آیا انتقال آب دریای خزر  تنها راه کار است؟ / پروژه انتقال خزر ملی است، نه استانی

آب دریای خزر طبق پیش بینی کارشناسان محیط زیست باید تا ۱۰ سل آینده یک مترو ۲۰ سامتی متر بالا بیاید اما به دلیل برخی تغییرات این روند دست خوش تغییراتی شد که به پَس روی آب دریای خزر منجر شد. با این حال استاندار استان سمنان از رفع موانع انتقال آب خزر به سمنان سخن می گوید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پارسینه آب دریای خزر دارای نوسانی هایی است که در دوره های مختلف متفاوت و غیرقابل پیش بینی است. کارشناسان محیط زیست پیش بینی کرده بودند که آب خزر بایستی به دلیل گرم شدن زمین و همچنین زیاد شدن آب رودخانه "وُلگا" که تامین کننده اصلی آب خزر است تا ۱۰ سال آینده یک مترو ۲۰ سانتی متر بالا بیاید اما این پیش بینی گویا محقق نمی شود، چرا که در ۵۰ سال گذشته میزان بارش باران در جنوب دریای خزر کاهش داشته است.

حال با توجه به این امر، استاندار سمنان روز چهارشنبه۲۹ تیرماه سال ۹۵ از رفع موانع و مشکلات انتقال آب دریای خزر به استان سمنان خبر داده است. یکی از رسانه های خبری به نقل از استاندار سمنان نوشته است که تمام مشکلات محیط زیستی انتقال آب خزر به سمنان رفع شده است.

این در حالی است که محمدرضا خباز تعهد داده تا زمانی که مجوز محیط زیست صادر نشود پروژه آغاز نخواهدشد.

در رابطه با اظهارات استاندار سمنان، اسماعیل کهرم، به عنوان مشاور رییس سازمان محیط زیست و همچنین یک فعال محیط زیستی انتقال آب خزر به سمنان را غیر منطقی دانست و با مخاطب قرار دادن حسن روحانی، رییس جمهوری حال حاضر ایران و همچنین محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران گفت: «به آقایان توصیه ای دارم. آنها انسانی فکر نمی کنند و تنها به استان زادگاه خود می اندیشند. در حالی که برای پروژه هایی مانند انتقال آب باید ایرانی فکر کرد و نه استانی.»

او تاکید کرد که کل ایران در معرض خشک سالی و کم آبی است و باید بررسی کرد که آیا انتقال آب تنها راه کار است؟ و آیا انتقال آب به یک استان منصفانه است؟

مشاور ابتکار همچنین در مورد انتقال آب به سمنان گفت: «نکته ای در مورد طرح این پروژه همچنان مبهم است، اجرا شدن این پروژه است. که آیا این انتقال آب برای مصرف صنعتی و کشاورزی است و یا به دلیل شُرب خانگی؟ اگر برای مصرف کشاورزی این پروژه طراحی شده است به عنوان یک فعال و کارشناس محیط زیستی با آن مخالف هستم چرا که برای کشاورزی علاوه بر آب، عنصر خاک و هوا نیز حائز اهمیت هستند.» او تاکید کرد در انتقال آب بخشی از آن هدر می رود و به این ترتیب نه تنها مقروم به صرفه نیست که منجر به ایجاد خسارت می شود.

به گفته کهرُم، ۹۲ تا ۹۳ درصد آب موجود و حاصل از بارش برای کشاورزی، چهار درصد برای مصرف کشاورزی و دو تا سه درصد برای شُرب استفاده می شود.

او تاکید کرد: اگر این انتقال آب برای مصرف کشاورزی و صنعتی باشد ایران بهانه ای برای دشمنی کشورهای حوزه خزر ایجاد می کند چرا که آب این دریا بین کشورها مشترک است. در نتیجه این دشمنی منطقی خواهد بود.

این کارشناس محیط زیستی همچنین گفت که اگر فرض انتقال آب خزر به سمنان بر مبنای شـُرب باشد موافقت خود با این طرح را اعلام می کند در غیر این صورت مخالف اول این طرح خواهد بود.

اما کهرم در مورد تصمیم ابتکار به عنوان رییس سازمان محیط زیست در مورد این پروژه گفت: «بعید می دانم سازمان محیط زیست با این پروژه موافقت کند و آن را به امضا برساند. هر چند که تصمیم گیری های خانم ابتکار همیشه غیرقابل پیش بینی هستند و من در مورد عقیده و نظر ایشان هیچ نمی توانم بگویم.»

در مورد ابهامات انتقال آب خزر به استان سمنان، ابهامی در مورد مصرف آن وجود داشت که برای مشاور معصومه ابتکار نگران کننده بود. استاندار سمنان با اشاره به جلسه هایی که با رییس سازمان محیط زیست داشت به صورت غیر مستقیم اشاره کرد که این انتقال برای مصرف کشاورزی انجام خواهد شد.

محمدرضا خباز توضیح داد: «اولین نکته آن بود که در اصل انتقال آب از هر نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر در کشور خلاف است مگر اینکه "اکل میته" باشد. به این معنا که همه راه‌ها را رفته باشیم و چاره‌ دیگری جز انتقال نباشد. به عنوان نمونه چاه‌های غیرمجاز همه باید مسدود شود و ما این کار را در استان انجام دادیم و تنها استانی که چاه غیرمجاز ندارد استان سمنان است. افزون بر این همه شهرهایمان را یا به شبکه جمع آوری آب مجهز کرده‌ایم که تا حدودی این کار انجام شده و در برخی مناطق در حال انجام است. همچنین در رابطه با الگوی کشت تلاش هایی صورت گرفته است و در حال حاضر در حال تغییر الگوی کِشت هستیم. در خیلی از مکان ها موفق شده‌ایم کشت محصولات پر آب را قطع کنیم. دیگر اینکه برای آبیاری تحت فشار در طول عمر این نوع آبیاری ۲۰ هزار هکتار در استان سمنان اجرا شده و ما برای سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اعتبار ۲۰ هزار هکتار دیگر را گرفته‌ایم و از فروردین ماه تا کنون هم هزار هکتار آن را انجام شده است.»

این گفته های استاندار سمنان به وضوح نشان می دهد که انتقال آب خزر به سمنان برای مصرف در حوزه کشاورزی است که خسارت های آن به طبع بیشتر از فواید آن خواهد بود. حال باید دید که رییس سازمان محیط زیست چه تصمیمی خواهد گرفت. و آیا دشمنی و اختلاف کشورهای حوزه خزر در انجام این پروژه در نظر گرفته شده است یا خیر؟

105105

کد خبر: 663733

وب گردی

وب گردی