خسرو شکیبایی روی پرده سینما

هفته فیلم «ناصر تقوایی» از 3 تا 8 مرداد در سینما تک خانه هنرمندان برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، در هفته فیلم «ناصر تقوایی» گزدیده ای از فیلم های کوتاه، مستند و بلند این فیلمساز نمایش داده می شود.

برنامه نمایش آثار تقوایی با نمایش فیلم های پیش از انقلاب این هنرمند آغاز شده و دوشنبه چهارم مرداد ماه، «ناخدا خورشید» از آثار ماندگار این کارگردان سینمای ایران به روی پرده می‌رود. «ناخدا خورشید» فیلمی جنایی است که در سال ۱۳۶۵ ساخته شده و بازیگرانی همچون داریوش ارجمند، علی نصیریان، سعید پورصمیمی و پروانه معصومی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم که برداشت آزادی است از داستان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی است، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (داریوش ارجمند) و لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد (سعید پورصمیمی) را در پنجمین جشنواره فیلم فجر به خود اختصاص داده است. همچنین ناصر تقوایی جایزهٔ یوزپلنگ برنزی چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو را برای این فیلم به دست آورده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خواجه ماجد، ناخدا خورشید را لو می دهد و بار قاچاق لنج ناخدا به آتش کشیده می شود. دلالی به نام فرحان که می خواهد چند فراری سیاسی را از مرز آبی عبور دهد وارد بندر می شود. او با ناخدا خورشید تماس می گیرد. ناخدا که احتمال می دهد لنجش را مصادره کنند با فرحان همکاری می کند و چند مرد را که ظاهراً در ترور حسنعلی منصور دست داشته اند به آن سوی آب می رساند. پس از آن چند تبعیدی نیز از فرحان می خواهند که اسباب فرار آنان را فراهم کند. ناخدا این بار نیز با اکراه به این ماجرا کشیده می شود. تبعیدی ها پیش از فرار خواجه ماجد و مباشرش را می کشند و مرواریدهای او را می ربایند. فرحان و ملول -دستیار ناخدا- نیز کشته می شوند و در نزاع خونینی که میان تبعیدی ها و ناخدا در می گیرد، همگی از پای در می آیند.

پنجم مرداد ماه به نمایش آثار مستند تقوایی تعلق دارد و گزیده ای از فیلم های مستند این فیلمساز برجسته اکران می شود. ناصر تقوایی در کارنامه فیلمسازی خود 12 فیلم مستند دارد؛ «نانخورهای بیسواد»، «آرایشگاه آفتاب»، «تاکسی متر»، «باد جن»، «نخل»، «بازار میناب»، «موسیقی جنوب»، «اربعین»، «مشهد قالی»، «فروغ فرخزاد» و «تمرین آخر- تعزیه حر دلاور». بواسطه نمایش فیلم «تمرین آخر- تعزیه حر دلاور» که در سال 1383 ساخته شد و چند اقدام دیگر، تعزیه در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد.
در ادامه برنامه هفته فیلم ناصر تقوایی، روز چهارشنبه، ششم مرداد، «ای ایران» نمایش داده خواهد شد، این فیلم در سال 1368 ساخته شده است و داستان فیلم به ماجراهای انقلاب ۱۳۵۷ می پردازد، اکبر عبدی، حمید جبلی، غلامحسین نقشینه، محمد ورشوچی و حسین سرشار در این فیلم ایفای نقش کرده اند. ناصر چشم آذر ساخت موسیقی این فیلم را بر عهده داشت و محمود کلاری فیلمبرداری آن را انجام داده است.

اکبر عبدی در اعتراض به نادیده گرفته شدن این فیلم توسط هیات داوران، هنگامی که در مراسم اختتامیه سی امین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰ برای گرفتن سیمرغ به روی صحنه رفته بود ضمن انتقاد از روند برگزاری و داوری جشنواره اظهار کرد بایستی برای بازی در فیلم «ای ایران» جایزه سیمرغ بلورین دریافت می‌کردم. درحالیکه این فیلم را در بخش مسابقه هم راه ندادند.

تنها جایزه ای که «ای ایران» در جشنواره فجر دریافت کرد، سیمرغ بلورین بهترین پوستر بود که به مرتضی ممیز تعلق گرفت.

اما پنجشنبه هفتم مرداد، به نمایش آخرین فیلم ناصر تقوایی تعلق دارد، «کاغذ بی‌خط» آخرین فیلم تقوایی است که در سال 1380 ساخته شده است.

داستان این فیلم از یک صبح پاییزی در ساعت ۷ شروع می‌شود. جهانگیر (خسرو شکیبایی)، رویا (هدیه تهرانی) و ۲ فرزندشان شنگول (هانیه مرادی) و منگول (آرین مطلبی)، اعضای خانواده‌ای چهارنفره‌اند که زندگی‌ای معمولی را سپری می‌کنند، اما در این بین، رویا موقعیتی متمایز دارد، از این حیث که دائم در حال خیالبافی و داستان سرایی است. جهانگیر با مشاهده علاقه زیاد همسرش به داستان‌پردازی، به او پیشنهاد می‌دهد که به آموزشگاه داستان‌نویسی برود و به شکل آکادمیک این جریان را دنبال کند.

خسرو شکیبایی، هدیه تهرانی، جمشید مشایخی، جمیله شیخی، نیکو خردمند، هانیه مرادی، آرین مطلبی، اکبر معززی، صغری عبیسی، شاهین جعفری، محمود بهشتی، شکوفه کوشنده فر، پیمان یونسی و بهزاد رضایی گروه بازیگران این فیلم هستند.

روز پایانی هفته فیلم «ناصر تقوایی»، روز جمعه هشتم مرداد با نمایش دو فیلم کوتاه «رهایی» و «کشتی یونانی» همراه خواهد بود.

نمایش آثار هفته فیلم «ناصر تقوایی» رأس ساعت ۱۷:۳۰در روزهای اعلام شده آغاز خواهد شد و پس از آن جلسه نقد و بررسی برگزار می شود.

گفتنی است؛ ناصر تقوایی پیش از انقلاب فیلم های «آرامش در حضور دیگران» (۱۳۴۹)، «صادق کُرده» (۱۳۵۰)، «رهایی» (۱۳۵۰)، و «نفرین» (۱۳۵۲) را ساخته است.

503502

کد خبر: 663516

وب گردی

وب گردی