مدیر اجرائی جشن خانه سینما:  لطفا پیش‌داوری نکنید

هنوز هجدهمین جشن «خانه سینما» مقدمات برگزاری‌اش چیده نشده که ‌سروصدای اعتراضات بلند شده است. قرار شد با کمال تبریزی، ‌دبیر جشن، ‌درباره این مسائل صحبت کنیم که درگیر جلسه بود و نمی‌توانست پاسخ‌گو باشد. اما بیژن میرباقری، ‌کارگردان سینما، که سمت مدیریت اجرائی را عهده‌دار است به سؤالات «شرق» پاسخ داد. از او درباره وضعیت فعلی برگزاری جشن پرسیدم و پاسخ داد: «درحال‌حاضر دبیرخانه جشن تشکیل و فراخوان‌های بخش‌های مختلف اعلام شده است و هنوز تا پنجم مرداد فرصت هست که فیلم‌ها به دبیرخانه برسند».

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرق، کارگردان فیلم «ما همه خوبیم» در برابر این پرسش که «آیا صحت دارد قرار است همه فیلم‌ها داوری نشوند و فقط فیلم‌های شاخص با هم رقابت کنند؟»، پاسخ داد: ‌« اصلا چنین نیست. لطفا پیش‌داوری نکنید! طبق آیین‌نامه جشن فیلم‌هایی که از اول تیر ١٣٩٤ تا پایان خرداد ٩٥ در سالن‌های کشور اکران شدند، می‌توانند با درخواست صاحبانش ‌دراین جشن داوری شوند. در این یک‌سال هم ٩٨ فیلم اکران شده‌اند، ‌که همه حتما داوری خواهند شد؛ مگر اینکه صاحب فیلمی دلش نخواهد فیلمش در این جشن شرکت کند. البته باید بگویم برخی از فیلم‌ها پروانه ساخت و نمایش آنها ویدئویی است و کلا مشمول آیین‌نامه جشن نمی‌شوند».


مدیر اجرائی هجدهمین جشن خانه سینما درباره بیانیه اعتراض‌آمیز کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردانان خانه سینما، گفت: «البته این بیانیه اعتراض‌آمیز نبود! بلکه بیشتر یک درخواست درون صنفی است. آنها مسائل خود را به دبیر انتقال دادند. آقای تبریزی هم قول مساعدت داد تا مسائل را در جلسه شورای سیاست‌گذاری مطرح کند. حالا اینکه چطور این مسئله‌ رسانه‌ای شده، برای ما هم سؤال است. ضمنا تمامی صنوف خانه سینما نمایندگانی در شورای سیاست‌گذاری جشن دارند».

علی ملاقلی‌پور، ‌فرزند زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و کارگردان «قندون جهیزیه»، اعتراض خود را در واکنش به حذف فیلمش در جشن خانه سینما در پست اینستاگرامی‌اش علنی کرد. او نوشت: «حال ‌و روز ما در شرایط سینما؛ امسال گفته‌اند در جشن خانه سینما تمام فیلم‌ها داوری نمی‌شود؛ فقط فیلم‌های شاخص. حالا شاخص حتما یعنی نزدیکان. صنف دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان هم مردانه دربرابر این رابطه بازی‌ها ایستاد و داوری را به جشن معرفی نکرد تا اعتراض خود را به این تقسیم جوایز به نزدیکان، اعلام کند. درواقع روند بایکوت فیلم‌های جوان‌های مستقلی مثل بنده که در بخش خصوصی فیلم ساختیم، کلید خورد و اصلا حال من یاغی حال عکس است. اما به‌کَرم اوستاکریم تا هر جا بتوانم می‌جنگم. قندون جهیزیه چون سینما رو نقد کرد، کنار گذاشته شد. اصلا سینماگران قدیمی تحمل نقد دارند که خودشان مدعی‌اند بقیه اقشار جامعه نقدپذیر باشند؟!»


همچنین در بیانیه رئیس صنف برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما، با بیان اینکه برای معرفی داور به جشن خانه سینما تصمیم قطعی گرفته نشده است، گفت: منتظریم تا هیأت‌مدیره و احتمالا شورای سیاست‌گذاری جشن، در آیین‌نامه بازنگری و نتیجه آن را اعلام کنند.

همچنین مصطفی احمدی، ‌رئیس کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما، ‌پیشتر درباره علت معرفی‌نشدن داور ازسوی این صنف به خانه سینما، توضیح داد: «پس از ارائه آیین‌نامه هجدهمین جشن خانه سینما به ما و سایر اصناف، در جلسه‌ای که هفته گذشته به دعوت رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما، با حضور اعضای هیأت‌مدیره و دبیر جشن برگزار شد، نماینده صنف ما اعتراضات خود را به نحوه برگزاری جشن اعلام کرد. زیرا آیین ‌نامه از نظر ما اشکالاتی داشت و برخی دیگر از صنف‌ها نیز اعتراضاتی از جنس دیگر داشتند».


او درباره تصمیم نهایی این صنف برای معرفی داور به جشن خانه سینما که در این دوره به شیوه آکادمی برگزار می‌شود، اظهار کرد: « قرار شد هیأت‌مدیره و شورای سیاست‌گذاری جشن خانه سینما، در آیین‌نامه بازنگری کنند و نتیجه را در جلسه‌ای دیگر اعلام کنند. بنابراین ما هنوز تصمیم قطعی درباره معرفی‌کردن یا نکردن داور به این جشن نگرفته‌ایم».


احمدی با تأکید بر اینکه هر اتفاقی بیفتد بحثی درون‌صنفی است و بین صنف ما و خانه سینما حل‌وفصل خواهد شد، ادامه داد: «درحال‌حاضر علاقه‌ای به مطرح‌کردن آن اشکالات و رسانه‌ای‌کردن آن نداریم زیرا ممکن است در روزهای آینده هیأت‌مدیره ایرادات مدنظر ما را رفع کنند. قرار است هیأت‌مدیره ما را دعوت کنند و نتیجه بررسی‌های خود را به ما اعلام کنند. زمان جلسه بستگی به هیأت‌مدیره دارد و ما هم منتظر برگزاری آن هستیم». مصطفی احمدی عنوان کرد: «این اعتراض به معنای همکاری‌نکردن با خانه سینما نیست؛ ما به ارکان خانه سینما و به مصوبات هیأت‌مدیره پایبندیم و اگر انتقادی داریم به یک رفتار خاص است و به همه هیأت‌مدیره و فعالیت‌هایش در طول سال ربطی ندارد. طبعا ما – حتی اگر به بعضی رفتارها نقد داشته باشیم- از هیأت‌مدیره به‌عنوان منتخب صنف‌ها حمایت خواهیم کرد».


رئیس صنف برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما درباره ثبت قانونی این صنف نیز توضیح داد: «ما اولین صنف کارگزاری و کارگری خانه سینما بودیم که در آبان‌ سال ٩٤ مراحل ثبت قانونی صنف‌مان را انجام دادیم و شماره ثبت آن نیز روی نشان صنف درج شده است. این صنف درحال‌حاضر ١٩٨ عضو دارد و با ثبت آن مسیرمان قانونی‌تر شده و با قدرت و استقلال بیشتری فعالیت خواهیم کرد».

10505

کد خبر: 663899

وب گردی

وب گردی