توسعه ساحلی باتوسعه گردشگری پایدار/ابتکار:محقق نشدن معاهدات محیط زیستی به دلایل سیاسی، قابل پذیریش نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با برنامه ریزی صحیح می توان به توسعه پایدار در سواحل دست یافت و البته برای دستیابی به این هدف، آمایش بر مبنای مطالعات محیط زیستی به عنوان یکی از ارکان مدیریت درست سواحل باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار در ارتباط زنده ویدئو کنفرانسی با نخستین نشست منطقه‌ای آموزش، پژوهش و توسعه پایدار ادارات کل ساحلی حفاظت محیط زیست که در بندر انزلی برگزار شد، ضمن تاکید بر توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع آموزش، پژوهش و توسعه پایدار، گفت: با توجه به اهمیت حوزه سواحل و دریاها در مباحث توسعه‌ای و عمرانی کشور، توسعه پایدار در این حوزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

او ادامه داد: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به توسعه پایدار در سواحل دست یافت و البته برای دستیابی به این هدف، آمایش بر مبنای مطالعات محیط زیستی به عنوان یکی از ارکان مدیریت درست سواحل باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هماهنگی بین قوا، بین بخشی و فرابخشی رمز موفقیت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار جهانی است.

ابتکار با بیان اینکه اختصاص محور 14 توسعه پایدار به موضوع دریاها به دلیل اهمیت این حوزه است، افزود: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به توسعه پایدار در سواحل دست یافت.
آمایش سرزمین از ارکان مدیریت درست سواحل در کشور
او ادامه داد: برای دستیابی به این هدف، آمایش بر مبنای مطالعات محیط زیستی به عنوان یکی از ارکان مدیریت درست سواحل باید در دستور کار قرار گیرد.
معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت انجام مطالعات زیست محیطی برای کلیه سواحل کشور، اشاره‌ای هم به آمایش ساحل مکران داشت و افزوذ: می‌توان از نمونه‌های موفقی همچون مکران الگو گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: محیط زیست مانع توسعه پایدار نیست و از این رو می‌توان با مکان‌یابی دقیق، تدوین شاخص‌ها و آئین‌نامه‌های جامع و تعریف فعالیت‌های سازگار، ظرفیت‌هایی نیز برای فعالیت‌های مختلف تجاری و اقتصادی و اشتغال در سواحل کشور متناسب با نیازهای منطقه و اصول زیست محیطی ایجاد کرد.
لزوم تطبیق مدیریت سواحل با مدیریت زیست بومی
ابتکار با اشاره به جایگاه ویژه و اهمیت بسیار زیاد مناطق ساحلی و دریایی، همچنین آسیب پذیری و شکنندگی بالای این مناطق، بر لزوم هم راستایی و تطبیق مدیریت این مناطق با طرح‌های مدیریت زیست بومی مناطق تاکید کرد.
او با بیان اینکه برای موفقیت در مدیریت زیست بومی مناطق ساحلی و دریایی نیازمند گسترش همکاری‌های بین بخشی هستیم، افزود: در همین راستا، تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان استانداران و سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرایی کردن مدیریت زیست بومی مناطق می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: به زودی دستورالعمل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست توسط معاونت محیط زیست طبیعی نهایی و ابلاغ خواهد شد که در کنار مدیریت زیست بومی مناطق، گامی مهم برای توسعه پایدار سواحل و حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری دریا و ساحل است.
توسعه ساحلی با توسعه گردشگری پایدار
او اشاره‌ای هم به جاذبه‌های ساحلی برای توسعه و سرمایه‌گذاری همچون گردشگری پایدار داشت و افزود: استفاده از توان بخش خصوصی در این حوزه با رعایت کامل الزامات و استانداردهای زیست محیطی و استفاده از ظرفیت‌های موجود همچون ظرفیت صندوق ملی محیط زیست گامی مهم در توسعه پایدار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به چالش‌های کنونی دریا و ساحل در ایران داشت و گفت: استان‌های ساحلی با چالش‌های متعددی همچون آلودگی‌های ناشی از پساب و فاضلاب صنعتی و مدیریت و دفن غیر اصولی زباله و پسماند مواجه هستند که در صورت استمرار این روند از سوی بخش‌های صنعتی و اقتصادی، محیط زیست مانع ادامه فعالیت آنها خواهد شد.
ابتکار با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم، شهرداری‌ها و دهداری‌ها، بخش خصوصی و دولتی برای رفع چالش پسماند و فاضلاب در کشور به ویژه در استان‌های ساحلی، تصریح کرد: انتظار می‌رود همکاری ها و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که نتایج محسوس و تغییر و گام مثبت در جهت رفع این چالش‌ها، برای مردم در پی داشته باشد.

او اشاره‌ای هم به چالش‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت آب شیرین‌کن‌ها در کشور داشت و افزود: با توجه به شرایط آبی و خشکسالی در کشور و لزوم تامین آب شرب برای مردم، به نظر می‌رسد در برخی نقاط مجبور به بهره گرفتن از آب شیرین‌کن‌ها هستیم ولی این کار باید با ارزیابی دقیق زیست محیطی و رعایت تمامی الزامات و استانداردهای محیط زیست باشد.

