جوانان ترجیح می دهند مجرد بمانند/تقابل میان سنت و مدرنیته

افزایش و روند رو به رشد مجرد ماندن جوانان و گسترش زندگی های مجردی سر در آمارها در آورد و مسئولان اعلام کردند روی آوردن جوانان به مجرد ماندن در کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد ، اصفهان ، شیراز و اهواز به بیش از 30 درصد رسیده و مشکل جایی بغرنج می شود که می شنویم بخش بزرگی از این آمار متعلق به دخترانی است که مجرد ماندن و ازدواج نکردن را ترجیح می دهند.

زهره حاجیان- همین دهه های 40 و 50 بود که دیر ازدواج کردن جوان خا مذمت می شد و مورد نکوهش خانواده ها و جامعه بود اما در سال های اخیر نه تنها کسی جوانان را سرزنش نمی کند بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی و وجود سنگ های زیاد بر سر راه ازدواج جوانان برای همه مردم عادی شده و کسی اعتراضی به دیر ازدواج کردن و حتی ازدواج نکردن جوانان نمی کند.

به نظر می رسد که گسترش ماهواره و اینترنت در این امر بی تاثیر نبوده و جوانان با دیدان این فیلم ها رغبتی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند.

یک جامعه شناس معتقد است: گرایش به جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی جوانان، مسئولیت‌گریزی، ترس از طلاق و شکست در زندگی آینده، ترس از خیانت همسر، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آنها، مهمترین دلایل اجتماعی هستند که تمایل جوانان را به ازدواج کاهش می‌دهند.

مهدی عامری با بیان این مطلب می گوید: این روزها خانواده‌ها از حرف زدن درباره حس استقلال طلبی و آزادی فرزندان خود نگران هستند، حسهایی که از موهبتهای الهی برای انسان به شمار می رود از آنجا که همراه با تمایل فرزندان به زندگی مجردی است برای خانواده ها ترسناک شده است.

او می گوید: در گذشته دیر ازدواج کردن امر ناپسندی بود اما امروزه این موضوع به یک امر بسیار عادی در جامعه تبدیل شده و گرایش جوانان به فرهنگ غرب ، زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج در جامعه بیشتر شده است از طرفی هم مداخله خانواده‌ها در زندگی جوانان یکی دیگر از دلایل بالا رفتن سن ازدواج است.

عامری با اشاره به اینکه اعتیاد برخی از جوانان به مواد مخدر نیز موجب ترس بسیاری از دختران از ازدواج می‌شود می گوید: دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی در بالا رفتن سن ازدواج جوانان تأثیر‌گذار است. در زمینه مشکلات اقتصادی، تهیه مسکن، تهیه وسایل زندگی، مهریه سنگین، بیکاری، رفاه زدگی برخی از جوانان و فقر خانوادگی، از مهمترین دلایل اقتصادی موثر در تأخیر ازدواج جوانان است.

تقابل میان سنت و مدرنیته

در حال حاضر در تمام اجزای جامعه ما تقابل میان سنت و مدرنیته مشهود است و در این فضا افراد در یک سرگردانی زندگی می کنند. در همین راستا تمایل به زندگی مجردی در طبقات پایین و سنتی جامعه به مراتب کمتر بوده و مانند سایر فعالیتهای اجتماعی متولی این آزادی زنان و دخترانی از طبقه میانی جامعه هستند.

عامری با اشاره به اینکه فقر مالی خانواده‌ها در تأمین امکانات ازدواج فرزندانشان از عوامل موثر در تأخیر ازدواج است می گوید: مادی بودن قوانین مانند زندانی شدن جوانانی که قادر به پرداخت مهریه نیستند موجب ترس آنها از ازدواج می‌شود. هزینه‌های سنگین عقد و عروسی هم در تأخیر ازدواج موثر است مثلا برخی از تالارها برای هر نفر مهمان، 100 هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند و از سوی دیگر نداشتن جهیزیه کافی برخی از دختران، آنها را از ازدواج منصرف می‌کند.

ادامه تحصیل دختران خوب یا بد ؟

از مسایل فرهنگی که سن ازدواج را بالا می‌برد، می توان به ادامه تحصیلات به ویژه توسط دختران، مدرن شدن زندگی، الگوپذیری جوانان از غرب و تمایل آنها به زندگی مجردی، تزلزل ارزش‌های سنتی و مهاجرت فرهنگی، اشاره کرد.

این جامعه شناس با بیان این مطلب می گوید: با توجه به ناهنجاری‌های موجود در خانواده گاهی شکست والدین در زندگی و درگیری‌های مداوم آنها موجب عدم تمایل آنها برای ازدواج فرزندانشان می‌شود. درباره مسایل اجتماعی و اخلاقی که موجب عدم تمایل جوانان به ازدواج می‌شود، هم می توان گرایش به جامعه‌گریزی، تنوع‌طلبی جوانان، مسئولیت‌گریزی، ترس از طلاق و شکست در زندگی آینده، ترس از خیانت همسر، رواج مردسالاری و زن‌سالاری و رقابت بین آنها، یاد کرد.

به اعتقاد این کارشناس ارشد علوم اجتماعی هدف اصلی از ازدواج باید رسیدن زن و مرد به کمال باشد همچنین رواج بی‌بند و باری و مبهم بودن آینده جوانان در کاهش ازدواج موثر است.

او می گوید: دیر ازدواج کردن می تواند بر فرد تاثیرات بدی داشته باشد. عدم مسئولیت پذیری و بی‌توجهی به آن در سایر زمینه‌های زندگی، انحراف جسمی و جنسی جهت ارضای غرایز نفسانی، هدر رفتن سنین جوانی و طراوت، بدخلقی در زندگی به دلیل عدم ارضای نیازهای فرد، فریب آسان دختران در سنین بالا با وعده دروغین ازدواج توسط پسرها، دلنگرانی‌ پدر و مادرها از دیر ازدواج کردن فرزندان و پناه بردن به مصرف مواد مخدر، از مهمترین آسیب‌های ازدواج دیرهنگام است.

عامری با ارائه راهکارهایی می گوید: می توان با معاف کردن افراد متاهل از سربازی غیرآموزشی، اولویت‌ استخدام برای افراد متأهل که شرایط لازم را دارند، واگذاری خانه‌های استیجاری ارزان قیمت به جوانان تحصیل کرده و متأهل، دادن وام‌های ازدواج بدون بهره و ارتقاء فرهنگ ازدواج با تشریح نیازهای طبیعی و حقوق متقابل زن و مرد، جوانان را به ازدواج ترغیب کرد.

او ادامه می دهد: همچنین ایجاد فضای مناسب و ارزان قیمت برای ازدواج دسته‌جمعی جوانان را عاملی در افزایش تمایل آنها به ازدواج دانست و افزود: تعدیل مهریه‌ها تا سقف 200 سکه و زندانی نکردن افراد به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه و تملک اموال بعد از ازدواج به صورت نصف میان زن و مرد، تمایل جوانان را به ازدواج افزایش می‌دهد.

این جامعه شناس می گوید: البته عملکرد نهادهای مسئول در امر ازدواج جوانان ناموفق است و امر ازدواج جوانان باید به افراد متخصص سپرده شود و اندیشمندانی فعال در این زمینه برای معضل بزرگ تأخیر در ازدواج جوانان چاره‌اندیشی کنند. مشاوره رایگان ازدواج در مراکز مشاوره می‌تواند در ازدواج موفق جوانان، شناخت کامل آنها از یکدیگر و کاهش شکست در ازدواج موثر باشد.

105105

کد خبر: 663939

وب گردی

وب گردی