صادرات اوآپک کاهش یافت

صادرات نفت کشورهای عربی عضو اوآپک در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (٢٠١٦) کاهش یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اویل پرایس ارزش صادرات نفت اعضای سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت (اوآپک) در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (٢٠١٦) معادل ٥٠ میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار بود که ٢٤ میلیارد دلار کمتر از دوره مشابه سال پیش (٢٠١٥) است.

اویل پرایس افزود: این کاهش درآمد کشورهای عضو اوآپک، نشانگر سقوط شدید قیمت های نفت است که در اوایل ٢٠١٦ به کمتر ار ٣٠ دلار برای هر بشکه کاهش یافت.

اوآپک در بولتن ماهانه خود خاطرنشان کرد که تولید کنندگان عرب نفت با چالش های جدی ناشی از کاهش قیمت های نفت روبرو هستند که از بخش انرژی به دیگر صنایع و جنبه های اقتصادهای ملی سرایت کرده و در نتیجه مصرف و هزینه های همگانی این کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

با اینکه اقداماتی برای محدود کردن آسیبها از جمله استفاده از ذخایر همگانی برا جبران کسری بودحه و کاهش استفاده از سرمایه ها در تامین هزینه های پروژه های همگانی، صورت گرفته، اما هزینه های کنونی تغییری نکرده است و بیشتر یارانه ها برای کالاهای مصرفی اساسی پرداخت می شود.

این سازمان می افزاید: احساس تاثیرهای کامل این اقدامات پیش از میان و دراز مدت ممکن نیست و همچنان ضرورت فوری برای اقدامات بیشتر به منظور تقویت اقتصادهای محلی و تضمین رشد پایدار، وجود دارد.

تمرکز دولتهای این کشورها بر خصوصی سازی شماری از بخش ها از گردشگری تا مخابرات به امید بالا بردن درآمدهای دولت از این صنایع و کاهش فشار ناشی از مسئولیت اداره این بخشها گذاشته شده است.

افزون بر این امارات متحده عربی، قطر و کویت که عضو اوآپک هستند به صورت فزاینده ای بر صندوق های سرمایه گذاری ملی خود متکی شده اند و عربستان سعودی نیز اکنون قصد دارد با تاسیس بزرگترین صندوق سرمایه گذاری ملی جهان به آنان بپیوندند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین برای اجرای اصلاحات در یک نظام مشترک مالیاتی کار می کنند که شامل چارچوب یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای عضو این سازمان می شود.

اوآپک به طور کلی چنین نیتجه می گیرد که با وجود پیشرفت خوب کشورهای عضو این سازمان در مسیر اصلاحات ناشی از سقوط قیمتهای نفت، همچنان راه طولانی و دراز و موانع زیادی باقی مانده است از جمله قوانین که باید به روز شوند و لزوم دریافت وام بیشتر که کشروهای عضو این سازمان نسبت به ان احساس خوبی ندارند.

این سازمان ١١ عضو شامل عربستان سعودی، الجزایر، بحرین، مصر، امارات متحده عربی، عراق، کویت، لیبی، قطر، سوریه و تونس دارد.

607/602

کد خبر: 663668

وب گردی

وب گردی