ابتکار ادامه داد: استفاده از انرژی‌ها نو و خورشیدی، جلوگیری از بازگشت شورابه به دریا، عدم آسیب به زیستگاه‌های حساس، مدیریت صحیح عرضه و تقاضا از جمله مواردی است که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
تصمیم‌گیری باید بر مبنای پژوهش باشد

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری اهمیت پژوهش‌های کاربردی، افزود: تصمیم گیری باید بر مبنای پژوهش و نیازهای روز و دانایی باشد. یکی دیگر از موارد ضروری در حوزه محیط زیست، آموزش جوامع بومی و محلی و جذب مشارکت آنها در حفظ محیط زیست است که باید در دستور کار دفاتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان قرار گیرد.

به گفته او، مشارکت فعال استان‌های ساحلی در جشنواره "الگوهای موفق مشارکت مردمی در حوزه محیط زیست" که سالجاری به همت دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار خواهد شد و ارائه الگوهای موفق از استان‌ها، منجر به افزایش تعامل و همکاری جوامع محلی در این حوزه و تشویق آنها به فعالیت برای محیط زیست خواهد شد.
ابتکار تاکید کرد: جلب مشارکت مردم و آموزش عمومی کار بسیار پیچیده و زمانبری است اما بهترین و منطقی‌ترین راه حل برای رفع چالش‌های موجود در این حوزه است.
تاکید بر ضرورت تعامل محیط زیست با مناطق آزاد

او اشاره‌ای هم به ضرورت ارتباط سازنده محیط زیست با مناطق آزاد داشت و گفت: به رغم چالش‌های موجود میان دو نهاد، همه رابطه دو دستگاه در چالش‌ها خلاصه نشده و ما برای پیشبرد اهداف خودد، نیازمند تعامل سازنده با مناطق آزاد و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنان در حفاظت بهتر از مناطق هستیم.

او با اشاره به نگاه زیست محیطی و حمایت‌های دبیر شورای مناطق آزاد،افزود: ضمن حفظ تعاملات و تاکید بر زمینه‌های همکاری، موارد تداخلی را باید در چارچوب قانونی مورد پیگیری و حل اختلاف قرار داد.

معاون رئیس جمهور در ادامه، ضمن تاکید بر ضرورت تقویت و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس، تاکید کرد: متاسفانه در سطوح عالی سازمان منطقه‌ای راپمی (خلیج فارس و دریای عمان) یا دبیرخانه کنوانسیون تهران (خزر)، رکود جدی دیده می‌شود که باید از طریق انعکاس و مکاتبه با وزارت خارجه کشور، حل و فصل آن در دستور کار قرار گیرد.

ایران نباید به خاطر مواضع کشورهای منطقه فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را از دست دهد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایران نمی‌تواند به دلیل برخی مواضع چند کشور منطقه، از فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موجود در این حوزه چشم‌پوشی کند. ضمن اینکه این موضوع منجر به صدمات و خساراتی برای محیط زیست ایران، منطقه و جهان خواهد شد.

ابتکار افزود: تعلل سازمان‌های بین‌المللی محیط زیستی نسبت به مسئولیت‌های خود، عدم تحقق پروتکل‌ها و معاهدات بین‌المللی محیط زیستی به دلایل سیاسی قابل پذیرش نیست و ایران ضمن حفظ همکاری‌های کارشناسی خود با این سازمان‌ها و تلاش برای توسعه و بسط آنها، باید تلاش کند تا موانع موجود در سطوح عالی را نیز مرتفع سازد.

او اشاره‌ای هم به دوره های آموزشی بین‌المللی در حوزه محیط زیست داشت و گفت: این دوره‌ها نقشی مهم در توان افزایی کارشناسان خواهد داشت و به همین دلیل، به زودی نیز گزارشی توسط معاونت آموزش و پژوهش در خصوص دوره‌های برگزار شده و نتایج آن، همچنین دوره های آتی ارائه خواهد شد.

معاون رئیس جمهور یکی از راه‌های رشد حوزه محیط زیست را توان‌افزایی کارشناسان داخلی سازمان حفاظت محیط زیست، سمن‌های فعال در این حوزه و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط دانست و افزود: تبادل تجربیات و دانش روز در حوزه‌های مختلف همچون تنوع زیستی، مدیریت سواحل، ارزیابی زیست محیطی باید با قوت دنبال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد ارتباط با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با آنها و ایجاد زمینه برای بازدید از مناطق مختلف محیط زیست برای آنان را از دیگر اولویت‌ها بر شمرد و گفت: ارتباط موثر از طریق آگاهی‌رسانی محقق می‌شود و این مهم باید در دستور کار استان ها قرار گیرد.
نخستین نشست منطقه‌ای آموزش، پژوهش و توسعه پایدار ادارات کل ساحلی حفاظت محیط زیست با حضور نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، معاونان آموزش و پژوهش و محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان‌های ساحلی، اساتید حوزه، مدیران و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از روز سه شنبه 29 مردادماه در بندر انزلی آغاز به کار کرده و تا امروز 31 مرداد ماه ادامه دارد.
20106

کد خبر: 663911

وب گردی

وب گردی