آذر منصوری: با میانگین نرخ حضور زنان در مجالس دنیا فاصله عمیق داریم

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نو اندیش گفت: نگاهی به نرخ حضور زنان در ده دوره مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای انتخابی و انتصابی گویایی شکاف عمیق جنسیتی در ایران است.هر چند با تلاش های فعالین حوزه زنان و نیز احزاب اصلاح طلب این نرخ با رشد قابل توجهی همراه شد.اما ما با میانگین نرخ حضور زنان در مجالس دنیا فاصله عمیق داریم.

به گزارش ایسکانیوز، آذر منصوری عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نو اندیش و حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در نشست فصلی خانه احزاب که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، گفت : خانه احزاب باید به حدی از استحکام و قوام برسد که آمدن و رفتن دولت ها ی موافق و مخالف احزاب به تعطیلی خانه احزاب نینجامد،تجربه ای که در دولت گذشته اتفاق افتاد.این نهاد صنفی باید استقلال خود را حفظ کند .

وی گفت :به راستی پس از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید رهبر فقید جمهوری اسلامی که تاکید کردند زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند،پاسخ ما به نیمی از جمعیت کشور چیست؟این مقدرات کدام است و راه دخالت در این مقدرات چیست؟

این فعال حوزه زنان افزود :نگاهی به نرخ حضور زنان در ده دوره مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای انتخابی و انتصابی گویایی شکاف عمیق جنسیتی در ایران است.هر چند با تلاش های فعالین حوزه زنان و نیز احزاب اصلاح طلب این نرخ با رشد قابل توجهی همراه شد.اما ما با میانگین نرخ حضور زنان در مجالس دنیا فاصله عمیق داریم.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نو اندیش گفت :زنان ایران در طول تاریخ مبارزات مردم ایران بیشترین مجاهدت ها،همراهی ها،از خودگذشتگی ها ،ایستادگی ها ،صبوری ها و رواداری را از خود نشان داده اند.

وی ادامه داد: این نقش آفربنی نه برگرفته از تلقی جنس دوم بودن آنان است و نه برگرفته از نگاه معطوف به الگویی که در پی ترویج فمینبسم رادیکال غربی است،بلکه این نقش آفرینی بازتابی است از مبانی اعتقادی آنان و فرهنگی به قدمت تاریخ چند هزارساله ایران عزیز.

منصوری افزود : مبانی اعتقادی که هیچ تفکیک و تبعیض و تمایزی بین او و نیمه دیگر جامعه در ایفای مسئولیت اجتماعی،دینی ،سیاسی و انسانی قائل نمی شود.و خلقنا کم ازواجا پیام گویای خداوند رحمان و رحیم است که او را در جایگاه اشرف مخلوقات قرار داده است و بر اساس همین نگاه مترقیانه بود که امام(ره)پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح و تاکید کردند که زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند.

عضو شورای مزکری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت : یکی از دلایل عدم تحقق اهداف چشم انداز جمهوری اسلامی نادیده گرفتن مشارکت نیمی از جمعیت کشور در فرآیند توسعه کشور است .واقعیتی که اگر به آن توجه لازم می شد امروز میزان دخالت زنان در مقدرات اساسی کشور بیش از این بود.

وی ادامه داد احزاب به عنوان بخش مهمی از جامعه مدنی که بازیگران عرصه سیاسی کشور هستند می توانند زمینه افرایش حضور هر چه بیشتر زنان را در قدرت توسعه دهند.اما مقدم بر این کار اقداماتی است که در پی آن ابتدا زمینه حضور زنان در احزاب فراهم شود.نگاهی به شاکله احزاب ایران اعم از ارکان و کادر رهبری ،مردانه بودن ساختار احزاب ایران را نشان می دهد اگر امروز زنان قدرتمندی در عرصه قدرت کشورها حضور دارند ،نقطه آغاز آنان احزاب بوده است.

منصوری گفت :مشارکت سیاسی زنان محقق نخواهد شد مگر اینکه در ساختار حقیق و حقوقی قدرت برای آن برنامه وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت : این باور در محافل سیاسی جهان به وجود آمده است که زنان پس از کسب قدرت ،سخت کوشانه تر از سابق به فعالیت می پردازند و از سوی دیگر زنان به علت انعطاف پذیری و خودداری از خشونت که اغلب ویژگی مشترک زنان است ،تاثیر کاملا مثبتی هم بر نهادهای سیاسی قدرت و هم تامین نیازهای جامعه گذاشته اند.

201/201

کد خبر: 663925

وب گردی

وب گردی