌کنم. آمارها نشان می‌دهند بیش از 70 درصد مردم علی رغم همه کمبودها و کاستی‌ها از خدمات طرح رضایت داشته‌اند.

میلیون‌ها بستری در 570 بیمارستان دولتی

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 570 بیمارستان با میلیون‌ها مراجعه و بستری در سال روبرو هستند، ادامه داد: همه کادر درمان یک تیم هستند و دوستان شاغل در بخش بهداشت در اولویت قرار دارند؛ چرا که پیشگیری یک اصل است. در سال‌های آینده که دولت گام‌های بیشتری در توسعه شبکه بهداشت و درمان کشور برداشت، ثمرات این اقدامات بیشتر دیده می‌شود.

او افزود: از ابتدای طرح تحول، گروه پزشکی شامل تمام پرسنل یک بیمارستان بسیار خوب عمل کردند. طبق گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی سیستان در حال حاضر 298 پروژه در سراسر این استان در حال اجراست که آن را به یک کارگاه عظیم خدمت تبدیل کرده است. در طول تاریخ سابقه نداشته است که تمام مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان پزشک داشته باشد.

هاشمی همچنین به حضور پزشکان متخصص در این استان محروم کشور نیز اشاره کرد و گفت: امروز دولت در استان خراسان 1000 تخت بهره‌برداری کرده است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در حال حاضر از 250 پروژه در حال فعالیت خبر داد.

20106

کد خبر: 663300

وب گردی

وب گردی