اچ پی با الیت X3 پرچمدار جدیدی به دنیای ویندوز 10 وارد می کند

اچ‌پی الیت ایکس ۳ نام محصولی است که چندی پیش در کنفرانس جهانی موبایل معرفی شد. این محصول که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند، ورود دوباره اچ‌پی به بازار تلفن‌های هوشمند را نوید می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، شرکت اچ‌پی تصمیم دارد با الیت X3 دوباره بعد از چندین بار تلاش وارد دنیای تلفن‌های هوشمند شود. در حال حاضر افراد کمی از سیستم عامل ویندوز مایکرسافت در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند. اما اچ‌پی سعی دارد با الیت ۳ وارد این زمینه شود و بخت و اقبالش را امتحان کند. اچ‌پی با عرضه این محصول در اواخر ماه جاری، پرچم‌دار جدیدی به دنیای ویندوز ۱۰ روانه می‌کند.

قیمت این تلفن هوشمند در آمریکا از ۶۹۹ دلار شروع می‌شود. این دستگاه که یک فبلت است در دیدگاه اچ‌پی می‌تواند قابلیت‌های یک کامپیوتر را با استفاده از پردازنده تلفن‌های هوشمند ارائه کند. لوازم جانبی خلاقانه‌ای نیز برای این محصول عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که اچ‌پی، Elite X3 را در کنفرانس جهانی موبایل (MWC) معرفی کرد. این محصول نمایشگری ۵.۹۶ اینچی از نوع آمولد دارد که می‌تواند تصاویر را با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل نمایش دهد. چنین وضوحی شبیه به وضوح نمایشگر گلکسی اس ۷ و ال‌جی جی ۵ است. صفحه نمایش دستگاه مذکور نیز توسط گوریلا گلس ۴ محافظت می‌شود.

وزن فبلت اچ‌‍پی ۱۹۴ گرم است که ضخامتی ۷.۸۷ میلی‌متری دارد. از سایر ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به پشتیبانی از دو سیمکارت، وای-فای 802.11ac، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در بخش پشتی و دوربین مکالمات تصویری ۸ مگاپیکسلی اشاره کرد. این دستگاه از ۴ گیگابایت رم LPDDR4 بهره می‌برند و ۶۴ گیگابایت نیز حافظه داخلی دارد که می‌توان آن را از طریق کارت حافظه microSD تا ۲ ترابایت افزایش داد.

الیت ایکس ۳ از پردازنده اسنپ دراگون ۸۲۰ استفاده می‌کند که پردازنده گرافیکی آن قابلیت پردازش ویدیو‌های 4K را دارد. این محصول از ابزار‌های احراز هویت بیومتریک نظیر اسکنر عنبیه چشم و سنسور اثر انگشت بهره می‌برد. این دستگاه ورود دوباره اچ‌پی به صنعت تلفن‌های هوشمند است. اچ‌پی ابتدا در سال ۲۰۱۰ وارد این صنعت شد و در سال ۲۰۱۴ آن را کنار گذاشت. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که اچ‌پی تصمیم‌گیری سختی را در این خصوص انجام داده است و چنین اقدامی، کار ساده‌ای نیست. اچ‌پی سعی دارد محصولاتی با قیمت نسبتا بالا عرضه کند و گویا هیچ تصمیمی برای عرضه محصولی با قیمت مناسب و اقتصادی ندارد.

الیت ایکس ۳ در زمانی که سیستم عامل (ویندوز ۱۰ موبایل) آن در حالت Continuum باشد تجربه‌ای همچون کامپیوتر ارائه می‌کند. البته مایکروسافت نیز چنین کاری را در برخی از دستگاه‌های لومیا به تصویر کشیده است. اسنپدراگون قدرت کافی را در این خصوص ارائه می‌کند. البته با قابلیت پردازنده‌هایی با هسته اینتل همخوانی ندارد.

کاربران می‌توانند از طریق داک رومیزی (Desk Dock) این محصول، نمایشگر و لوازم جانبی مختلفی را به آن متصل کنند. البته اچ‌پی این داک را به همراه خود گوشی نیز می‌فروشد که در این صورت قیمت آن‌ها ۷۹۹ دلار است. با استفاده از این داک کاربر در حین مرور صفحات وب یا ویرایش فایل‌های آفیس احساس می‌کند که در حال کار با کامپیوتر است. این داک دارای پورت DisplyPort است و از سایر رابط‌های آن می‌توان به شکاف اترنت، USB-A و USB-C اشاره کرد که کاربر از طریق آن‌ها می‌تواند ماوس، کیبورد و حافظه جانبی را به دستگاه متصل سازد.

اچ‌پی همچنین لوازم جانبی با نام Lap Dock عرضه کرده که تلفن هوشمند را تبدیل به لپ‌تاپ می‌کند. این وسیله نمایشگری ۱۲.۵ اینچی با وضوح فول اچ‌دی به همراه کیبورد دارد که به صورت بی‌سیم یا از طریق کابل USB Type-C به الیت ایکس ۳ متصل می‌شود.

اچ‌پی از سرویس مایکروسافت Azure نیز در اپلیکیشن‌ها بهره برده است که این موضوع باعث می‌شود توانایی‌های دستگاه افزایش یابد. کاربران الیت ایکس ۳ می‌توانند از طریق HP Workspace اپلیکیشن‌های دسکتاپ را به صورت ابری اجرا کنند. در این حالت اپلیکیشن‌های دسکتاپ به صورت مجازی اجرا می‌شوند.

اچ‌پی اعلام کرده که تلفن هوشمند مذکور در کشور‌های مختلفی عرضه می‌شود که آمریکا نیز از این جمله است. البته جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است.

بر اساس Gartner در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ حدود ۲.۴ میلیون دستگاه ویندوزفونی عرضه شده است که این مقدار ۰.۷ درصد از بازار را شامل می‌شود. البته این میزان نسبت به دوره مذکور در سال گذشته کاهش یافته است. زیرا در سه ماهه نخست سال گذشته ۸.۲۷ میلیون دستگاه عرضه شده بود که ۲.۵ درصد از بازار را شامل می‌شد. در حال حاضر اندروید پیشتاز است و ۸۴.۱ درصد از بازار را در اختیار دارد که شامل عرضه ۲۹۳.۸ میلیون دستگاه می‌شود. ۱۴.۸ درصد از بازار نیز با ۵۱.۶ میلیون دستگاه در اختیار iOS است.

20104

کد خبر: 663584

وب گردی

وب گردی