ایوب آقاخانی نمایشنامه شهید جهان‌آرا را می نویسد

ایوب آقاخانی پس از تجربه «تکه‌های سنگین سرب» درباره شهید دکترمصطفی چمران ، زندگی شهید محمد جهان‌آرا را در قالب نمایشنامه می‌نویسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در ادامه پرتره نگاری‌های تاریخ دفاع مقدس توسط اهالی تئاتر و به سفارش اداره کل هنرهای نمایشی، زندگی شهید محمد جهان‌آرا فرمانده نامدار مقاومت خرمشهر نیز به قلم ایوب آقاخانی به نمایشنامه تبدیل می‌شود.

شهید جهان‌آرا، ۹ شهریورماه سال ۱۳۳۳ در خرمشهر به دنیا آمد. سیزده ساله بود که پایش به فعالیت‌های دینی مساجد و هیات‌های مذهبی باز شد. وی در همین سال‌ها با یک گروه مبارز مخفی به نام «حزب‌الله» خرمشهر آشنا گردید. دو سال بعد یعنی در ۱۳۵۱ این گروه توسط عوامل ساواک شناسایی شد و تمام اعضایش از جمله محمد دستگیر و زندانی شدند.

وی به دلیل سن کم به یک سال زندان محکوم شد. در سال ۱۳۵۴ در دانشگاه قبول شد و برای ادامه‌ی تحصیل راهی مدرسه‌ی عالی بازرگانی تبریز شد. در دانشگاه نیز فعالیت‌های سیاسی او همچنان ادامه داشت. وقتی تظاهرات مردمی علیه رژیم شاه در روزهای بهار و تابستان ۱۳۵۷ اوج گرفت. جهان‌آرا نیز به همراه دوستانش با فعالیت‌های چریکی و مسلحانه به حرکت مردم یاری می‌رساند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وی پس از دو سال و نیم زندگی مخفی به خرمشهر بازگشت. جهان‌آرا و دوستانش در خرمشهر گروهی به نام «کانون فرهنگی نظامی انقلابیون خرمشهر» تشکیل دادند. هدف این کانون حراست از نظام نوپای انقلابی در برابر حملاتی بود که از طرف بازماندگان رژیم و یا طرفداران تجزیه خوزستان به آن می‌شد.

جهان آرا در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد. در همان سال‌ها فرماندهی سپاه خرمشهر را به عهده گرفت و همزمان جهاد سازندگی خرمشهر را نیز پایه‌گذاری کرد. با شروع جنگ دوش به دوش مردم از شهر دفاع کرد. بعد از سقوط خرمشهر و عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا تمامی نیروها یک دل به دشمن یورش بردند.

نخستین گام آن‌ها شکستن محاصره‌ی آبادان بود این پیروزی در مهر ۱۳۶۰ روی داد. به دنبال این پیروزی در روز ۷ مهر محمد جهان‌آرا و تعداد دیگری از فرماندهان راهی تهران شدند تا گزارش عملکرد شجاعانه نیروها را به رهبر معظم انقلاب بدهند. در میانه‌ی راه هواپیمای حامل آن‌ها دچار نقص فنی شد و سقوط کرد و جهان آرا و دیگر مسافران هواپیما به شهادت رسیدند.

ایوب آقاخانی چندی پیش نیز در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به روایت زندگی شهید دکترمصطفی چمران از شاخص‌ترین و در عین حال دراماتیک‌ترین چهره جنگ پرداخت. این نمایش با بازی پیام دهکری و عارفه لک در تالار چهارسو تئاترشهر به صحنه رفت.این نمایشنامه در قالب کتاب نیز از سوی نشر موغام منتشر شده است.

ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر و مدرس دانشگاه است. وی نویسنده نمایشنامه‌های همچون «نوک طلا»، « کوه و پرنده»،‌ «دوئتی کوتاه برای پاییز»،‌ «ماه پیشونی»،‌ « رویاهای رام نشده » و «امپراتور و آنجلو» است. همچنین «رویاهای رام نشده»، «شمعدانی‌ها»، «سه‌گانه پاریسی»، «کسوف» و «جنوب از شمال غربی» از جمله آثاری است که توسط آقاخانی اجرا شده است.

«حلقه بازی»، «یک سو از هزار سوی این شهر بی در و پیکر»، «در مه بخوان»،‌ « لبخند با شکوه آقای گیل»،‌« هملت با سالاد فصل» و «مثل ماه برای آسمان» از جمله نمایش‌های است که آقاخانی به عنوان بازیگر در آن حضور داشته است.

10505

کد خبر: 663819

وب گردی

وب گردی