رضایتمندی 70 درصدی مردم از دارو و بیمارستان ها /تاکید دیناروند بر استفاده از ظرفیت های اقلیمی استان ها

رییس سازمان غذا و داروبا اشاره به رضایتمندی 70 درصدی مردم از دارو و بیمارستان‌ها، گفت: به دنبال اقدامات انجام شده، طی گذشته بحران کمبود دارویی نداشتیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در دومین همایش معاونان غذا و دارو قطب هشتم کشور در کرمان گفت: تنوع اقلیمی و اختلاف شیوه های زندگی در کشور ما بسیار زیاد است؛ به همین منظور نگاه یکسان و از بالا به پایین به هیچ عنوان توجیه ندارد؛ به ویژه در حوزه وزارت بهداشت.
او افزود: متاسفانه بسیاری از تصمیمات از بالا به پایین توسط کارشناسان و مدیرانی گرفته می شود که در اتاقشان نشسته و هیچ وقت پایشان را بیرون نگذاشته‌اند تا شرایط را از نزدیک ببینند.
دیناروند در ادامه با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت تاکید کرد: ممکن است نگاه در بیرون از وزارت بهداشت این باشد که طرح منحصر به خوشه درمان است، در حالی که باید همه تحولات وزارت بهداشت را به عنوان طرح سلامت نامگذاری کنیم.
او ادامه داد: در ابتدای تصدی، نظرسنجی برای تعیین اولویت در وزارت بهداشت صورت گرفت که بحران کمبودهای دارویی در صدر نظرسنجی بود و 68 درصد نظر مردم حل این مشکل را خواستار شده بودند و هم اکنون 5 درصد مردم هم این درخواست را از وزارت و دولت ندارند. وزارت بهداشت ظرف سه هفته در زمینه مشکل کمبود دارو تصمیماتی برای حل بحران گرفت و شش ماه طول کشید تا مشکل حل شود.
او با اشاره به رضایتمندی مردم از عملکرد وزارت بهداشت و وزارت خارجه ادامه داد: معمولا در نظرسنجی‌ها، رضایتمندی مردم از دارو و بیمارستان‌ها بالای 70 درصد است.
دیناروند با اشاره به اقدامات اساسی دولت در زمینه افزایش دسترسی به دارو، حفاظت مالی از بیماران خاص، کاهش ارزبری دارو تاکید کرد: مصرف ارزی دارو در سال گذشته 350 میلیون دلار کمتر از سال 93 بوده است و به جرات می‌توان گفت که بحران دارویی در سال‌های 93 و 94 در کشور وجود نداشته است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 40 درصد نیاز بیماران بستری قبل از اجرای طرح تحول از ارجاع به بیرون تامین می شد، گفت: این در حالی است که در حال حاضر این عدد به زیر سه درصد در حوزه بستری رسیده است. کارهای صورت گرفته در این دولت در حوزه بهداشت و درمان در راستای پاسخ به خواسته مقام معظم رهبری بود و طرح تحول نظام سلامت پاسخ به فرمایش «کاری کنید مردم در هنگام بیماری، رنجی غیر از بیماری نداشته باشند» بود.
او افزود: در سال جاری کمبود اقلام دارویی برند که خودمان جلوی آن را گرفته ایم اضافه شده، که این را به عنوان کمبود قبول نداریم، زیرا داروی مشابه را در داخل داریم و سیاست ما مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل است.
دیناروند با بیان اینکه در بیمارستان ها بیش از دو برابر دارو وجود دارد و افزایش دسترسی مردم به تجهیزات پزشکی و کاهش هزینه های مردم را شاهد هستیم، با اشاره به خدمات صورت گرفته برای بیماران خاص بیان کرد: سهم پرداختی بیماران از 45 درصد قبل از شروع دولت یازدهم، به 11 درصد در سال جاری رسیده و این هزینه ها هر سال کاهش یافته و یک سوم بودجه دارویی کشور مربوط به این گروه است.
رییس سازمان غذا و دارو گفت: در راستای شفاف سازی و مبارزه با قاچاق کارهای اساسی صورت گرفته و در این راستا پورتال سازمان غذا و دارو را راه اندازی کرده ایم که با این کار تمام فرایندهای سازمان غذا و دار و معاونت های استان‌ها به صورت اتوماسیون بوده و ارتباط با گمرک، بانک مرکزی، ثبت سفارش و ... به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد و سیستم کارشناسی ما نقش نظارتی خود را راحت و بهتر اعمال خواهد کرد.
او افزود: ضرر کالاهای سلامت قاچاق بیش از کالاهای دیگر است زیرا در آن ضرر به اقتصاد و حق مردم و دولت است، اما در کالای سلامت ضرر به سلامت مردم است، زیرا کالاهای سلامت قاچاق، تقلبی هستند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه بهداشت و سلامت غذا متمرکز شده‌ایم که در همین راستا هم اکنون سموم و آلاینده های میکروبی کنترل می شود و تجهیز آزمایشگاه ها در این راستا در اولویت قرار گرفته است، افزود: همچنین سلامت محوری را از جمله در کاهش مصرف اسید چرب ترانس، نمک، شکر و ... در دستور کار قرار داده ایم و در ارزیابی سازمان جهانی بهداشت، واقعا تحت تاثیر قرار گرفتند که اقدامات انجام شده در ایران هدفمند و درست است.
معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به مسائل مطرح شده در این همایش از سوی روسای دانشگاه های علوم پزشکی منطقه هشت کشور گفت: بخشی از قاچاق از مرزهای شرقی کشور وارد می شود و در حال تفاهم با دستگاه های مربوطه هستیم که کالاهای سلامت از جمله مواد غذایی، آرایشی بهداشتی و ... وارد نشود و قطعا بخشی از استان سیستان و بلوچستان به این امر مربوط می شود.
او با اشاره به حمایت از بیماران صعب العلاج تاکید کرد: معتقدیم نباید بیماران برای درمان از استان ها خارج شوند و آماده ایم که اعتبارات بیشتری به این قطب بدهیم که بیماران به جای دیگر نروند.
دیناروند با تاکید بر اهمیت سلامت غذا افزود: جیرفت قطب بخش کشاورزی است و در زمینه مدیریت و کنترل سموم حاضر به همکاری هستیم.
او با اشاره به کمبود نیروی انسانی تاکید کرد: اجازه جذب یکهزار نفر در حوزه غذا و دارو در کشور را از وزیر گرفته‌ایم و پیگیر آن هستیم و امسال به زودی این مجوز را خواهیم گرفت.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر استفاده از ظرفیت های اقلیمی استان ها، افزود: استحصال داروهای مخدر از مواد مخدر یک کار سودآور است که باید شرکت های دانش بنیان ورود کنند و ما حمایت می کنیم.
او در پایان افزود: نباید طرح تحول سلامت هزینه ها را افزایش بدهد و به طور کلی سیمای کشور این است که هزینه ها را کنترل کند و این امر باید در بیمارستان ها کنترل شود. در غیر این صورت سوءاستفاده از بیت المال است.

دیناروند همچنین در حاشیه دومین همایش معاونان غذا و دارو منطقه هشتم کشور افزود: متاسفانه در قطب های کشاورزی موضوع استفاده از سموم کشاورزی وجود دارد و به همین صورت در استان کرمان و در شهرستان جیرفت نیز است.
او افزود: سازمان غذا و دارو برنامه ای را با وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته تنظیم کرد. حتی این سازمان آماده بود اعتباری برای این کار در نظر بگیرد به شرط اینکه وزارت جهاد کشاورزی حضور پیدا کند، اما اجرایی نشد که امیدوارم بتوانیم در سال جاری این برنامه را عملیاتی کنیم.
او ادامه داد: ما فکر می‌کنیم اگر نظارت جدی بر حوزه کشاورزی از نظر نحوه استفاده از سموم و زمان سم پاشی و نوع سمی که استفاده می شود، صورت نگیرد، همین معضلاتی که اکنون وجود دارد باقی می‌ماند.
دیناروند گفت: البته وزارت جهاد کشاورزی کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده، استفاده از کارشناس برای کنترل سم، ملزم کردن کشاورزان به تهیه سم از سم فروشی‌های مجاز و مقابله با سم فروشی‌های غیر مجاز از جمله فعالیت‌هایی است که در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

20106

کد خبر: 663916

وب گردی

وب گردی